Tempo obecnego życia i realizowania planów czy wyzwań zawodowych oraz osobistych powoduje, że wiele osób nie radzi sobie z organizacją swoich obowiązków. Nader często słyszymy ,,nie mam czasu” ,,jestem już spóźniony” ,,nie wyrobię się z tym zadaniem” ,,odłożę to na później” ,,to miałem zrobić na wczoraj”. Czy można temu zaradzić? Efektywne zarządzanie sobą w czasie to w dużej mierze umiejętności nawykowe, co oznacza, że można je zrozumieć i trenować na szkoleniu z organizacji pracy. A potem – mając motywację i zaangażowanie – w czasie kilku tygodni doprowadzić do przydatnej normy.
Na naszym szkoleniu zarządzania sobą w czasie Uczestnicy pogłębią wiedzę oraz zdobędą proste i skuteczne techniki organizacji zadań, określania priorytetów, tworzenia planów, realizacji zamierzeń w zaplanowanym czasie. A po szkoleniu okaże się, że Uczestnicy mają zapas czasu, zdążają z obowiązkami, powierzone zadania wykonują efektywniej, niż do tej pory. To z kolei przełoży się na zadowolenie osobiste, obniżenie poziomu stresu i lepsze relacje zawodowe i osobiste.
Cele szkolenia
Celem nadrzędnym szkolenia zarządzania sobą w czasie i organizacji pracy jest podniesienie kompetencji efektywności u Uczestników. Podnoszenie kompetencji oznacza uświadamianie postaw, poszerzanie wiedzy oraz trenowanie umiejętności.
- Uświadomienie Uczestnikom wiedzy dotyczącej sposobów na efektywność zamiast aktywności
- Pokazanie Uczestnikom korzyści ze świadomego zarządzania własnymi nawykami
- Przekazanie i zainspirowanie do skuteczniejszego korzystania z prostych, wymiernych narzędzi do zwiększania efektywności
- Wykształcenie u Uczestników umiejętności automotywacyjnych i chęci ciągłego rozwoju
- Wdrożenie sposobów oszczędności czasu i energii oraz radzenia sobie ze stresem
Adresaci szkolenia
Szkolenie skierowane jest do:
- Pracowników stanowisk związanych z planowaniem, terminowymi zadaniami, projektowaniem zadań,
- Pracowników zobowiązanych do samodzielnego planowania czasu i obowiązków,
- Przełożonych, zarządzających zespołem,
- Pracowników różnych działów współpracujących ze sobą,
- Pracowników mających problemy z wytyczaniem, rozpoznaniem lub realizacją zadań,
- Pracowników mających problemy z terminowością, spóźniających się, niedotrzymujących terminów,
- Pracowników realizujących odgórnie wytyczone cele,
- Osób nastawionych na rozwój własnych kompetencji.
PROGRAM SZKOLENIA
WSTĘP DO WARSZTATÓW:
- Wzajemne poznanie się Uczestników oraz Trenerki
- Określenie celu warsztatów i zdefiniowanie potrzeb Uczestników
- Sprecyzowanie zasad obowiązujących na warsztatach oraz metodologii pracy
MODUŁ I – PRZEKONANIA, WIEDZA I UMIĘJĘTNOŚCI BAZOWE – CZYLI WYRÓWNUJEMY POZIOM WIEDZY I DZIELIMY SIĘ DOŚWIADCZENIEM
Czas i organizacja – czym jest „czas” i czym tak naprawdę zarządzamy:
- Grupowe zdefiniowanie pojęcia ,,czas” i zakresu wpływu na zarządzanie
- Uświadomienie przestrzeni/obszarów, którymi naprawdę zarządzamy
Stres i koncentracja a osobista efektywność:
- Czym naprawdę jest stres i jak radzić sobie z emocjami – czy 30 sekund może wpłynąć na 90 minut? Proste i skuteczne techniki obniżania stresu destrukcyjnego, a zwiększania poziomu energii
- Podstawa mojej skuteczności osobistej – jak naładować baterie, żeby dobrze funkcjonować w oparciu o wzajemny wpływ ciało-umysł-emocje, czyli higiena pracy i odpoczynku – jak pracuje i jak odpoczywa nasz umysł tudzież jak to wykorzystać
Magia nawyków i praktyczne ich wdrożenie oraz zastosowanie:
- Automatyczny pilot czyli rola nawyków – uświadomienie, czym są nawyki i jaka jest ich skuteczność lub zgubność w organizacji pracy
- Zdiagnozowanie przydatnych i szkodliwych nawyków w dotychczasowym zarządzaniu zadaniami – wpływ schematów na rzeczywistość i efektywność
- Warsztat wspierający tworzenie efektywnych nawyków lub zamiany dotychczasowych
- Wskazania do dalszej pracy w powyższym zakresie po szkoleniu
Błahe liczne i kluczowe nieliczne, czyli jak mniej pracować, a więcej osiągać:
- Wyjaśnienie związku zasady Pareto z efektywnością zadań
- Omówienie przykładów działania zasady Pareto w codziennym życiu
- Nauka samodzielnego znajdowania przestrzeni życiowych wymagających zastosowania zasady Pareto i tworzenie planów naprawczych czyli moja inwestycja w wyniki pracy
MODUŁ II – JAK ZWIĘKSZYĆ SKUTECZNOŚĆ DZIAŁAŃ I KONTROLĘ NAD WYDARZENIAMI POPRZEZ WYBRANE NARZĘDZIA EFEKTYWNOŚCI (wybór i trenowanie technik w zależności od realnych potrzeb Uczestników szkolenia)
Pożeracze/złodziej/dystraktory czasu:
- Pożeracze, złodzieje i rozpraszacze, na które mam wpływ – czym są, jak je wykrywać i eliminować
- Podział na tzw. złodziei jawnych i ukrytych
- Diagnoza własnych złodziei
- Poszukiwanie i trenowanie konkretnych sposobów na eliminację wybranych pożeraczy
- Wskazania do dalszej pracy w powyższym zakresie po szkoleniu
Prokrastynacja i tzw. „otwarte pętle”:
- Nawykowa prokrastynacja czyli odkładanie zadań – czym skutkuje i dlaczego męczy oraz jak nie odkładać zadań
- Zdefiniowanie pojęcia ,,odkładanie” oraz powodów, okoliczności i zakresu odkładanych zadań
- Uświadomienie zgubnych skutków odkładania na rzecz innych rozwiązań
- Indywidualne zdiagnozowanie własnych ,,otwartych pętli” jedno- i wielozadaniowych
- Nauka zamiany ,,otwartych pętli” na zdefiniowane, celowe czynności – wybrane techniki
Skuteczne wytyczanie celów:
- Ustalenie zasadności określania i definiowania celów
- Wyjaśnienie zasad określania celu metodą SMART i warunków podnoszących skuteczność w określaniu i realizacji celów
- Samodzielne/grupowe zapisywanie celu metodą SMART
Planowanie czyli kontrola nad wydarzeniami:
- Ustalenie zasadności i warunków tworzenia planów
- Sprawdzanie zgodności wybranego planu z określonym celem – jak skutecznie planować krótko- i długoterminowo
- Nauka planowania na arkuszach– wybrane techniki (np. Pytania i odpowiedzi, Strategia Vonneguta, Wykres Gantta, ALPEN)
Priorytety zadań – zadania ważne versus pilne:
- Określenie celowości priorytetyzowania w osobistej/zespołowej efektywności
- Wyjaśnienie macierzy Eisenhowera – jak prawidłowo ustalać priorytety zadań, jak oddzielać zadania ważne i pilne od nieważnych i niepilnych
- Nauka priorytetyzowania na przykładach wstecznych i planowanych
Multitasking czy sekwencyjność – które taktyki realizacji obowiązków okazują się skuteczne
MODUŁ III – ,,Koncert życzeń”
- Odpowiedzi na indywidualne potrzeby i pytania Uczestników
PODSUMOWANIE WARSZTATÓW:
- Ewaluacja szkolenia
- Konkretne, spisane postanowienia wraz z metodologią
- Wręczenie dyplomów
Rozkład godzinowy:
Dzień pierwszy: 10:00 – 17:00
Dzień drugi: 09:00 – 16:00