Poniżej prezentujemy propozycję szkoleń dla kadry kierowniczej . Szkolenia zostały podzielone na sześć modułów.
Każdy moduł trwa 16 godzin (2 dni szkoleniowe)
Cele:
- Zdobycie umiejętności wglądu i analizy własnych zachowań w komunikacji interpersonalnej,
- Zapoznanie Uczestników z zasadami skutecznej komunikacji menadżerskiej,
- Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych dla zwiększenia efektywności w komunikacji interpersonalnej i zadaniowej,
- Rozwijanie umiejętności delegowania zadań w zespole.
- Rozwijanie umiejętności motywowania pracowników
Metody pracy:
Szkolenia będą prowadzone metodami warsztatowymi, aktywizującymi uczestników.
Metody opierają się na zasadzie „nauki przez doświadczenie”, pozwalającej uczestnikom szkolenia w praktyczny sposób poznać i zastosować przyswajane narzędzia i techniki. Każde ćwiczenie i gra są omawiane.
W ciągu całego szkolenia prowadzony jest trenerski monitoring uczestników i przekazywane informacje zwrotne modelujące pożądaną postawę i umiejętności w zakresie objętym tematem szkolenia
- Gry i ćwiczenia wpływają na kształtowanie pożądanych postaw i zachowań poprzez przełożenie obserwacji zachowań własnych i innych uczestników na realne sytuacje w miejscu pracy,
- Krótkie wykłady z prezentacją multimedialną przekazują praktyczną wiedzę o zagadnieniach objętych tematem szkolenia,
- Dyskusje moderowane mają na celu wymianę doświadczeń oraz rozwiązywanie problemów,
- Testy autodiagnostyczne – wskazują mocne i słabe strony uczestników szkolenia w budowaniu i utrzymywaniu relacji interpersonalnych (wyniki tylko do wiadomości uczestników),
- Prace grupowe umożliwią wymianę wiedzy i doświadczeń pomiędzy Uczestnikami,
PROGRAMY WARSZTATÓW
Szkolenie I. ,,KOMUNIKACJA MENADŻERSKA’’
Proponowany program warsztatu
Czym jest skuteczna komunikacja?
- Czynniki wpływające na naszą efektywność w procesie komunikacji: obszar osobisty, narzędziowy oraz merytoryczny.
- Świadomość roli a skuteczna komunikacja.
- W jaki sposób budować swój wizerunek w sytuacjach komunikacji z innymi – cel komunikacji.
Różnice indywidualne i organizacyjne a skuteczna komunikacja
- Typ organizacji (kultura) a wzór komunikacji
- Preferencje przełożonego w zakresie przekazu informacyjnego
- Oczekiwania indywidualne pracowników w zakresie komunikacji wewnątrzorganizacyjnej
- Oczekiwania grup pracowników w zakresie komunikacji wewnątrzorganizacyjnej
- Typy osobowości i charakteru a nasze preferencje komunikacyjne – diagnoza stylu komunikacji.
- W jaki sposób rozpoznawać potrzeby i preferencje komunikacyjne innych?
- Samoświadomość w procesie komunikacji.
Przyczyny braku współpracy i sposoby radzenia sobie z nimi
- Przyczyny strukturalne (wynikające z sytuacji współzależności, pełnionej funkcji),
- Bariery komunikacyjne współpracy (bariery negocjacyjne),
- Techniki komunikacyjne przełamujące bariery współpracy.
Reguły komunikacji a rozwiązywanie problemów
- Konflikt a sytuacja trudna – czy jest różnica.
- Psychospołeczne uwarunkowania zachowania się ludzi w sytuacji dla nich trudnej
- Nastawienia i uprzedzenia, pierwsze wrażenie – co wpływa na powstawanie trudnych sytuacji?
- Trójkąt satysfakcji a sytuacja trudna.
- Analiza motywów kierujących zachowaniem osób w sytuacjach trudnych
- Charakterystyczne zachowania ludzi w sytuacji trudnej.
- Rodzaje sytuacji trudnych.
- Podejście do problemu a komunikacyjne preferencje zespołu
- Omówienie podstawowych etapów procesu rozwiązywania problemów
- Diagnoza przyczyn problemu
- Grupowe tworzenie rozwiązań
- Komunikacyjne techniki zwiększenie zaufania w grupie
- Elementy negocjacji, mediacji i facylitacji.
Narzędzia komunikacji menadżerskiej
- Ustalanie priorytetów
- Komunikowanie zadań. Delegowanie.
- Informowanie o zmianach
- Prowadzenie rozmów oceniających
- Zasady zarządzania informacją w organizacji
- Zasady prowadzenia „exit interview”
Szkolenie II. ,,DELEGOWANIE ZADAŃ W ZESPOLE’’
Proponowany program warsztatu
Czynniki kształtujące efektywność pracy przełożonego
- Znaczenie czynników psycho-społecznych dla efektywnego pełnienia funkcji przełożonego
- Czynniki kształtujące kulturę grupy zadaniowej
- Znaczenie struktury i procesów pracy dla efektywnego kierowania
- Podmiotowe i przedmiotowe kierowanie. Co wpływa na efektywny styl kierowania.
Organizacja i funkcjonowanie efektywnego zespołu
- Dobór pracowników
- Role pełnione przez pracowników i ich funkcja motywacyjna.
- Preferencje indywidualne pracowników a wymagania pracy zespołowej
Funkcje i role kierownicze
- Planowanie pracy
- Przydział zadań i określanie odpowiedzialności. Delegowanie.
- Przekazywanie poleceń – sytuacje bieżące i kryzysowe
- Kontrola wyników i egzekwowanie wymagań
Zasady delegowania zadań w zespole
- Poziom dojrzałości organizacyjnej pracowników
- Zasady delegowania zadań do poszczególnych typów pracowników
Kontrola i ocena wykonania
- Ogólne zasady udzielania informacji zwrotnych.
- Wspieranie realizacji zadań
Szkolenie III. ,,MOTYWACJA W PRAKTYCE’’
Proponowany program warsztatu
Czynniki, które wpływają na motywację pracowników.
- Elementy w organizacji zmniejszające niezadowolenie pracowników
- Czynniki wzbudzające motywację
- Lojalność pracowników: czym jest i co ją buduje?
- Działania menedżera wspomagające zaangażowanie, motywację i lojalność podwładnych
Przegląd narzędzi budowania motywacji wewnętrznej.
- Integracja celów Firmy i celów pracowników
- Podstawowe potrzeby podwładnych i ich wpływ na stosowane narzędzia motywacji
- Udzielanie informacji zwrotnych jako narzędzie motywowania
- Działania lidera zwiększające motywację (rozmowa motywująca):
-
- „Kij” czy „marchewka” – jakimi sankcjami dysponuje przełożony?
- Zastosowanie w praktyce teorii treści pracy
- Team-briefing jako narzędzie motywacji
Komunikacja wspólna, hierarchiczna i osobista: kluczowe narzędzia pracy menedżera.
- Trzy poziomy zarządzania komunikacją: zagrożenia i korzyści
- Systemowe podejście do komunikacji w Firmie
- Tworzenie technik wspierających zarządzanie komunikacją
- Komunikacja osobista: klimat obronny czy klimat współpracy?
Inspirujące komunikowanie celów.
- Komunikowanie: czym się różni od informowania?
- Błędy menedżerów w komunikowaniu celów i idei biznesowej jako przyczyna niskiej skuteczności zarządzania
- Reguły i zakres efektywnego komunikowania celów strategicznych, operacyjnych i taktycznych
- Budowanie reguł współpracy wspierających osiąganie celów Firmy
Sztuka motywującego wydawania poleceń i delegowania.
- Dopasowanie formy definiowania celów do poziomu dojrzałości zawodowej podwładnych
- Proces delegowania: kolejne etapy empowerment pracowniczego
- Przyczyny trudności w procesie delegowania
- Analiza stanowisk pracy Uczestników w kontekście możliwości delegowania zadań: Pięć kategorii zadań
Team-briefing: spotkania, które wzmacniają Twoich podwładnych.
- Team briefing: przeszkoda czy korzyść?
- Trzy kluczowe elementy team briefingu
- Obszary przekazywanych informacji
- Planowanie spotkań team briefing: niezbędne działania menedżera przed, w trakcie i po
- Prowadzenie spotkań: kompetencje wymagane od menedżera
Przywództwo sytuacyjne: Zarządzanie dojrzałością zawodową podwładnych.
- Czym tak naprawdę jest przywództwo sytuacyjne?
- Kluczowe założenia menedżera kierującego sytuacyjnie jednostką i zespołem
- Poziomy dojrzałości pracowników: identyfikacja oraz dopasowanie stylu kierowania
- Poziomy dojrzałości zespołów: identyfikacja oraz dopasowanie stylu kierowania
- Kluczowe zagrożenia w zarządzaniu dojrzałością podwładnych i zespołu oraz sposoby zapobiegania im
- Empowerment pracowniczy: kształtowanie samodzielnych, aktywnie wspierających działania Firmy pracowników
Menedżer coachem każdego dnia.
- Bieżąca informacja zwrotna jako narzędzie rozwoju podwładnych
- Zasady udzielania rozwojowej informacji zwrotnej
- Nagrody i kary w ręku menedżera: szansa czy zagrożenie dla celów Firmy?
- Analiza potrzeby rozwojowej podwładnych: dziewięć okręgów ograniczających lub inspirujących doskonalenie oraz rola menedżera w każdym z nich
Szkolenie IV. ,,SKUTECZNE PODEJMOWANIE DECYZJI’’
Proponowany program warsztatu
WPROWADZENIE DO TEMATU SZKOLENIA
- Przedstawienie planu szkolenia
- Poziomy rozwiązywania problemów w organizacji
OBSZARY POJAWIANIA SIĘ PROBLEMÓW W ORGANIZACJI
- Problem czy konflikt?
- Brak dostępu do informacji lub ograniczona informacja
- Negatywne relacje pomiędzy ludźmi
- Niezgodność na poziomie wartości i przekonań
- Uwarunkowania strukturalne
WARUNKI PROCESU PODEJMOWANIA DECYZJI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW
- Przyjmowanie założeń
- Wykorzystywanie istniejących danych
- Podstawowe modele/strategie podejmowania decyzji
- Partycypacja decyzyjna
- Przewidywanie ryzyka i skutków podjętych decyzji
NARZĘDZIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW I PODEJMOWANIA DECYZJI
- Narzędzia rozwiązywania problemów na etapie analizy problemu
- Narzędzia rozwiązywania problemów na etapie generowania rozwiązań
- Narzędzia rozwiązywania problemów na etapie wyboru i oceny rozwiązania
ZNIEKSZTAŁCENIA PROCESU PODEJMOWANIA DECYZJI I SPOSOBY RADZENIA SOBIE Z NIMI
- Predyspozycje osobowościowe
- Efekt kontrastu i aureoli
- Efekt pierwszeństwa i świeżości.
DECYZJE INDYWIDUALNE I GRUPOWE
- Sytuacja pewności, niepewności i ryzyka – konsekwencje podejmowania i niepodejmowania decyzji
- Pozytywne i negatywne konsekwencje pracy grupowej
- Metody wspierania grupowego podejmowania decyzji
PROCES KONSTRUKTYWNEGO ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW
- Określanie przestrzeni problemowej
- Odkrywanie celów
- Analiza SWOT
- Pozyskiwanie i dostarczanie informacji, uszczegóławianie faktów, redefinicje problemów
- Określenie celów rozwiązania (wg SMART)
- Wybór, oceny i ulepszanie pomysłów
EFKTYWNA KOMUNIKACJA W PROCESIE PODEJMOWANIA DECYZJI
- Analiza stron uczestniczących w procesie decyzyjnym
- Zasady komunikacji w procesie podejmowania decyzji
- Radzenie sobie z oporem w procesie podejmowania decyzji – techniki komunikacyjne
STRES W PROCESIE PODEJMOWANIA DECYZJI
- Przyczyny stresu
- Zakres odpowiedzialności decyzyjnej a stres
- Metody radzenia sobie ze stresem w sytuacji decyzyjnej
ZADANIE WDROŻENIOWE
Szkolenie V. ,,EFEKTYWNY PRZYWÓDCA’’
Proponowany program warsztatu
SKUTECZNA ORGANIZACJA I ROLA MENADŻERA ZESPOŁU.
- Co oznacza „trójkąt skuteczności organizacji”?
- Co w firmie wpływa na skuteczność i autorytet menadżera – czy tylko on sam?
- Lider zadaniowy i lider relacyjny – który kierunek wybrać? – obszaru budowania autorytetu
- Jakie reguły działania lidera wyznacza misja organizacji ?– Dekalog Skutecznego Menedżera
- Czy masz osobowość lidera?
LIDER W ORGANIZACJI.
- Kim jest lider – rola i zadania menadżera we współczesnej organizacji
- Style przewodzenia ludźmi
- Władza a autorytet – lider formalny i nieformalny
- Jaki styl przewodzenia wybrać – orientacja na ludzi vs orientacja na zadania
BUDOWANIE AUTORYTETU A CECHY LIDERA I ŹRÓDŁA AUTORYTETU.
- Autorytet wiedzy
- Autorytet pozycji
- Autorytet osobowości
- Autorytet władzy
- Autorytet emocjonalny
BUDOWANIE AUTORYTETU A TWORZENIE REGUŁ.
- Stworzenie bezpieczeństwa funkcjonalnego
- Określenie ram współpracy
- Określenie zasad komunikacji w grupie i z menadżerem
- Charakter relacji menadżera ze współpracownikami
ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM A POTRZEBY PRACOWNIKÓW.
- Potrzeba realizacji zadań i celów – komunikowanie zadań
- Potrzeba utrzymania spójności grupy – przejrzystość i zrozumiałość reguł postępowania i zasad komunikacji
- Potrzeby indywidualne członków grupy – co z nimi robić?
KOMUNIKACJA MENADŻERA Z ZESPOŁEM.
- Style komunikacyjne menadżera – w jaki sposób dopasować się do rozmówcy
- Czym jest i jakie ma znaczenie aktywna komunikacja menadżera z zespołem?
- Kreowanie kultury konstruktywnej informacji zwrotnej w zespole. Metody przekazywania krytyki i pochwał
- W jaki sposób przekazać niepopularną decyzje nie tracąc autorytetu?
BUDOWANIE AUTORYTETU A ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW.
- Jakie mogą być źródła problemów w zespole i jak je rozpoznać?
- Konstruktywne strategie radzenia sobie z problemami
- Menadżer jako mediator
BUDOWANIE AUTORYTETU A PRZEKONYWANIE I MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW.
- W jaki sposób sformułować argumenty perswazyjne?
- Przekonywanie do swojej wizji a reguły wpływu społecznego
- Podstawowe błędy przekonywania
- W jaki sposób rozpoznać potrzeby i schematy motywacyjne pracowników
- Sposoby zwiększania zaangażowania
ZADANIE WDROŻENIOWE.
Szkolenie VI. ,,ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM’’
Proponowany program warsztatu
KONFLIKT W ZESPOLE – PODŁOŻE I DEFINICJE
- Cechy osobowości i zachowania wpływające na relacje między ludźmi.
- W jaki sposób łamać stereotypy
- Etapy rozwoju konfliktu – konflikt jako proces
PRZYCZYNY BRAKU WSPÓŁPRACY MIĘDZY LUDŹMI.
- Przyczyny strukturalne (wynikające z sytuacji współzależności)
- Bariery komunikacyjne współpracy (bariery negocjacyjne)
DIAGNOZA KONFLIKTÓW W ORGANIZACJI. ANATOMIA KONFLIKTU.
- Specyfika konfliktów w organizacji – sytuacja współzależności jako źródło konfliktów
- Przyczyny podejścia rywalizacyjnego oraz sposoby zapobiegania
- „Mapa konfliktów pracownika ” – analiza otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego organizacji w poszukiwaniu obszarów konfliktowych w sytuacji zawodowej
- Trzy poziomy pojawiania się konfliktu – kryzys, problem, okazja
- Analiza typów i rodzajów konfliktów
- Narzędzia rozwiązywania konfliktów pozornych i rzeczywistych
RODZAJE TRUDNYCH SYTUACJI
- Czynniki osobowościowe i społeczne jako przyczyna powstawania sytuacji trudnych
- Bariery związane z dostępem do informacji
- Bariery wynikające ze stereotypów, uprzedzeń i negatywnych nastawień
- Bariery wynikające z różnych wyznawanych wartości
- Bariery wynikające z uwarunkowań struktury
PSYCHOLOGICZNE PODŁOŻE KONFLIKTÓW
- Cykl konfliktu – znaczenie doświadczeń w sytuacji definiowania konfliktu oraz podejmowanych zachowań radzenia sobie z nim
- Różne sposoby rozumienia zjawiska konfliktu; dynamika interakcji w konflikcie: rola samospełniającego się proroctwa, spirali eskalacji konfliktu i nastawień stron zaangażowanych w konflikt;
MEDIACJE W PROCESIE ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW.
- Kim jest „Trzecia strona”?
- Obszary prowadzenia mediacji w organizacjach.
- Zasady i procedura mediacji.
NEGOCJACJE JAKO SPOSÓB KOMUNIKOWANIA SIĘ.
- Warunki niezbędne do prowadzenia negocjacji.
- Rodzaje i techniki negocjacyjne. Style prowadzenia negocjacji.
- Batna i watna jako podstawowe narzędzia negocjatora.
ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM W ZESPOLE
- Odkrywanie celów
- Analiza SWOT
- Dostarczanie informacji, uszczegóławianie faktów, redefinicje problemów
- Określanie zasad współpracy przy realizacji celów
- Interwencje w kryzysie
ZADANIE WDROŻENIOWE