Lider, brygadzista, mistrz, kierownik produkcji staje przed następującymi kluczowymi problemami wynikającymi z niesprawnie działającymi zespołami:
- brak motywacji indywidualnej i zespołowej,
- duży opór ze strony zespołów pracowniczych do zmian,
- rotacja pracowników,
- konflikty wewnątrzzespołowe,
- różnicę pokoleniowe.
Ma to duże przełożenie na osiąganie założonych celów. Podczas warsztatu będziemy rozwijać kompetencje liderów, brygadzistów, mistrzów i kierowników produkcji w zakresie budowania skutecznie funkcjonujących zespołów. Przeanalizujemy co potrzebują pracownicy, żeby czuć się członkami społeczności produkcyjnej, której celem jest realizacja zleceń produkcyjnych. Zastanowimy się co wpływa na powstawanie sytuacji konfliktowych wewnątrz zespołów. Podczas szkolenia opracujemy narzędzia, które może wykorzystywać lider, brygadzista, mistrz, kierownik produkcji do motywowania zespołów. Zastanowimy się jak budować zespoły, które charakteryzują się dużą różnorodnością (np. narodowość, wiek, płeć).
Warsztat charakteryzuje się dużą ilością ćwiczeń, gdzie w sposób praktyczny przepracujemy postawione cele przez uczestników.
Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest rozwój kompetencji lidera, brygadzisty, mistrza produkcji, które pomogą mu w budowaniu zintegrowanego zespołu skupionego na realizacji celów.
Korzyści z udziału w warsztacie:
- lepiej będziesz rozumieć procesy zachodzące w zespole,
- poznasz role zespołowe i związane z nimi potrzeby swoich pracowników,
- zobaczysz swoją preferowaną rolę zespołową,
- łatwiej będziesz dostrzegać sytuacje konfliktowe i ich źródła w zespole,
- skuteczniej będziesz wprowadzać nowych pracowników do zespołu,
- zrozumiesz skąd się biorą konflikty międzypokoleniowe i co im sprzyja, a co je niweluje,
- skuteczniej będziesz motywować swoich pracowników do myślenia MY,
- zmiana stanie się naturalnym procesem funkcjonowania zespołu,
- skuteczniej będziesz stawiać zadania przed zespołem.
Uczestnicy: Lider, Brygadzista, Mistrz, Kierownik
PROGRAM SZKOLENIA
Rozwój zespołu:
- Kiedy grupa staje się zespołem – główne determinanty budowania zespołu,
- Co decyduje o sukcesie zespołu – podstawowe narzędzia.
Role zespołowe pracownika:
- Czym są naturalne role zespołowe pracownika i w jaki sposób wpływają na jego funkcjonowanie w zespole?
- AutoDiagnoza swojej preferowanej roli w zespole,
- Co motywuje i demotywuje pracownika w zależności od roli zespołowej?
- W jaki sposób budować zespół w zależności od roli zespołowej pracownika – źródła konfliktów.
Dysfunkcje pracy zespołowej:
- 5 dysfunkcji pracy zespołowej,
- Przyczyny powstawania dysfunkcji w moim zespole,
- Techniki/metody pracy szefa przeciwdziałające dysfunkcjom.
Motywacja zespołu:
- Motywowanie zespołu a motywowanie jednostki,
- Metody/narzędzia motywowania zespołu,
- Podnoszenie kompetencji zespołu,
- Rozwój zespołu produkcyjnego poprzez codzienną ocenę.
Konflikt w zespole:
- Bariery komunikacyjne jako jedne z głównych źródeł konfliktu,
- Okno Johnari – analiza konfliktów interpersonalnych,
- Zapobieganie sytuacjom konfliktowym,
- Różnice międzypokoleniowe,
- Wprowadzanie nowych pracowników.
Efektywne i angażujące wprowadzanie reorganizacji/zmian w zespole:
- Rodzaje oporu wobec zmian,
- Pozytywne i negatywne reakcje na zmiany,
- Efektywna komunikacja w procesie zmian,
- Radzenie sobie z oporem wobec zmian,
- Angażowanie pracowników w proces zmian.
Zakończenie szkolenia:
- Pytania od uczestników,
- Wyznaczenie celów rozwojowych,
- Przekazanie ćwiczeń do samodzielnej realizacji.
Rozkład godzinowy:
pierwszy dzień: 10:00 – 17:00
drugi dzień: 09:00 – 16:00