Planowanie operacji i sprzedaży jest zbiorem metod stosowanych przez nowoczesne przedsiębiorstwa, które systematycznie rozwijają powiązanie między formułowaną strategią, a działaniami operacyjnymi. S&OP integruje zespół pracowników reprezentujących różne działy, jak i np. odrębne lokalizacje firmy, łańcuch dostaw. W ramach S&OP praca dostawców, zakupów, sprzedaży, marketingu, finansów itd. poddawana jest stopniowej i systematycznej integracji. Lokalne przyzwyczajenia zaczynają stopniowo ewoluować w kierunku skupionych na całościowo postrzeganych procesach – dobrych praktykach.
Realizacja planowania operacji i sprzedaży wpływa na poprawę komunikacji i przyczynia się do wzrostu odpowiedzialności za: jakość prognoz, planów sprzedaży, jak i zobowiązań zakupów, co do wykonalności i doskonalenia planu. S&OP faktycznie staje się „pomostem” między strategicznym planowaniem biznesu, a działaniami o charakterze operacyjnym. Zarówno w obszarze całościowego planowania materiałowego, jak i planowania szeroko rozumianych zdolności. Jest to rozwiązanie, które stosowane jest niezależnie of profilu działalności, jak i również niezależnie od tego czy oferowane są na rynku grupy asortymentowe produktów czy też grupy usług. W trakcie zajęć szkolona grupa poznaje realizowany zgodnie z pięcioma krokami cykl prac S&OP. Również, przedstawiane są narzędzia audytowe wspierające wdrożenie czy walidację samego procesu S&OP.
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest poznanie pięciu kroków S&OP i integracja zespołu w ramach warsztatu Beer Game (prognozowanie). Następnie w drugim dniu szkolenia, warsztatowe przećwiczenie w ramach własnej specyfiki pracy możliwości użycia pryncypiów S&OP (proces od prognozowania do konkretnych decyzji materiałowych czy też decyzji dot. konkretnych ograniczeń).
Powiązania, synergia do innych szkoleniowych czy doradczych produktów rozwojowych
S&OP stanowi niejako „klamrę” dla innych narzędzi planistycznych. Stąd przed tymi zajęciami można się rozwijać w zakresie strategicznego zarządzania przedsiębiorstwem. Po zajęciach z S&OP warto się skupić na tematach dotyczących tych obszarów, które w danej firmie często staję się „wąskim gardłami” np. dostawcy, gospodarka magazynowa i materiałowa, zasoby ludzkie, kooperacja.
Korzyści:
- zrozumienie pełnego (pięć kroków) procesu planowania operacji i sprzedaży,
- symulacja procesu S&OP,
- integracja zespołu w warsztacie Beer Game,
- zrozumienie różnicy między prognozą, planem sprzedaży czy planem zakupów – wszystko w określonych horyzontach planowania,
- opanowanie zasad stosowanie granic popytu i planowania (horyzont/granica planowania),
- poznanie praktyki tworzenia systemów prognozowania i planowania sprzedaży w ramach S&OP, np. w ramach waterfall report (w obszarze jakościowym, jak i ilościowym),
- zrozumienie modeli matematycznych prognozowania w analizie ilościowej, jak i istoty prowadzenia symulacji użycia tych modeli,
- użycie analizy jakościowej w prognozowaniu,
- poznanie przykładów użycia w ramach S&OP – planistycznych list materiałowych P-BOM i BOR (Bill Of Resources – główne ograniczenia),
- metody audytowe doskonalenia procesów wchodzących w skład S&OP,
- możliwość poprawy współpracy między działami poprzez praktyczne użycie wskaźnika ATP (dostępne do obiecania) i faktycznie śledzenie zbiorczych obciążeń na „wąskie gardła” (w ramach szeroko postrzeganego łańcucha dostaw),
- zaangażowanie pracowników, różnych działów w poszczególne procesy S&OP – redukcja ryzyka pracy w „odrębnych silosach” działów, podniesienie poziomu satysfakcji i wiadomości własności procesu prognozowania i planowania.
PROGRAM SZKOLENIA
Dzień I
Wprowadzenie do roli S&OP w przetwarzaniu informacji:
- holistyczne spojrzenie na biznes – zbiór procesów chcących mieć krótki Order To Payment (przykłady z życia),
- spójne i rozbieżne cele wewnątrz i na zewnątrz firmy,
- wyjaśnienie (prezentacja graficzna) całego procesu przetwarzania informacji od prognozowania do zakupów (tak, jak powinno być w systemach ERP, waterfall report, wskaźnik ATP, minimalne i zapasy bezpieczeństwa), krytyczna rola prognozowania i planowania sprzedaży w łącznym procesie planowania działalności przedsiębiorstwa i dobrej obsługi klienta,
- obiektywne przyczyny dla tworzenie prognoz i planów sprzedaży – „światy” Pull i Push,
- specyfika pracy S&OP w danej firmie (specyfika różnych sektorów biznesowych).
Nasza aktualna praktyka planowania:
- siła przyzwyczajenia, wiedza o swojej specyfice, a dobre praktyki używane u innych o „podobnym” profilu biznesu,
- co ma osobisty charakter danej osoby wspólnego z efektami analizy ilościowej i jakościowej w S&OP,
- przykłady z życia – korzyści z użycia S&OP, jak i typowe błędy w stosowaniu metody, np. wynik ekonomiczny, rotacja materiału, obciążenie capacity zakładów, udział w rynku, celowość inwestycji, relacje w łańcuchu dostaw, dostarczana jakość itd.
- jak prowadzić projekt wdrożenia S&OP – ewolucyjnie czy rewolucyjnie?
Integracja planowania strategicznego i docelowo operacyjnego poprzez S&OP – wprowadzenie:
- pięć kroków S&OP – narzędzie strategicznego zarządzania biznesem, realizacji biznes planu – krytyczna rola marketingu, działu handlowego, działu zakupów, gospodarki magazynowej itd.
- definiowanie rodzin/grup asortymentowych/usług,
- SP i PP – plan sprzedaży i plan produkcji (też zakupów),
- cztery strategie łączenia SP i PP (w tym outsourcing) – dobre praktyki,
- ATP – dostępność do obiecania, wskaźnik i jego rola w obsłudze klienta,
- RP/RRP – planowanie zapotrzebowania na zasoby,
- P-BOM – planistyczne listy materiałowe,
- BOR – listy kluczowych zasobów,
- RCCP/RCP – zgrubne planowanie zdolności („wąskie gardła”),
- MPS – główny harmonogram zakupów (produkcji dla dostawców).
- unikanie konfliktów między działami firmy przez S&OP (generowany issue log) i wykorzystanie go jako narzędzia łączącego doskonalenia pracy różnych działów.
Zastosowanie wybranych metod analizy ilościowej w pracy nad planem sprzedaży (przykłady):
- zasady pracy z modelami matematycznymi np. identyfikacja i obsługa błędu,
- określenie zakresu i analiza danych historycznych,
- model naiwny,
- identyfikacja i potwierdzanie współczynników sezonowości,
- średnia ruchoma,
- średnia ważona,
- wygładzanie wykładnicze,
- nieciągłe zamówienia (losowe) tzw. szeregi rzadkie,
- analiza regresji (krytyczna rola tej analizy),
- metoda Z-Chart (wykres Z),
- kalkulacja poziomu błędu prognozy i wykorzystanie jego w usprawnianiu systemu prognozowania – metody redukcji błędu prognozy.
Beer Game:
Symulacja mająca na celu uzyskania maksymalnego poziomu trafności prognozy, przy jednocześnie najmniejszym błędnym poziomie zapasu. Użycie w prognozowaniu analizy ilościowej i jakościowej. Gra pokazuje, jak jakość przepływu informacji wpływa na skuteczność podejmowania decyzji o dostępności materiałowej. Gra również poprzez warsztat dobrze integruje szkolony zespół.
- realizacja warsztatu z naciskiem na istotność szeroko rozumianego prognozowania,
- identyfikacja czynników pogarszających wynik ekonomiczny,
- po pierwszym dniu zajęć (agregacja wyników) i ich obróbce statystycznej (trener) wskazane będą przyczyny sukcesów, jak i potencjalnych porażek.
DZIEŃ II
Omówienie wyników warsztatu Beer Game:
- konsekwencje braku prognozowania, jak i identyfikacji popytu niezależnego i zależnego, braku formułowania planu sprzedaży,
- prezentacja tzw. „Bullwhip Effect”,
- co wygrywa w sytuacji stresu – nasz charakter, czy też nasza wiedza,
- jak skutecznie tworzyć własną strategię w oparciu o cztery główne z S&OP?
- skutki decyzji (proces S&OP) dla przedsiębiorstwa, jak i łańcucha dostaw.
Analiza jakościowa w prognozowaniu i planowaniu sprzedaży:
- dlaczego analiza ilościowa sama w sobie nie jest wystarczająca,
- kiedy krytycznym jest stosowanie analizy jakościowej,
- analiza jakościowa – metody heurystyczne.
Teoria Ograniczeń – praca z BOR (listy kluczowych zasobów):
- miejsce i istotność TOC (teorii ograniczeń) w działaniach S&OP – warsztat pt. „nigdy nie stworzysz więcej wartości niż wąskie gardło dostarczyć może…”,
- Zasady formułowani BOR dla danych grup asortymentowych.
Symulacja procesu S&OP:
Dzielimy się na zespoły (2-3), które obejmują kontrolę nad wybraną grupą asortymentową (produkty, usługi). Warsztatowo odpowiadamy na pytania, typowe dla workflow prac S&OP. Porównując pięć kroków S&OP z własną praktyką. Ustalamy interesariuszy i odbiorców produktów z procesu. Analizujemy słabe i silne strony rozwiązania. Proponujemy zasady wdrożenia. Cyklicznie przedstawiamy wyniki prac na forum szkolenia – porównujemy wyniki między grupami. Poddajemy proponowany proces S&OP krótkiej formalnej weryfikacji – wykorzystując narzędzia audytowe.
- agregacja danych,
- prognozowanie i planowanie popytu,
- planowanie zaopatrzenia,
- spotkanie poprzedzające S&OP,
- spotkanie S&OP.
Zakończenie zajęć:
- podsumowanie zajęć, wskazanie źródeł wiedzy, również rekomendowane standardy wdrażania, jak i prowadzenia audytu S&OP,
- wskazanie zasad prowadzenia follow-up dla dalszego rozwoju wiedzy,
- wypełnienie ankiet szkoleniowych.
Rozkład godzinowy:
pierwszy dzień: 10:00 – 17:00,
drugi dzień: 9:00 – 16:00