Z pojęciem pokolenia spotykamy się coraz częściej w kontekście zarządzania. Jest to termin kluczowy z punktu widzenia rozwoju firmy i zmian zachodzących w strukturze zatrudnienia. Przyjęło się uznawać, że pokolenie to grupa społeczna, którą charakteryzują określone wzorce zachowań i określone podejście do rzeczywistości, w tym: do pracy.
– Problemy wynikające z różnic międzypokoleniowych pracowników coraz częściej pojawiają się w organizacjach, które nie potrafią – w sposób świadomy – zarządzać potencjałem ludzi w różnym wieku, o różnych motywacjach i potrzebach. Często deprecjonujemy doświadczenie starszych pracowników, nie doceniając ich wiedzy oraz roli, jaką pełnią w organizacji. Z kolei do osób młodszych podchodzimy z nieufnością, obawiając się o to, że mogą nas zbyt łatwo i zbyt szybko zastąpić, szczególnie widząc ich elastyczność oraz sprawność uczenia się.
Każde pokolenie wyrasta w innych warunkach społeczno-demograficznych, co wpływa na posiadany styl komunikacji, sposób pracy, wartości, potrzeby, oczekiwania płacowe oraz stosunek do struktur, obowiązków i hierarchii.
Te różnorodności mogą stać się źródłem konfliktów, które negatywnie wpływają na efektywność i satysfakcję zawodową pracowników albo… różnice międzypokoleniowe mogą stać się źródłem nowej jakości pracy oraz przyczynić się do wzrostu wydajności zespołów.
Cele szkolenia:
Szkolenie umożliwiające pozyskanie wiedzy z zakresu zarządzania różnorodnością, w szczególności w aspekcie zarządzania wiekiem oraz nabycie praktycznych umiejętności w identyfikacji obszarów zarządzania wiekiem w przedsiębiorstwie oraz wyboru odpowiednich do wielkości firmy skutecznych narzędzi do wdrożenia zarządzania wiekiem.
PROGRAM SZKOLENIA
Otwartość na innych:
- Diagnoza dotychczasowego sposobu zarządzania zespołami zróżnicowanymi pokoleniowo.
Różnorodność i zarządzanie różnorodnością:
- Najważniejsze informacje dot. właściwego rozumienia pojęcia, kontekstu i prawnego obowiązku zarządzania różnorodnością.
- Zarządzanie różnorodnością jako zorganizowany i usystematyzowany proces – strategia diversity (Obszary strategii diversity w praktyce firm w Polsce: płeć, wiek, pochodzenie, sprawność, podejścia do zarządzania różnorodnością).
Zarządzanie wiekiem jako ważny element zarządzania różnorodnością:
- Co to jest zarządzanie wiekiem z punktu widzenia osób zarządzających firmą, z punktu widzenia zatrudnionych, z punktu widzenia rynku pracy.
- Przemiany demograficzne na rynku pracy – starzenie się społeczeństw, cztery generacje pracowników.
Różnice pokoleniowe wśród pracowników:
- Charakterystyka 4 pokoleń funkcjonujących na rynku pracy: mocne strony i kluczowe kompetencje wszystkich pokoleń.
Zarządzanie zespołami zróżnicowanymi pokoleniowo:
- Motywowania członków zespołu w różnym wieku poprzez odpowiednią organizację pracy i przydział zadań zgodnie z posiadanymi kompetencjami i stopniem zaangażowania.
- Czego oczekuje od przełożonego i od firmy pracownik z pokolenia Y i Z? oraz X i BB?
- Co motywuje pracownika z pokolenia Z i Y? oraz X i BB?
Narzędzia zarządzania wiekiem w praktyce (przykładowe):
- Określanie struktury wieku w przedsiębiorstwie
- Jak się komunikować w zespołach zróżnicowanych pokoleniowo?
- Jak rekrutować pracowników z różnych pokoleń?
- Planowanie stanowisk pracy i problemy zdrowotne
- Dezaktywizacja zawodowa i przejście na emeryturę
Praktyczne wdrożenie zarządzania wiekiem w firmie:
- Przegląd dobrych praktyk w zarządzaniu zespołami zróżnicowanymi pokoleniowo w Polsce i innych krajach.
- Co to jest strategia zarządzania wiekiem, jakie elementy powinny się znaleźć w strategii.
- Określanie struktury wieku w przedsiębiorstwie.
Podsumowanie:
Korzyści wynikające z planowania i realizacji polityk zarządzania zespołami zróżnicowanymi wiekowo w przedsiębiorstwie (w perspektywie klientów zewnętrznych, doskonalenia procesów wewnętrznych, rozwoju pracowników, budowania przewagi konkurencyjnej).
Rozkład godzinowy:
pierwszy dzień: 10:00 – 17:00,
drugi dzień: 9:00 – 16:00