Poniżej prezentujemy propozycję szkoleń dla kadry kierowniczej . Szkolenia zostały podzielone na sześć modułów.

Każdy moduł trwa 16 godzin (2 dni szkoleniowe)

 

Cele:

  • Zdobycie umiejętności wglądu i analizy własnych zachowań w komunikacji interpersonalnej,
  • Zapoznanie Uczestników z zasadami skutecznej komunikacji menadżerskiej,
  • Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych dla zwiększenia efektywności  w komunikacji interpersonalnej i zadaniowej,
  • Rozwijanie umiejętności delegowania zadań w zespole.
  • Rozwijanie umiejętności motywowania pracowników

 

Metody pracy:

Szkolenia będą prowadzone metodami warsztatowymi, aktywizującymi uczestników.

Metody opierają się na zasadzie „nauki przez doświadczenie”, pozwalającej uczestnikom szkolenia w praktyczny sposób poznać i zastosować przyswajane narzędzia i techniki. Każde ćwiczenie i gra są omawiane.

W ciągu całego szkolenia prowadzony jest trenerski monitoring uczestników i przekazywane informacje zwrotne modelujące pożądaną postawę i umiejętności w zakresie objętym tematem szkolenia

 

  • Gry i ćwiczenia wpływają na kształtowanie pożądanych postaw i zachowań   poprzez przełożenie obserwacji zachowań własnych i innych uczestników na realne sytuacje w miejscu pracy,
  • Krótkie wykłady z prezentacją multimedialną przekazują praktyczną wiedzę           o zagadnieniach objętych tematem szkolenia,
  • Dyskusje  moderowane mają na celu wymianę doświadczeń oraz rozwiązywanie problemów,
  • Testy autodiagnostyczne –  wskazują mocne i słabe strony uczestników szkolenia   w budowaniu   i utrzymywaniu relacji interpersonalnych  (wyniki tylko do wiadomości uczestników),
  • Prace grupowe umożliwią wymianę wiedzy i doświadczeń pomiędzy Uczestnikami,

 

PROGRAMY WARSZTATÓW

Szkolenie I.   ,,KOMUNIKACJA MENADŻERSKA’’

Proponowany program warsztatu

 

Czym jest skuteczna komunikacja?

  • Czynniki wpływające na naszą efektywność w procesie komunikacji: obszar osobisty, narzędziowy oraz merytoryczny.
  • Świadomość roli a skuteczna komunikacja.
  • W jaki sposób budować swój wizerunek w sytuacjach komunikacji z innymi – cel komunikacji.

 

Różnice indywidualne i organizacyjne a skuteczna komunikacja

  • Typ organizacji (kultura) a wzór komunikacji
  • Preferencje przełożonego w zakresie przekazu informacyjnego
  • Oczekiwania indywidualne pracowników w zakresie komunikacji   wewnątrzorganizacyjnej
  • Oczekiwania grup pracowników w zakresie komunikacji wewnątrzorganizacyjnej
  • Typy osobowości i charakteru a nasze preferencje komunikacyjne – diagnoza stylu komunikacji.
  • W jaki sposób rozpoznawać potrzeby i preferencje komunikacyjne innych?
  • Samoświadomość w procesie komunikacji.

 

Przyczyny braku współpracy i sposoby radzenia sobie z nimi

  • Przyczyny strukturalne (wynikające z sytuacji współzależności,  pełnionej funkcji),
  • Bariery komunikacyjne współpracy (bariery negocjacyjne),
  • Techniki komunikacyjne przełamujące bariery współpracy.

 

Reguły komunikacji a rozwiązywanie problemów

  • Konflikt a sytuacja trudna – czy jest różnica.
  • Psychospołeczne uwarunkowania zachowania się ludzi w sytuacji  dla nich trudnej
  • Nastawienia i uprzedzenia, pierwsze wrażenie – co wpływa na powstawanie trudnych sytuacji?
  • Trójkąt satysfakcji a sytuacja trudna.
  • Analiza motywów kierujących zachowaniem osób w sytuacjach trudnych
  • Charakterystyczne zachowania ludzi w sytuacji trudnej.
  • Rodzaje sytuacji trudnych.
  • Podejście do problemu a komunikacyjne preferencje zespołu
  • Omówienie podstawowych etapów procesu rozwiązywania problemów
  • Diagnoza przyczyn problemu
  • Grupowe tworzenie rozwiązań
  • Komunikacyjne techniki zwiększenie zaufania w grupie
  • Elementy negocjacji, mediacji i facylitacji.

 

Narzędzia komunikacji menadżerskiej

  • Ustalanie priorytetów
  • Komunikowanie zadań. Delegowanie.
  • Informowanie o zmianach
  • Prowadzenie rozmów oceniających
  • Zasady zarządzania informacją w organizacji
  • Zasady prowadzenia „exit interview”

 

Szkolenie II.   ,,DELEGOWANIE ZADAŃ W ZESPOLE’’

Proponowany program warsztatu

 

Czynniki kształtujące efektywność pracy przełożonego

  • Znaczenie czynników psycho-społecznych dla efektywnego pełnienia funkcji przełożonego
  • Czynniki kształtujące kulturę grupy zadaniowej
  • Znaczenie struktury i procesów pracy dla efektywnego kierowania
  • Podmiotowe i przedmiotowe kierowanie. Co wpływa na efektywny styl kierowania.

 

Organizacja i funkcjonowanie efektywnego zespołu

  • Dobór pracowników
  • Role pełnione przez pracowników i ich funkcja motywacyjna.
  • Preferencje indywidualne pracowników a wymagania pracy zespołowej

 

Funkcje i role kierownicze

  • Planowanie pracy
  • Przydział zadań i określanie odpowiedzialności. Delegowanie.
  • Przekazywanie poleceń – sytuacje bieżące i kryzysowe
  • Kontrola wyników i egzekwowanie wymagań

 

Zasady delegowania zadań w zespole

  • Poziom dojrzałości organizacyjnej pracowników
  • Zasady delegowania zadań do poszczególnych typów pracowników

 

Kontrola i ocena wykonania

  • Ogólne zasady udzielania informacji zwrotnych.
  • Wspieranie realizacji zadań

 

Szkolenie III.   ,,MOTYWACJA W PRAKTYCE’’

Proponowany program warsztatu

 

Czynniki, które wpływają na motywację pracowników.

  • Elementy w organizacji zmniejszające niezadowolenie pracowników
  • Czynniki wzbudzające motywację
  • Lojalność pracowników: czym jest i co ją buduje?
  • Działania menedżera wspomagające zaangażowanie, motywację i lojalność podwładnych

 

 Przegląd narzędzi budowania motywacji wewnętrznej.

  • Integracja celów Firmy i celów pracowników
  • Podstawowe potrzeby podwładnych i ich wpływ na stosowane narzędzia motywacji
  • Udzielanie informacji zwrotnych jako narzędzie motywowania
  • Działania lidera zwiększające motywację (rozmowa motywująca):
    • „Kij” czy „marchewka” – jakimi sankcjami dysponuje przełożony?
    • Zastosowanie w praktyce teorii treści pracy
    • Team-briefing jako narzędzie motywacji

 

Komunikacja wspólna, hierarchiczna i osobista: kluczowe narzędzia pracy menedżera.

  • Trzy poziomy zarządzania komunikacją: zagrożenia i korzyści
  • Systemowe podejście do komunikacji w Firmie
  • Tworzenie technik wspierających zarządzanie komunikacją
  • Komunikacja osobista: klimat obronny czy klimat współpracy?

 

Inspirujące komunikowanie celów.

  • Komunikowanie: czym się różni od informowania?
  • Błędy menedżerów w komunikowaniu celów i idei biznesowej jako przyczyna niskiej skuteczności zarządzania
  • Reguły i zakres efektywnego komunikowania celów strategicznych, operacyjnych i taktycznych
  • Budowanie reguł współpracy wspierających osiąganie celów Firmy

 

Sztuka motywującego wydawania poleceń i delegowania.

  • Dopasowanie formy definiowania celów do poziomu dojrzałości zawodowej podwładnych
  • Proces delegowania: kolejne etapy empowerment pracowniczego
  • Przyczyny trudności w procesie delegowania
  • Analiza stanowisk pracy Uczestników w kontekście możliwości delegowania zadań: Pięć kategorii zadań

 

Team-briefing: spotkania, które wzmacniają Twoich podwładnych.

  • Team briefing: przeszkoda czy korzyść?
  • Trzy kluczowe elementy team briefingu
  • Obszary przekazywanych informacji
  • Planowanie spotkań team briefing: niezbędne działania menedżera przed, w trakcie i po
  • Prowadzenie spotkań: kompetencje wymagane od menedżera

 

Przywództwo sytuacyjne: Zarządzanie dojrzałością zawodową podwładnych.

  • Czym tak naprawdę jest przywództwo sytuacyjne?
  • Kluczowe założenia menedżera kierującego sytuacyjnie jednostką i zespołem
  • Poziomy dojrzałości pracowników: identyfikacja oraz dopasowanie stylu kierowania
  • Poziomy dojrzałości zespołów: identyfikacja oraz dopasowanie stylu kierowania
  • Kluczowe zagrożenia w zarządzaniu dojrzałością podwładnych i zespołu oraz sposoby zapobiegania im
  • Empowerment pracowniczy: kształtowanie samodzielnych, aktywnie wspierających działania Firmy pracowników

 

Menedżer coachem każdego dnia.

  • Bieżąca informacja zwrotna jako narzędzie rozwoju podwładnych
  • Zasady udzielania rozwojowej informacji zwrotnej
  • Nagrody i kary w ręku menedżera: szansa czy zagrożenie dla celów Firmy?
  • Analiza potrzeby rozwojowej podwładnych: dziewięć okręgów ograniczających lub inspirujących doskonalenie oraz rola menedżera w każdym z nich

 

Szkolenie IV.  ,,SKUTECZNE PODEJMOWANIE DECYZJI’’

Proponowany program warsztatu

 

WPROWADZENIE DO TEMATU SZKOLENIA

  • Przedstawienie planu szkolenia
  • Poziomy rozwiązywania problemów w organizacji

 

OBSZARY POJAWIANIA SIĘ PROBLEMÓW W ORGANIZACJI

  • Problem czy konflikt?
  • Brak dostępu do informacji lub ograniczona informacja
  • Negatywne relacje pomiędzy ludźmi
  • Niezgodność na poziomie wartości i przekonań
  • Uwarunkowania strukturalne

 

WARUNKI PROCESU PODEJMOWANIA DECYZJI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW

  • Przyjmowanie założeń
  • Wykorzystywanie istniejących danych
  • Podstawowe modele/strategie podejmowania decyzji
  • Partycypacja decyzyjna
  • Przewidywanie ryzyka i skutków podjętych decyzji

 

NARZĘDZIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW I PODEJMOWANIA DECYZJI

  • Narzędzia rozwiązywania problemów na etapie analizy problemu
  • Narzędzia rozwiązywania problemów na etapie generowania rozwiązań
  • Narzędzia rozwiązywania problemów na etapie wyboru i oceny rozwiązania

 

ZNIEKSZTAŁCENIA PROCESU PODEJMOWANIA DECYZJI I SPOSOBY RADZENIA SOBIE Z NIMI

  • Predyspozycje osobowościowe
  • Efekt kontrastu i aureoli
  • Efekt pierwszeństwa i świeżości.

 

DECYZJE INDYWIDUALNE I GRUPOWE

  • Sytuacja pewności, niepewności i ryzyka – konsekwencje podejmowania i niepodejmowania decyzji
  • Pozytywne i negatywne konsekwencje pracy grupowej
  • Metody wspierania grupowego podejmowania decyzji

 

PROCES KONSTRUKTYWNEGO ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW

  • Określanie przestrzeni problemowej
  • Odkrywanie celów
  • Analiza SWOT
  • Pozyskiwanie i dostarczanie informacji, uszczegóławianie faktów, redefinicje problemów
  • Określenie celów rozwiązania (wg SMART)
  • Wybór, oceny i ulepszanie pomysłów

 

EFKTYWNA KOMUNIKACJA W PROCESIE PODEJMOWANIA DECYZJI

  • Analiza stron uczestniczących w procesie decyzyjnym
  • Zasady komunikacji w procesie podejmowania decyzji
  • Radzenie sobie z oporem w procesie podejmowania decyzji – techniki komunikacyjne

 

STRES W PROCESIE PODEJMOWANIA DECYZJI

  • Przyczyny stresu
  • Zakres odpowiedzialności decyzyjnej a stres
  • Metody radzenia sobie ze stresem w sytuacji decyzyjnej

 

ZADANIE WDROŻENIOWE

Szkolenie V.   ,,EFEKTYWNY PRZYWÓDCA’’

Proponowany program warsztatu

 

SKUTECZNA ORGANIZACJA I ROLA MENADŻERA ZESPOŁU.

  • Co oznacza „trójkąt skuteczności organizacji”?
  • Co w firmie wpływa na skuteczność i autorytet menadżera – czy tylko on sam?
  • Lider zadaniowy i lider relacyjny – który kierunek wybrać? – obszaru budowania autorytetu
  • Jakie reguły działania lidera wyznacza misja organizacji ?– Dekalog Skutecznego Menedżera
  • Czy masz osobowość lidera?

 

LIDER W ORGANIZACJI.

  • Kim jest lider – rola i zadania menadżera we współczesnej organizacji
  • Style przewodzenia ludźmi
  • Władza a autorytet – lider formalny i nieformalny
  • Jaki styl przewodzenia wybrać – orientacja na ludzi vs orientacja na zadania

 

BUDOWANIE AUTORYTETU A CECHY LIDERA I ŹRÓDŁA AUTORYTETU.

  • Autorytet wiedzy
  • Autorytet pozycji
  • Autorytet osobowości
  • Autorytet władzy
  • Autorytet emocjonalny

 

BUDOWANIE AUTORYTETU A TWORZENIE REGUŁ.

  • Stworzenie bezpieczeństwa funkcjonalnego
  • Określenie ram współpracy
  • Określenie zasad komunikacji w grupie i z menadżerem
  • Charakter relacji menadżera ze współpracownikami

 

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM A POTRZEBY PRACOWNIKÓW.

  • Potrzeba realizacji zadań i celów – komunikowanie zadań
  • Potrzeba utrzymania spójności grupy – przejrzystość i zrozumiałość reguł postępowania i zasad komunikacji
  • Potrzeby indywidualne członków grupy – co z nimi robić?

KOMUNIKACJA MENADŻERA Z ZESPOŁEM.

  • Style komunikacyjne menadżera – w jaki sposób dopasować się do rozmówcy
  • Czym jest i jakie ma znaczenie aktywna komunikacja menadżera z zespołem?
  • Kreowanie kultury konstruktywnej informacji zwrotnej w zespole. Metody przekazywania krytyki i pochwał
  • W jaki sposób przekazać niepopularną decyzje nie tracąc autorytetu?

 

BUDOWANIE AUTORYTETU A ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW.

  • Jakie mogą być źródła problemów w zespole i jak je rozpoznać?
  • Konstruktywne strategie radzenia sobie z problemami
  • Menadżer jako mediator

 

BUDOWANIE AUTORYTETU A PRZEKONYWANIE I MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW.

  • W jaki sposób sformułować argumenty perswazyjne?
  • Przekonywanie do swojej wizji a reguły wpływu społecznego
  • Podstawowe błędy przekonywania
  • W jaki sposób rozpoznać potrzeby i schematy motywacyjne pracowników
  • Sposoby zwiększania zaangażowania

 

ZADANIE WDROŻENIOWE.

Szkolenie VI.  ,,ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM’’

Proponowany program warsztatu

 

KONFLIKT W ZESPOLE – PODŁOŻE I DEFINICJE

  • Cechy osobowości i zachowania wpływające na relacje między ludźmi.
  • W jaki sposób łamać stereotypy
  • Etapy rozwoju konfliktu – konflikt jako proces

 

PRZYCZYNY BRAKU WSPÓŁPRACY MIĘDZY LUDŹMI.

  • Przyczyny strukturalne (wynikające z sytuacji współzależności)
  • Bariery komunikacyjne współpracy (bariery negocjacyjne)

 

DIAGNOZA KONFLIKTÓW W ORGANIZACJI. ANATOMIA KONFLIKTU.

  • Specyfika konfliktów w organizacji – sytuacja współzależności jako źródło konfliktów
  • Przyczyny podejścia rywalizacyjnego oraz sposoby zapobiegania
  • „Mapa konfliktów pracownika ” – analiza otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego organizacji w poszukiwaniu obszarów konfliktowych w sytuacji zawodowej
  • Trzy poziomy pojawiania się konfliktu – kryzys, problem, okazja
  • Analiza typów i rodzajów konfliktów
  • Narzędzia rozwiązywania konfliktów pozornych i rzeczywistych

 

RODZAJE TRUDNYCH SYTUACJI

  • Czynniki osobowościowe i społeczne jako przyczyna powstawania sytuacji trudnych
  • Bariery związane z dostępem do informacji
  • Bariery wynikające ze stereotypów, uprzedzeń i negatywnych nastawień
  • Bariery wynikające z różnych wyznawanych wartości
  • Bariery wynikające z uwarunkowań struktury

 

PSYCHOLOGICZNE PODŁOŻE KONFLIKTÓW

  • Cykl konfliktu – znaczenie doświadczeń w sytuacji definiowania konfliktu oraz podejmowanych zachowań radzenia sobie z nim
  • Różne sposoby rozumienia zjawiska konfliktu; dynamika interakcji w konflikcie: rola samospełniającego się proroctwa, spirali eskalacji konfliktu i nastawień stron zaangażowanych w konflikt;

 

MEDIACJE W PROCESIE ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW.

  • Kim jest „Trzecia strona”?
  • Obszary prowadzenia mediacji w organizacjach.
  • Zasady i procedura mediacji.

 

NEGOCJACJE JAKO SPOSÓB KOMUNIKOWANIA SIĘ.

  • Warunki niezbędne do prowadzenia negocjacji.
  • Rodzaje i techniki negocjacyjne. Style prowadzenia negocjacji.
  • Batna i watna jako podstawowe narzędzia negocjatora.

 

ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM W ZESPOLE

  • Odkrywanie celów
  • Analiza SWOT
  • Dostarczanie informacji, uszczegóławianie faktów, redefinicje problemów
  • Określanie zasad współpracy przy realizacji celów
  • Interwencje w kryzysie

 

ZADANIE WDROŻENIOWE