Lean Management jest systemem zarządzania organizacją, polegającym na nieustannym eliminowaniu marnotrawstwa, zdefiniowanego jako wszystkie czynności, inwestycje i procesy nie dodające wartości do produktu lub usługi z punktu widzenia klienta. Efektem Lean Management jest nieustanne zwiększanie wydajności pracy, aby umożliwić organizacji konkurowanie z sukcesem na rynku. Osiąga się ten rezultat nie poprzez redukcję zatrudnienia czy zwiększanie obciążenia pracą, lecz dzięki zaangażowaniu wszystkich pracowników w ciągły proces doskonalenia, oparty przede wszystkim na zdrowym rozsądku. Filozofia Lean, wywodząca się z przemysłu motoryzacyjnego, jest uniwersalna i ma zastosowanie we wszystkich dziedzinach ludzkiej działalności: usługi, służba zdrowia, organizacje rządowe. Stosowanie narzędzi Lean w pracy działów administracji i wsparcia, jest tematem bardzo rzadko poruszanym w Polsce. Z założenia przyjmuje się, że narzędzia te są zarezerwowane dla procesów produkcyjnych. Proponowany warsztat jest próbą pokazania, że wybrane narzędzia z powodzeniem można używać w pracy działów administracji i wsparcia traktując je jak kolejny element procesu poprawy ich efektywności i budowanie pozycji w organizacji. Cechą decydującą o wyjątkowości niniejszego programu jest to, że jest to pierwsza próba pokazania jak można z powodzeniem stosowań Lean w działaniach innych niż produkcyjne. Drugą cechą jest fakt, iż trener prowadzący szkolenie jest praktykiem, menedżerem HR z wieloletnim doświadczeniem, który miał okazję takie programy budować i wdrażać w dużych polskich i międzynarodowych organizacjach.
Cel szkolenia
Wyposażyć uczestników w niezbędną wiedzę i umiejętności umożliwiające rozpoczęcie samodzielnych działań w zakresie wdrażania i stosowania adekwatnych dla prac koncepcyjnych i administracyjnych narzędzi Lean.
Korzyści dla uczestników:
- Przekonanie się w praktyce, że można przełomowo usprawnić obszary nieprodukcyjne.
- Uzyskanie wiedzy niezbędnej do samodzielnego usprawniania procesów w biurach i usługach poprzez eliminację marnotrawstwa.
- Poznanie zasad poprawy komfortu i efektywności pracy poprzez lepszą organizację biura, plików w systemach komputerowych oraz opracowanie lepszych standardów pracy.
- Możliwość poprawy współpracy między różnymi komórkami firmy.
- Nabycie wiedzy na temat możliwości wdrażania programów poprawy jakości i efektywności w pracy służb administracyjnych i wsparcia.
- Nabycie umiejętności zaplanowania działania poprawy efektywności zespołów realizujących prace mało powtarzalne i przy zmieniającym się obciążeniu występujące często w pracy administracji i wsparcia.
- Możliwość uzyskania konkretnych porad indywidualnych od prowadzącego.
Adresaci szkolenia
Pracownicy działów administracji i wsparcia zaangażowani w tworzenie i wdrażanie nowoczesnych i zaawansowanych narzędzi, którzy zajmują się procesami usługowymi, administracyjnymi i biurowymi oraz chcą zrozumieć, na czym polega istota koncepcji Lean Management w odniesieniu do procesów nieprodukcyjnych, aby móc je wdrożyć w swoich działach.
PROGRAM SZKOLENIA
Wprowadzenie do Lean Management:
- Co to jest Lean Management?
- Co firma/dział może zyskać z wdrożenia Lean Management?
- Główne przeszkody we wprowadzaniu Lean Management.
- Przekonywanie innych, że Lean Management jest opłacalny.
- Uczestnicy i interesariusze w działaniach Lean Management.
- Dla kogo jest Lean Management – przejście z produkcji do środowiska biurowego.
- Wyzwania dla Lean Management w środowisku administracyjnym.
- Marnotrawstwo procesach usługowych i biurowych.
- Czy można stosować tylko niektóre z narzędzi Lean Management?
- Praca w symulowanym biurze – przebieg 1, tworzenie mapy strumienia wartości dla symulowanego procesu, analiza osiągniętych wyników.
Poznanie narzędzi Lean, które możemy zastosować w dziale HR:
- Podstawowe narzędzia Lean możliwe do zastosowania w pracy działów administracji i wsparcia: metodologia rozwiązywania problemów, diagram Ishikawy, 5 Why, raport A3, budowanie systemu sugestii Kaizen, mapowanie procesu, mapowanie strumienia wartości, 5S, standaryzacja pracy, six sigma.
- Metodologia pozwalająca określić ile osób jest wymaganych w poszczególnych zespołach przy obecnym lub spodziewanym popycie (wolumenie spraw).
- „Celowane” działania doskonalące jakie opłaca się podjąć i o ile konkretnie dzięki nim wzrośnie produktywność zespołu.
- Doskonalenie procesów mało powtarzalnych i przy zmiennym obciążeniu pracą, kiedy podstawowe metody mapowania procesów już nie wystarczają.
Stworzenie strategicznego planu zmian i wdrożenia filozofii Lean Manufacturing w swoim dziale:
- Planowanie wdrażania Lean Management.
- Jak można zmierzyć działania usprawniające?
Rozkład godzinowy:
pierwszy dzień: 10:00 – 17:00,
drugi dzień: 9:00 -16:00