Podczas zajęć są omawiane najbardziej typowe błędy językowe, a także najtrudniejsze zagadnienia gramatyczne, ortograficzne, interpunkcyjne i leksykalno-stylistyczne (ze szczególnym uwzględnieniem przykładów pochodzących z tekstów kancelaryjno-urzędowych). Z jednej strony szkolenie jest wykładnią normy, a z drugiej – prezentuje najważniejsze tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny.
Celem szkolenia jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zasadami poprawnego redagowania tekstów urzędowych oraz doskonalenie kompetencji językowej i komunikacyjnej potrzebnych w życiu zawodowym – poprawności, sprawności, skuteczności i estetyki posługiwania się językiem polskim.
Korzyści dla uczestników:
Wiedza zdobyta podczas szkolenia pozwoli jego uczestnikom na świadomy, optymalny dobór zwrotów, form gramatycznych i środków stylistycznych. W efekcie będą potrafili przygotowywać teksty będące wzorem jasności, precyzji i zwięzłości.
Adresaci szkolenia:
Pracownicy administracji publicznej
PROGRAM SZKOLENIA
I Dzień
Poprawność gramatyczna oraz ortograficzno-interpunkcyjna:
- Zapoznanie z podstawowymi elementami wzorcowego tekstu urzędowego.
- Dostosowanie tekstu do jego odbiorcy (odbiorca zewnętrzny a wewnętrzny).
- Norma wzorcowa a norma użytkowa.
- Ortografia (użycie wielkich i małych liter, pisownia łączna i rozdzielna, pisownia partykuły przeczącej nie), najnowsze zmiany w zakresie ortografii, zapis liczb, dat, nazw i tytułów aktów prawnych, zasady przywoływania ustaw i rozporządzeń).
- Zasady interpunkcji. Przecinek wpływający na rozumienie zdania.
- Odmiana wyrazów kłopotliwych (m. in. odmiana nazwisk i nazw miejscowości).
- Składnia – związek zgody, związek rządu, zasady używania wyrazów funkcyjnych, szyk wyrazów w zdaniu, użycie imiesłowowych równoważników zdań.
- Kompozycja zdania złożonego – głównie zasady porządkowania treści, skróty składniowe.
- Skróty i skrótowce w zdaniu – skrótowce naruszające normę, różnica między skrótem a skrótowcem.
II Dzień
Zagadnienia leksykalno-stylistyczne i etykieta językowa:
- Dobór wyrazów i związków frazeologicznych – zgodność ze znaczeniem, zharmonizowanie z kontekstem, wieloznaczność, użycie synonimów, łączliwość.
- Ekonomiczność treściowa (pleonazmy i tautologie).
- Szablon językowy, wyrazy nadużywane.
- Styl tekstów urzędowych – cechy stylu komunikatywnego a styl ciężki, struktury opisowe i rozwlekłe, nieuzasadniona podniosłość, nieuzasadniona potoczność.
- Abecadło prostego języka – główne zasady jasnego konstruowania komunikatów w korespondencji oficjalnej.
- Upraszczanie wypowiedzi (metody i dobre praktyki).
- Redagowanie dostępnych informacji pod kątem osób z niepełnosprawnościami.
- Spójność i kompozycja tekstu.
- Najnowsze polskie słownictwo (m.in. zapożyczenia, wyrazy modne).
- Korespondencja oficjalna (maile, pisma urzędowe) – struktura, budowa i standaryzacja tekstu, zwroty grzecznościowe, formuły rozpoczynające i kończące.
- Prawidłowe pod względem technicznym rozmieszczenie tekstu w piśmie urzędowym.
- Etykieta językowa.
- Zasady netykiety i kultura komunikacji elektronicznej.
- Tytulatura – sposoby zwracania się w mowie i w piśmie do osób pełniących funkcje publiczne.
- Praktyczne zastosowanie nabytych umiejętności.
- Sesja pytań i odpowiedzi.
Rozkład godzinowy:
pierwszy dzień: 10:00 – 15:00,
drugi dzień: 9:00 – 14:00