Polskę wyróżnia w Europie Środkowo-Wschodniej bardzo wysoki poziom konkurencji w gospodarce. Wolny rynek prowadzi do presji na ceny usług i towarów. Powoduje to ich obniżenie i spadek rentowności przedsiębiorstw dostarczających towary na rynek. Jedną z dróg poprawy wyników finansowych firm jest polepszenie warunków ich zakupów.
Osoby odpowiedzialne za zakupy mają za zadanie obniżać koszty pozyskiwania komponentów, półfabrykatów, materiałów i urządzeń czy usług podwykonawców, stąd też wzrasta znaczenie pionów zakupów i zaopatrzenia.
Kupcy czy zaopatrzeniowcy naciskani przez swoich szefów muszą renegocjować w dół raz już podpisane umowy. Wyniki negocjacji zakupowych prowadzonych przez kupców przekładają się bezpośrednio na rentowność przedsiębiorstwa, często decydują też o „być albo nie być” wielu dostawców.
O sukcesie decydują kupcy, którzy codziennie zadają sobie pytania typu:
- Jak mogę jeszcze lepiej przygotować się do negocjacji?
- Jaką powinienem wybrać strategie i techniki, dostosowane do konkretnej negocjacji?
- Jak powinienem prowadzić negocjacje?
- Jakie stosować narzędzia komunikacji, argumentacji i wpływania na drugą stronę?
- Jak lepiej zabezpieczyć interesy kontraktowe firmy?
Odpowiedzi na te pytania pomogą udzielić warsztaty, których celem jest rozszerzenie wiedzy uczestników na temat negocjacji zakupowych, a także doskonalenie praktycznych umiejętności prowadzenia zaawansowanych negocjacji zakupowych oraz radzenia sobie w trudnych sytuacjach negocjacyjnych (obrona przed manipulacjami i „nieczystymi” zagraniami sprzedającego).
Trening jest uzupełniony wiedzą i licznymi ćwiczeniami z zakresu psychodiagnostyki tzn. umiejętności rozpoznawania u ludzi tych cech osobowości, które mają istotne znaczenie dla wyboru optymalnych technik komunikacyjnych i negocjacyjnych.
Jest dydaktycznie zaprojektowany jako poziom zaawansowany, o bogatym repertuarze technik negocjacyjnych.
Cele szkolenia:
- pogłębienie wiedzy z zakresu negocjacji
- nauka umiejętności negocjacji pod presją i w sytuacji prób manipulacji ze strony sprzedającego
- nabycie umiejętności radzenia sobie z konfliktem w negocjacjach
- przećwiczenie w praktyce negocjacji indywidualnych i zespołowych, opartych na specjalnie przygotowanych scenariuszach
Korzyści dla uczestników:
- Zdobędziesz wiedzę o tym, jak budować zespół negocjacyjny i ustalać zasady, współpracy miedzy członkami teamu w poszczególnych fazach rozgrywek negocjacyjnych.
- Poznasz jak negocjować z dostawcą, dla którego nie jestem głównym odbiorcą, ale go potrzebujesz.
- Nauczysz się, jak przygotować się do negocjacji, gdy chcesz negocjować warunki umowy.
- Poznasz, co ma dla Ciebie najważniejsze i istotne znaczenie w procesie zakupowym.
- Nauczysz się prowadzić proces negocjacyjny z korzyścią dla Twojej firmy.
- Przećwiczysz stosowanie skutecznych technik negocjacyjnych w każdej fazie procesu negocjacyjnego.
- Będziesz umiał rozpoznać gry handlowców i dostawców oraz nauczysz się skutecznie im przeciwdziałać.
- Przećwiczysz techniki stosowane podczas negocjacji cenowych.
- Nauczysz się identyfikować strategie wpływu partnera.
- Nabędziesz praktyczną umiejętność tworzenia tzw. Map psychograficznych czyli rozpoznawania i diagnozowania cech osobowości partnera.
- Doświadczysz trudnych sytuacji, które mogą wystąpić w trakcie rzeczywistych negocjacji handlowych.
- Zapoznasz się z podstawowymi dla procesu negocjacji technikami wpływania na rozmówcę.
- Poznasz wybrane techniki komunikacyjne, użyteczne w negocjacjach handlowych.
- Poznasz strategie prowadzenia rozmów ze słabszej pozycji (z silniejszym partnerem).
- Dowiesz się, jakie strategie stosować w specyficznych warunkach (negocjacje z silniejszym partnerem, ze stałym kontrahentem, w sytuacji kryzysowej etc.).
- Poznasz i przećwiczysz techniki odmawiania sprzedawcy, który żąda zbyt wiele.
Adresaci szkolenia
Szkolenie adresowane jest przede wszystkim do osób bezpośrednio zajmujących się zakupami towarów i usług, takich jak:
- kupcy
- specjaliści zakupów lub zaopatrzenia
- managerowie ds. zakupów lub zaopatrzenia
- key account managerowie działów sprzedaży
- managerowie lub kierownicy działów sprzedaży
- managerowie lub kierownicy pionów dystrybucji i logistyki
PROGRAM SZKOLENIA
Dzień pierwszy
Istota, charakterystyka i aspekty negocjacji zakupowych:
- Kluczowe elementy procesu i ich wpływ na ostateczny wynik,
- Równowaga i dysproporcje pozycji wyjściowych stron negocjacyjnych i wynikające i nich strategie i techniki negocjacyjne,
- Negocjacja jako proces uzgadniania stanowisk i osiągania konsensusu w sytuacji wspólnych i rozbieżnych interesów stron stołu negocjacyjnego,
- Negocjacje wokół stanowisk (osób) a negocjacje rzeczowe (interesów),
- Specyfika negocjacji zakupowych:
- Importowych i krajowych
- Różnych grup towarowych: artykułów spożywczych, non-food, dóbr FMCG, dóbr przemysłowych i inwestycyjnych
- Z przedsiębiorstwami o różnym charakterze: produkcyjnym, handlowym i dystrybucyjnym
- Z sieciach handlowymi – style negocjacji: brytyjski, francuski i niemiecki
- Negocjacje warunków: handlowych a kontraktowych,
- Negocjacje indywidualne a w zespołach negocjacyjnych.
Procedura profesjonalnego przygotowania się do negocjacji zakupowych czyli właściwe przygotowanie gwarancją sukcesu:
- Zbieranie informacji o drugiej stronie i przewidywanie jej zachowań negocjacyjnych,
- Zdefiniowanie: obszaru negocjacji, powodu, celu ogólnego i celów pośrednich,
- Analiza stanu wyjściowego, kryteriów brzegowych i ustalenie obiektywnych kryteriów,
- Określenie mocnych i słabych punktów i wybór priorytetów, argumentów i obszarów możliwych ustępstw,
- Zdefiniowanie BATNA, dolnej linii, punktu oporu i aspiracji – arkusz przygotowawczy,
- Przyjęcie określonej strategii negocjacyjnej i dobór technik i argumentów,
- Stworzenie planu rozmowy,
- Opracowanie celów i scenariusza działania w poszczególnych fazach negocjacji.
Profilowanie partnera z drugiej strony stołu negocjacyjnego:
- Profil osobowości partnera negocjacyjnego:
- Typy osobowości,
- Charakterystyczne zwroty i wyrażenia,
- Konstrukcje i konteksty wypowiedzi,
- Punkty odniesienia.
- Profil komunikacji interpersonalnej, jego wpływ na charakter, przebieg oraz ostateczne rezultaty negocjacji:
- Podstawowe wymiary 4 nastawień komunikacyjnych,
- Charakterystyczne zachowana wymiarów,
- Silne strony i źródła problemów oraz dostosowywanie się do nich.
- Profil stylu negocjowania:
- 4 wymiary stylów negocjowania,
- Założenia podstawowe,
- Podstawowe wyrażenia,
- Wskazówki do prowadzenia negocjacji.
Efektywne narzędzia komunikacji w negocjacjach zakupowych:
- Sztuka aktywnego słuchania,
- Techniki zadawanie pytań i ich funkcje w procesie negocjacji,
- Zastosowanie odzwierciedlenia i parafrazy,
- Rzeczowa komunikacja słowna i sposoby racjonalnej argumentacji,
- Przeciek werbalny i niewerbalny – interpretacja sygnałów czyli jak czytać „między wierszami”,
- Zawartość informacyjna „języka ciała” i narzędzia obserwacji niespójności w przekazie słownym i zachowaniach niewerbalnych negocjatora – ich konsekwencje podczas negocjacji,
- Oddziaływanie zasobem leksykalnym, składnią, emisją głosu, mową ciała na drugą stronę stołu negocjacyjnego.
Przebieg, strategie i techniki w poszczególnych fazach negocjacji zakupowych oraz obrona przed technikami stosowanymi przez sprzedających:
- Faza wstępna negocjacji
- Nakreślenie zasad negocjacji jeszcze przed ich rozpoczęciem,
- Docieranie do informacji, którymi dostawca niekoniecznie chce się podzielić (ukryte motywy działania lub informacje),
- Sztuka milczenia szczególnie ważna w tej fazie negocjacji,
- Zacząć od „nie” i doprowadzić z wolna do „tak” na warunkach korzystnych dla kupca,
- Sposoby skutecznej obrony kupującego przed taktykami i strategiami manipulowania ze strony sprzedawców, takimi jak techniki: wygórowanych żądań, propozycji blokującej.
- Faza negocjacji właściwych
- Niebezpieczne techniki prezentowania ceny i innych warunków handlowych przez sprzedającego i zasady przeciwdziałania im,
- Sztuka targowania się,
- Techniki ustępstw i prezentowania nowego stanowiska negocjacyjnego,
- Sposoby argumentacji przynoszące korzyści dla kupującego,
- Zasady negocjowania korzystnych warunków współpracy z dostawcami
- W zakresie: gwarancji cenowych i ilościowych, terminów dostaw, ważności gwarancji, kar z tytułu nie zrealizowania kontraktu.
- Faza zamykania negocjacji
- Techniki uzyskanie dodatkowych korzyści w końcowej fazie negocjacji zakupowych,
- Metody rozpoznanie sygnałów kończenia negocjacji ze strony sprzedającego,
- Techniki stosowane podczas ostatniej fazy zakończenia rozmów jak presja fiaska, skubanie, fakty dokonane,
- Formalizowanie wyników negocjacji.
Narzędzia skutecznego polepszania swojej pozycji negocjacyjnej:
- Sytuacje oporu drugiej stołu negocjacyjnego, jak sztywność negocjacyjna i zasady przeciwdziałania im ze strony kupującego,
- Zasady przeciwdziałania próbom manipulacji lub blefu ze strony sprzedającego,
- Zasady radzenie sobie z niezdecydowanymi, emocjonalnymi, nieprzygotowanymi chaotycznymi lub agresywnymi negocjatorami,
- Prawa asertywności w negocjacjach w trudnych sytuacjach,
- Asertywne komunikaty: „ja”, „przecież” i asertywne odraczanie,
- Asertywne eksponowanie swoich oczekiwań,
- Asertywna reakcja na lekceważącą, napastliwą, agresywną postawę partnera negocjacyjnego,
- Zachowywanie dystansu emocjonalnego,
- Wzmocnienie inteligencji emocjonalnej poprzez:
- Spostrzeganie, rozpoznawanie i rozumienie emocji,
- Zarządzanie emocjami i ich świadome wykorzystanie podczas negocjacji.
- Sposoby kontroli własnych emocji wpływanie na emocje drugiej strony,
- Metody radzenia sobie z konfliktem i impasem.
Dzień drugi
Negocjacje zakupowe prowadzonych przez jednego kupującego i sprzedającego (alternatywnie):
- wariant równorzędnych pozycji negocjacyjnych
- wariant negocjacji ze słabszej pozycji
Negocjacji zakupowe prowadzone przez zespoły złożone z negocjatorów zajmujących różne pozycji w hierarchii służbowej:
- strategie
- podział zadań
- metody argumentacji
- komunikacja w zespole
Negocjacje kontraktowych warunków współpracy:
- warunki bazowe
- warunki dodatkowe związane z potencjalnym rozwojem współpracy
- warunki zabezpieczające interesy kupującego
- sankcje związane z nie realizowaniem umowy zakupu przez dostawcę
- „idealna umowa zakupu”
Podsumowanie szkolenia.
Rozkład godzinowy:
pierwszy dzień: 10:00 – 17:00,
drugi dzień: 9:00 – 16:00