Obecnie firmy stają przed nowymi wyzwaniami związanymi z coraz trudniejszymi warunkami na rynku pracy. Szczególnie tam, gdzie mamy do czynienia z produkcją, organizacje muszą zmierzyć się z presją na wytwarzanie coraz większej ilości produktów, przy zachowaniu ich najwyższej jakości. Presja rynkowa w połączeniu ze zmianami na rynku pracy wymusza również zmiany w relacjach z pracownikami.
Szefowie powinni wzmocnić swoje kompetencje w zakresie sprawnego komunikowania się z pracownikami produkcji. Straszenie karami lub zwolnieniami dziś już nie przyniesie pozytywnych rezultatów – zamiast tego spowoduje konflikty i bierny opór. Pracownik ma świadomość, że jego znaczenie w firmie wzrasta, a w związku z tym coraz częściej chce wpływać na to, jak zorganizowana jest jego praca. Nie ma nic złego w tym, że pracownicy chcą wyrażać swoje opinie. Gorzej, że gdy menedżerowie nie liczą się z ich zdaniem, pracownicy coraz częściej odmawiają wykonywania poleceń lub wykonują je bez właściwego zaangażowania. Rozwiązania siłowe sprawiają, że niezadowoleni pracownicy obniżają swoją wydajność lub odchodzą, a to generuje kolejne koszty dla organizacji.
Rozwiązaniem nie jest zaostrzanie konfliktów, ale zrozumienie emocji – zarówno własnych, jak i pracowników. Ważna jest także umiejętność racjonalnego działania pod presją i rozwiązywania konfliktów w sposób akceptowalny dla obydwu stron. Dziś mamy często do czynienia z sytuacją, w której pracownicy i ich liderzy nie potrafią się porozumieć pomimo wspólnych interesów. Czas to zmienić! Jedynie poprzez wzajemne wysłuchanie swoich racji i odpowiednio zorganizowaną współpracę można na nowo wzmocnić efektywność, poprawiając przy tym atmosferę w miejscu pracy. Większa satysfakcja z pracy oznacza zazwyczaj spadek rotacji i co za tym idzie, niższe koszty związane z zatrudnianiem i przyuczaniem kolejnych pracowników.
Celem szkolenia jest rozwinięcie następujących kompetencji liderskich:
- rozumienie wpływu komunikacji na sprawne funkcjonowanie w organizacji,
- sprawne funkcjonowanie w sytuacjach konfliktowych,
- efektywne prowadzenie spotkań roboczych i zarządzanie energią grupy,
- wzrost odwagi menedżerskiej do komunikowania trudnych informacji i decyzji,
- zamienianie negatywnej energii rozmówcy w siłę do dalszego działania,
- lepsze rozumienie psychologii konfliktu, jego źródeł i czynników podsycających go,
- zrozumienie roli szefa w sterowaniu konfliktami,
- sprawne utrzymywanie nerwów na wodzy w przypadku sytuacji trudnych,
- rozumienie własnych emocji, także w trudnych sytuacjach,
- rozwój inteligencji emocjonalnej w zakresie docierania do źródeł emocji własnych i rozmó
Podczas warsztatu skupiamy się na trzech obszarach rozwojowych:
- Sprawna komunikacja skierowana na rozwiązywanie problemó
- Rozwój inteligencji emocjonalnej niezbędnej do funkcjonowania w trudnych sytuacjach.
- Radzenie sobie w przypadkach, gdy pracownicy przyjmują postawy agresywne.
Adresaci szkolenia: menedżerowie średniego i niższego szczebla w firmach produkcyjnych.
Program szkolenia
Inteligencja emocjonalna:
- Podstawy inteligencji emocjonalnej
- Czym jest inteligencja emocjonalna?
- Rozpoznawanie emocji u siebie i innych
- Wykorzystanie inteligencji emocjonalnej podczas trudnych rozmów z pracownikami
- Rozwijanie asertywnych zachowań podczas trudnych rozmów z pracownikami
- Radzenie sobie z negatywnymi komunikatami.
Co powinniśmy wiedzieć o komunikacji:
- Aksjomaty komunikacji
- Najczęstsze błędy w komunikacji
- W jaki sposób słuchamy i mówimy?
- Bariery komunikacyjne
Efektywne prowadzenie spotkań roboczych/prezentacji:
- Przygotowanie do spotkania/prezentacji
- Zarządzanie energią grupy
- Reakcja na przerywanie, przeszkadzanie, wyśmiewanie.
Komunikacja skierowana na rozwiązywanie problemów:
- Problem czy zasób do rozwoju pracownika/organizacji
- Psychologia problemu – czym jest problem dla szefa a czym dla pracownika
- Blokady w mówieniu o problemach
- Przełamywanie bariery w mówieniu o problemach
- Komunikacja nastawiona na rozwiązywanie problemó
Radzenie sobie z postawami agresywnymi u pracowników
- Przyczyny agresji
- Metody pracy z osobami agresywnymi.
Psychologia konfliktu:
- Główne czynniki wywołujące konflikt – pracownik, szef, organizacja. Jak zdiagnozować?
- Jak radzić sobie z konfliktem w zespole?
Trudne rozmowy z pracownikami
- Sposoby przeprowadzania rozmów oceniających, motywujących, korygujących z pracownikami, tak aby rozwijały, a nie blokowały pracowników
- Praca ze zwaśnionymi pracownikami.
Podsumowanie szkolenia
Rozkład godzinowy: pierwszy dzień: 10:00 – 17:00, drugi dzień: 9:00 – 16:00