Dostępne terminy szkolenia

Cel i program szkolenia

Zwalnianie pracowników z zakładu pracy – czy to na skutek likwidacji zakładu, jego restrukturyzacji, czy chwilowego załamania rynku – coraz częściej znajduje się w zakresie obowiązków każdego menedżera. Pomimo, że jest to jedno z najtrudniejszych i najbardziej nielubianych zadań, a jego wykonaniu towarzyszy ogromny stres, menedżerowie często zdani są w tych działaniach na własną intuicję i własne – nie zawsze pozytywne – doświadczenia. Prawdziwe trudności pojawiają się wówczas, gdy musimy wreszcie poinformować pracownika o zwolnieniu. Nawet wtedy, gdy był on złym pracownikiem, wahamy się z przekazaniem tej informacji. A jak powiedzieć to pracownikowi, którego znamy od lat i nie mieliśmy zastrzeżeń do jego pracy? Jak zakomunikować tę decyzję pracownicy, która sama utrzymuje dzieci, a w okolicy nie ma innego zakładu pracy? Jak żyć potem wśród tych ludzi i w otoczeniu ich rodzin? Jeśli rozwiązanie umowy o pracę stanowi źródło konfliktów, zaczyna działać czynnik emocjonalny – silny stres dla każdej ze stron. Czynność zwalniania staje się zabiegiem nieprzyjemnym. Zaniedbania w procedurze zwalniania grożą konsekwencjami sądowymi i poważnymi kosztami. Dlatego też należy zwalniać w uzasadnionych przypadkach i we właściwy  sposób. Dotyczy to również sytuacji, gdy pracownik sam odchodzi z firmy.

Gdy odchodzi dobry pracownik – każdy pracodawca jest zmartwiony. Jednak opuszczenie firmy (oczywiście z zachowaniem okresu wypowiedzenia) jest zjawiskiem naturalnym, a nie, jak bywa to odbierane, dowodem nielojalności. Warto więc, by każda firma miała przygotowane odpowiednie procedury rozstawania się z pracownikami, tak aby obie strony zachowały w pamięci lata dobrej, twórczej i satysfakcjonującej współpracy.

Nie ma „bezbolesnych” sposobów rozstawania się z pracownikami.

Istnieją jednak środki łagodzące ten proces. Taktowne udzielanie informacji w tej sytuacji może zmienić negatywne doświadczenie w pozytywną lekcję, która znacząco wpłynie na rozwój jednostki. Informacje zwrotne mogą wskazywać obszary, w których wsparcie byłoby korzystne dla obu stron, a także zachęcić osobę do dokonania analizy wizji swej kariery. Sposób w jaki rozstajemy się z naszymi pracownikami, w dużej mierze świadczy o kulturze organizacyjnej Firmy.

Cel szkolenia:

Zapoznanie uczestników z zasadami procedury rozstawania się z pracownikami oraz procedury outplacementu, z najczęściej występującymi problemami, począwszy od przygotowania informacji dla załogi o zwolnieniu, bądź odejściu pracownika, po prowadzenie rozmowy ostrzegawczej i zwalniającej. Przedstawienie zasad utrzymywania prawidłowych relacji między uczestnikami procesu oraz form odpowiedzialności kadry kierowniczej za zwolnienia pracowników

Uczestnicy: będą mieć możliwość skonstruowania informacji pisemnych /wzory/ oraz przećwiczenia min. prowadzenia rozmowy zwalniającej.

Cele szczegółowe:

  • dostarczenie podstawowej wiedzy i praktycznych narzędzi niezbędnych do opracowania procedury rozstawania się z pracownikami;
  • wzmocnienie kompetencji w zakresie prowadzenia trudnych rozmów z pracownikami;
  • przekazanie praktycznych rozwiązań z zakresu outplacementu.

Adresaci szkolenia:    

  • Warsztat przeznaczony przede wszystkim dla osób, które podejmują decyzje i uczestniczą w procesie zwalniania, potrzebują wsparcia merytorycznego, aby jak najefektywniej przejść przez te trudne dla siebie i dla pracownika sytuacje.
  • W warsztacie również mogą uczestniczyć osoby, które przygotowują się do objęcia stanowiska menedżera, i chcą zweryfikować posiadane informacje z praktyką oraz przećwiczyć trudne sytuacje w warunkach szkoleniowych.

Zajęcia interaktywne odbywają się w grupach do 8 osób.

 

PROGRAM SZKOLENIA

 

Moduł 1.

Powody rozstawania się z pracownikami

Moduł 2.

Zwalnianie pracowników jako sytuacja trudna – kształtowanie postaw w procesie redukcji

  • emocje i reakcje osób zwalnianych
  • rola kierownika w rozmowie końcowej
  • reakcje innych pracowników na zmiany w zespole / w firmie.

Moduł 3.

Jak zwalniać ? – umiejętność przeprowadzania rozmów ze zwalnianym pracownikiem

  • Zasady prowadzenia rozmów zwalniających:
    • rozmowa z pracownikiem, który sam odchodzi – symulacje rozmów.
    • rozmowa z pracownikiem zwalnianym przez firmę – symulacje rozmów.
  • Exit interview – przygotowanie narzędzia.

Moduł 4.

Od programu łagodnych zwolnień po projekt outplacement – alternatywne formy redukcji zatrudnienia z obopólną korzyścią

  • rodzaje outplacementu – czy i jaki program wybrać ?
  • pracownik zwalniany a pracodawca w procesie outplacementu – plusy i minusy sytuacji /case study/.

Moduł 5.

Informacja dla załogi

  • znaczenie komunikacji w procesie zwolnień
  • przygotowanie informacji o zwolnieniach indywidualnych
  • przygotowanie informacji o zwolnieniach grupowych.

 

Wszystkie zagadnienia mogą być realizowane w formie konsultacji.

 

Rozkład godzinowy:

08:45 – 09:00 Logowanie do platformy i sprawdzanie ustawień
09:00 – 15:00 Zajęcia

 

Po zapisaniu się na szkolenie wszystkie kwestie techniczne będą Państwu przesłane drogą mailową.

 

W ramach szkolenia otwartego online gwarantujemy każdemu Uczestnikowi:

  • Pełne uczestnictwo w szkoleniu prowadzonym „na żywo”, w określonym konkretnym terminie/ach,
  • Obecność Trenera, doświadczenie i doskonałe przygotowanie merytoryczne (nie jest to webinar ani nagrany wcześniej film).
  • Możliwość korzystania z własnego komputera/tabletu/telefonu z mikrofonem i kamerą oraz z własnego dostępu do internetu, z dowolnego miejsca.
  • Swobodną atmosferę i pełne wsparcie merytoryczne podczas szkolenia.
  • Kontakt z Trenerem i innymi Uczestnikami poprzez optymalną aplikację online (Przy szkoleniu zamkniętym – wybór programu ustalamy indywidualnie z Decydentami, preferujemy platformy komunikacyjne znane wcześniej Uczestnikom szkolenia. Przy szkoleniu otwartym skorzystamy z platformy Click meeting lub Zoom).
  • Odpowiednio dobrane metody i techniki szkoleniowe.
  • Autorskie materiały szkoleniowe, ćwiczenia, techniki, narzędzia podczas pracy on-line, wysyłane elektronicznie – do korzystania podczas szkolenia oraz po zakończeniu, jako wsparcie treningowe.
  • Certyfikat ukończenia szkolenia – przesłany w formie elektronicznej.
  • Możliwość uzyskania pomocy od Trenera oraz wymiany spostrzeżeń i wniosków z innymi uczestnikami szkolenia.
  • Aktywny udział w szkoleniu w ramach wirtualnych dyskusji (wideo + audio + czat tekstowy), ćwiczenia indywidualne, w parach lub podgrupach w ramach wirtualnych pokoi.
  • Wsparcie poszkoleniowe Trenera (do miesiąca po zakończonym szkoleniu każdy uczestnik będzie mógł skontaktować się z Trenerem mailowo lub/i telefonicznie w celu uzyskania pomocy przy wdrażaniu umiejętności zdobytych podczas szkolenia).

Cena udziału w szkoleniu online wynosi 790 zł + 23%VAT

 

Dla jednostek finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% lub w całości ze środków publicznych stawka podatku VAT = zw.

Cena szkolenia: dotyczy udziału 1 osoby i zawiera: udział w szkoleniu prowadzonym „na żywo” z sesja pytań, materiały szkoleniowe w wersji pdf, dyplom w wersji pdf.

Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest: przesłanie do nas formularza zgłoszenia online lub na e-mail.

W przypadku osób prywatnych lub firm, które jeszcze z nami nie współpracowały warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest dokonanie przedpłaty przed rozpoczęciem szkolenia online i przesłanie potwierdzenia przelewu. Po otrzymaniu potwierdzenia przelewu przesyłamy link uprawniający do uczestnictwa w szkoleniu wraz z dodatkowymi informacjami technicznymi i organizacyjnymi.

 Szkolenia zamknięte:

Jeśli są Państwo zainteresowani realizacją szkolenia wewnętrznego z przedstawionego tematu prosimy o kontakt.

Nie widzisz terminu szkolenia? Napisz do nas!

"Proces odchodzenia pracowników – czyli przygotowanie rozmowy zwalniającej oraz informacji dla pracowników" - 790 zł/os

    Szybki kontakt