Dostępne terminy szkolenia

Lokalizacja Początek szkolenia Zakończenie szkolenia
Warszawa 20-11-2017 21-11-2017

Cel i program szkolenia

Celem szkolenia jest przekazanie i usystematyzowanie wiedzy prawnej, niezbędnej dla sprawnej rekrutacji i prowadzenia ocen. Wiedza „twarda” – z zakresu prawa pracy – jest potrzebna do należytego, profesjonalnego realizowania tych przedsięwzięć, a także konieczna dla zabezpieczenia interesów pracodawcy. Istotne jest też usprawnienie poziomu współpracy z kierownikami różnych szczebli w firmie oraz lepsze zarządzanie pracownikami w sytuacjach trudnych, problematycznych. Celem zajęć jest również pokazanie dobrych praktyk dotyczących procedur rekrutacyjnych i procedur ocen oraz omówienie wzorów i przykładów dokumentów – formularzy, zestawów pytań, regulaminów, instrukcji i raportów.

Adresaci szkolenia:

Kierownicy i pracownicy działów kadr, działów personalnych, działów (zespołów) odpowiadających rekrutację i ocenę pracowników. Menedżerowie nadzorujący w ramach swojej funkcji (personalnej lub innej) obszar rekrutacji i/lub ocen okresowych.

Szkolenie przydatne w szczególności pracownikom działów personalnych realizującym do tej pory wyłącznie „miękkie” zadania HR, dążących do rozszerzenia wiedzy i zakresu obowiązków.

Program szkolenia:

Prawo jako podstawa systemu rekrutacji

  • Podstawy rekrutacji – zakres swobody pracodawcy, zakres swobody kandydata na pracownika
  • Prawo pracy i pozostałe przepisy
  • Normy wewnętrzne organizacji – miejsce i znaczenie rekrutacji w systemie
  • Przeciwdziałanie dyskryminacji w zatrudnieniu a rekrutacja
  • Kryteria merytoryczne i wymagania osobowościowe
  • Przygotowanie ogłoszenia o naborze
  • Ustalenie zakresu i treści informacji dla kandydatów
  • Określenie kryteriów rozmów kwalifikacyjnych, sposobu ich przeprowadzania oraz ewentualnych dodatkowych elementów
  • Sprawdzania przydatności kandydatów
  • Testy psychologiczne w rekrutacji – kiedy można je stosować
  • Określenie terminów i miejsc przeprowadzania rekrutacji
  • Zakres informacji żądanej od kandydatów w procesie rekrutacji
  • Informacje wymagane od kandydatów – ograniczone przepisami prawa
  • Czy dodatkowe dane lub informacje są w jakiejś formie dopuszczalne?
  • Pre-employment Screening (weryfikacja informacji przed zatrudnieniem pracownika)
  • Jak postępować z kandydatami do pracy – zasady i wytyczne – podsumowanie

Właściwa procedura rekrutacyjna

  • Procedury rekrutacyjne – wprowadzenie do tematu
  • Dlaczego powinny być i jak je przygotowywać
  • Dobre praktyki europejskie jako wytyczne
  • Przykład procedury rekrutacyjnej (3 przykłady dokumentów)
  • Zaawansowane formy procedury rekrutacyjnej – przykłady
  • Udział kierowników w procesie rekrutacji – zasady
  • Podział obowiązków związanych z rekrutacją w firmie
  • Przygotowanie narzędzi dla podmiotów zajmujących się rekrutacją
  • Zestaw narzędzi – przykłady:
    • Formularze do procesu rekrutacji, zestawy pytań rekrutacyjnych
    • Ankiety
    • Materiały podsumowujące proces rekrutacji
  • Proces decyzyjny – zgodność z prawem i  racjonalne zasady
  • Odpowiedzialność za wyniki rekrutacji
  • Ocena rezultatów rekrutacji – wskaźniki, mierniki, raporty
  • Powiązanie rekrutacji z innymi rozwiązaniami systemowymi – przykłady

Normatywne podstawy ocen okresowych

  • Możliwości oceny podwładnych – przepisy i orzecznictwo
  • Uzasadnienie dla formalnych ocen
  • Obowiązek pracownika – poddanie się ocenie okresowej
  • Cele „normatywne” ocen okresowych
  • 10 zasad właściwego systemu ocen
  • Ocena jako powód zwolnień lub zmian warunków pracy

Kryteria ocen – potencjalne źródło sporów

  • Dobór kryteriów – kryteria „bezpieczne” dla pracodawcy
  • Kryteria kompleksowe, a kryteria dopasowane – zasady opracowania i wyboru
  • Zestawienie najczęściej stosowanych kryteriów ocen okresowych w polskich realiach
  • Zasady opracowywania/uzgadniania kryteriów

Procedura/regulamin ocen okresowych

  • Konieczny regulamin oceny pracowników
  • Przykład regulaminu/procedury ocen okresowych (przykłady z 3 firm/organizacji)
  • Procedura odwoławcza – czy jest niezbędna
  • Optymalna zawartość procedury odwoławczej
  • Formularze, arkusze ocen (przykłady)
  • „Idealny” formularz ocen

Rozmowa oceniająca – element niezbędny czy fakultatywny

  • Rozmowa oceniająca – zagrożenia (ewentualne zarzuty dot. mobbingu)
  • Pytania w rozmowie oceniającej
  • Formalizacja rozmowy oceniającej – wytyczne/ zestawy pytań dodatkowych
  • Krytyka i dyscyplinowanie podwładnych w trakcie oceny

Powiązanie oceny z innymi decyzjami kadrowymi i organizacyjnymi wobec pracowników

  • Ocena a uzasadnianie wypowiedzeń
  • Analiza rezultatów ocen – wartość informacyjna i wartość formalno-prawna
  • Raporty podsumowujące oceny – raport roczny (przykład)
  • Inne dokumenty dotyczące procesu/procedury ocen (informacje dla pracowników i dla menedżerów, komunikaty o charakterze normatywnym, dodatkowe instrukcje postępowania – przykłady)

Podsumowanie zajęć – konsultacje dla uczestników

Szkolenie prowadzone jest w formie wykładu ilustrowanego przykładami z praktyki (analiza przypadków, omawianie rozwiązań, metod i narzędzi) + konsultacje z uczestnikami.

Cena udziału w szkoleniu wynosi 1 590 zł + 23%VAT

Dla jednostek budżetowych finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% lub w całości ze środków publicznych stawka podatku VAT = zw.

Cena szkolenia: dotyczy udziału 1 osoby i zawiera: udział w zajęciach, komplet materiałów , dyplom ukończenia, możliwość indywidualnych konsultacji podczas szkolenia, przerwy kawowe oraz obiad.

Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest: przesłanie do nas formularza zgłoszenia na e-mail lub fax. Nie wymagamy przedpłat, płatność realizowana jest po szkoleniu.

Rezerwacja noclegów: pomagamy przy rezerwacji noclegów na preferencyjnych warunkach w hotelu w którym odbywa się szkolenie.

Szkolenia zamknięte

Jeśli są Państwo zainteresowani realizacją szkolenia wewnętrznego z przedstawionego tematu prosimy o kontakt.