W czasach postępującej globalizacji umiejętność współpracy z osobami z innych krajów, często odległych kulturowo, staje się nieodzowna. Co pomaga a co przeszkadza w zrozumieniu innej kultury? Jak sobie radzić w trudnych sytuacjach z osobami z innych kręgów kulturowych? Czego można nauczyć się o sobie i czy jest możliwe odnalezienie inspiracji do rozwoju we współpracy międzykulturowej? Zapraszamy do uczestnictwa w szkoleniu.
Cele szkolenia:
- Zapoznanie uczestników z aspektami różnic międzykulturowych
- Omówienie technik zarządzania oczekiwaniami i potrzebami klientów z różnych krajów, w kontekście specyfiki pracy organizacji
- Przećwiczenie sposobów postępowania w trudnych sytuacjach
- Omówienie sposobów zapobiegania konfliktom; ugruntowanie efektywnych technik radzenia sobie z własnymi emocjami i emocjami klientów i/lub współpracowników
- Pogłębienie umiejętności prowadzenia rozmów z klientami w sposób asertywny
- Usystematyzowanie dobrych praktyk i najczęstszych błędów w kontakcie z osobami pochodzącymi z różnych krajów
- Zainspirowanie uczestników do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności współpracy międzykulturowej
Korzyści dla uczestników:
- Praktyczna wiedza na temat różnić kulturowych i ich wpływu na współpracę
- Zrozumienie źródeł różnic międzykulturowych i weryfikacja przekonań na temat różnych kultur
- Pogłębiona umiejętność analizowania wartości i norm w innych krajach i obszarach kulturowych
- Poznanie własnych uwarunkowań kulturowych i ich wpływu na postrzeganie innych kultur
- Zwiększenie świadomość źródeł trudnych emocji i radzenie sobie z nimi w sytuacjach konfliktowych
- Narzędzia komunikacji do zastosowania w przypadku zachowań agresywnych
Adresaci szkolenia:
- Osoby mające współpracujące z innymi narodowościami w pracy zawodowej
- Osoby doświadczające trudności i sytuacji konfliktowych w relacjach z obcokrajowcami
- Osoby zainteresowane pogłębieniem wiedzy na temat różnic międzykulturowych
PROGRAM SZKOLENIA
Różnice kulturowe:
- Kultura – definicja, źródła i wpływ na relacje w kontekście relacji zawodowych
- Czas
- Styl komunikacji
- Ekspresja emocji i konfrontacja
- Hierarchia i role społeczne
- Tolerancja niepewności
- Reguły i wyjątki, czyli uniwersalizm i partykularyzm
- Jednostka czy grupa? (indywidualizm i kolektywizm)
- Aureola i diable rogi, czyli o stereotypach i zniekształcenia poznawczych
- Reakcje i strategie akulturacyjne na poziomie organizacyjnym i indywidualnym
- Specyfika kulturowa wybranych krajów (dawny bloku wschodni, Niemcy, Francja, Indie i Stany Zjednoczone)
Emocje i komunikacja międzykulturowa:
- Czym jest agresja?
- Mechanizmy wyzwalania i hamowania zachowań agresywnych
- Sytuacje konfliktowe i eskalacja konfliktu a potrzeby, komunikacja i wartości
- Sposoby zapobiegania trudnym sytuacjom.
- Jak efektywnie radzić sobie z trudnymi emocjami?
- Bariery w komunikacji międzykulturowej
- Postawy sprzyjające porozumieniu
- Narzędzia skutecznej komunikacji w identyfikowaniu potrzeb klienta (aktywne słuchanie, pytania, parafraza)
- Komunikacja asertywna (komunikat „ja”, radzenie sobie z krytyką, agresją, odmowa; wybrane techniki)
Co dalej?:
- Dobre praktyki i najczęstsze błędy – na co warto zwracać uwagę w codziennych kontaktach z klientem?
- Skąd czerpać wiedzę i jak aktywnie rozwijać inteligencję kulturową (CQ)
Podsumowanie szkolenia.
Rozkład godzinowy:
pierwszy dzień: 10:00 – 17:00
drugi dzień: 09:00 – 16:00