Najbardziej kompleksowe zajęcia szkoleniowo – warsztatowe, podnoszące poziom wiedzy i kompetencje osób kierujących pracą i ludźmi, oparte na ponad 25 letniej praktyce prowadzącego. Omawiane są zarówno kwestie prawne, związane z pełnieniem funkcji kierowniczej i efektywnym zarządzaniem oraz te, które są niezbędne przy rozwiązywaniu często występujących problemów w kierowaniu zespołami (także problemów występujących w zarządzaniu pojedynczymi pracownikami). Szkolenie umożliwia przyswojenie, w formule warsztatowej, wiedzy, umiejętności i dobrych nawyków – w odniesieniu do typowych zagrożeń występujących w zarządzaniu. Ma również na celu ograniczenie negatywnych skutków ryzyka w pracy kierowniczej. W trakcie szkolenia w bardzo przystępny, zrozumiały sposób udostępniana jest wiedza – jak powinno wyglądać przekazywanie zadań, ocena i rozliczanie podwładnych, bieżące zarządzanie – zgodne z prawem i efektywne merytorycznie. Umożliwia zwiększenie efektywności kierowania, odnosi się do najlepszych praktyk w tej dziedzinie.
Program szkolenia
DZIEŃ I
Uprawnienia kierownicze – prawne i organizacyjne podstawy zarządzania ludźmi i pracą
- Uprawnienia kierownicze – podstawy prawne, podstawy zarządcze
- Istota kontraktu związanego z zatrudnieniem – co warto wiedzieć, co warto uświadamiać pracownikom
- Wymagania pracodawcy, a oczekiwania pracownika – uświadomienie statusu
- Zasada bezpośredniego podporządkowania w kierowaniu podwładnymi – jej znaczenie
Korzystanie z uprawnień kierowniczych – skuteczne zarządzane i ograniczanie konfliktów
- Kierowanie pracownikami – najważniejsze „role” – przykłady z praktyki
- Stosunki pomiędzy kierownikiem a pracownikami, stosunki pomiędzy pracownikami – dopuszczalny zakres ingerencji
- Ćwiczenie – podejście do rozwiązywania konfliktów
- Konflikty od strony prawnej
- Kiedy mamy do czynienia z konfliktem
- Konflikt, a tzw. zdrowa rywalizacja
- Konflikt a mobbing – istota różnicy
- Asertywność i dopuszczalne granice asertywności
Realizacja uprawnień kierowniczych – przekazywanie zadań w procesie pracy
- Pracownicze podporządkowanie – przełożenie przepisów na realia kierowania i relacje przełożony – podwładny
- Prawne aspekty dotyczące wydawania poleceń służbowych (granice związania pracownika poleceniem służbowym, odmowa wykonania polecenia służbowego – konsekwencje)
- Zadaniowość – co oznacza w praktyce
- Zgodne z prawem i zrozumiałe formułowanie i przekazywanie zadań dla podwładnych
- Delegowanie uprawnień, delegowanie obowiązków – rozwiązania sprawdzone w praktyce
- Krytyka i opór podwładnych – możliwości przełamywania
- Zebranie – jako sytuacja formalna i społeczna – konsekwencje
- Sprawdzone metody i techniki – przełożony dba porządek spotkania
Realizacja uprawnień kierowniczych – prowadzenie zespołu
- Grupa, zespół – ważne pojęcia
- Organizowanie pracy zespołu – 3 kluczowe punkty
- Niebezpieczeństwa dla kierowników – aktualne realia rynku pracy, błędy i tzw. zaszłości
- Wskaźniki efektywności pracy zespołowej
- Ważne informacje o stylach kierowania
- Czym jest lojalność pracownicza i co powinno być jej podstawą
- Podejścia do wykonywanej pracy
- Przyczyny nielojalnych zachowań
- Wzmacnianie wiarygodności i autorytetu przełożonego – zasady
Realizacja uprawnień kierowniczych – efektywna ocena i rozliczanie zatrudnionych
- Prawo do oceny, czy obowiązek – uzasadnienie dla ocen
- Właściwe rozumienie pojęcia obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny pracowników
- Właściwa reakcja na pomyłki, błędy, zaniechanie, ignorowanie poleceń przełożonych
- Rozmowa z trudnym pracownikiem – egzekwowanie poleceń, rozliczanie – prawne uzasadnienie i praktyczne wskazówki
- Wymagania dotyczące postaw i zachowań pracowników – kluczowe w dzisiejszych realiach
- Zarzuty pracowników pod adresem kierownika – gdzie znajdują się granice i jak o tym dyskutować
- Dyscyplinowanie pracownika – sytuacje skrajne
- Trudne decyzje kadrowe i ich uzasadnienie oraz komunikowanie
- Ćwiczenie – „trudna sytuacja, właściwa decyzja”
Realizacja uprawnień kierowniczych – właściwa motywacja podwładnych
- Motywacja – jej właściwe rozumienie
- Rzeczywisty związek między motywacją a osiągnięciami pracowników
- Identyfikacja potrzeb podwładnych
- Co możemy zmienić w człowieku, a czego nie…
- Ważne kwestie w rozmowach z podwładnymi – różnica pomiędzy gratyfikacją sprawiedliwą, a obiektywną
- Roszczeniowość pracowników – jej uzasadnienie i jej granice. Sposoby reagowania na roszczeniowość
Podsumowanie I dnia zajęć
- Ćwiczenie – (test) kompetencje kierownicze w kluczowych obszarach
DZIEŃ II
Ryzyko kierownicze – identyfikacja zagrożeń
- Pojęcie ryzyka kierowniczego
- Ryzyko świadczenia pracy kierowniczej
- Ryzyko a decyzje kierownicze
- Dysfunkcje w zarządzaniu jako ważna przyczyna ryzyka
- Zarządzanie ryzykiem jako system
- Indywidualizacja pojęcia ryzyka – zobowiązanie dla kierowników
Ryzyko merytoryczne (operacyjne) w pracy kierowniczej
- Rodzaje ryzyka merytorycznego w organizacji – próba usystematyzowania
- Ryzyko strategiczne, operacyjne, merytoryczne a zobowiązania poszczególnych kierowników
- Kluczowe merytoryczne obszary ryzyka kierowniczego: (obszar wiedzy, umiejętności, postaw i zachowań)
- Sposoby ograniczania ryzyka merytorycznego – wytyczne dla kierowników
- Zestaw kompetencji kierowniczych pożądanych w ograniczaniu ryzyka
Ryzyko personalne (kadrowe) w pracy kierowniczej
- Co jest brane pod uwagę przy ocenie ryzyka personalnego
- Ryzyko personalne w zespole –formularz/arkusz analizy ryzyka
- Sposoby ograniczania ryzyka kadrowego – wytyczne dla kierowników
- Ćwiczenie – podatność na ryzyko kierownicze (arkusz sytuacyjny)
Ryzyko prawne w pracy kierowniczej
- Pojęcie ryzyka prawnego w kontekście kierowniczym
- Odpowiedzialność prawna menedżera w świetle prawa polskiego – krótki przegląd
- Kryteria odpowiedzialności kierowników i ich związek z ryzykiem prawnym
- Pojęcie ładu organizacyjnego
- Przepisy branżowe, normy, standardy
- Nowa ustawa o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych – wzmocnienie obowiązku ograniczania ryzyka prawnego w kierowaniu
- Sposoby ograniczania ryzyka prawnego – wytyczne dla kierowników
Podsumowanie zajęć
Rozkład godzinowy: pierwszy dzień: 10:00 – 16:00, drugi dzień: 9:00 – 15:30