Nie jest trudno uzyskiwać dobre rezultaty, gdy wokół wszystko kwitnie, a ludzie pełni są optymizmu. Prawdziwy egzamin nadchodzi, gdy firma musi funkcjonować w sytuacji stagnacji, rosnących wymagań i niepewności. Szczególnie boleśnie odczuwamy to w tzw. trudnych czasach recesji. Niemal każda organizacja podkreśla wówczas znaczenie takich cech – jak „efektywność”, „orientacja biznesowa” czy „nastawienie na działanie”. Problem polega jednak na tym, że łatwiej jest ogłosić potrzebę wykazywania się tymi kompetencjami niż je posiąść. Z drugiej strony istnieje też pułapka polegająca na wdrażaniu przeróżnych systemów mających na celu zmianę zachowań i postaw kadry menedżerskiej, koniecznych aby firma mogła przetrwać na rynku. Natomiast według ekspertów od przywództwa aż 70% wszystkich inicjatyw zmiany nie udaje się. Podstawową przyczyną porażek przy wdrażaniu nowych rozwiązań w wielu organizacjach jest, wg badań, brak systematycznego zarządzania zmianą, a zwłaszcza jej „ludzkim” aspektem. Dlatego coraz częściej poszukiwane są możliwości rozwoju kompetencji w zakresie kierowania firmą w okresie transformacji, gdyż, jak pokazuje praktyka rynkowa, kompetencje te stały się jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej. Przedsiębiorstwo ma wybór: albo świadomie kierować procesami, które i tak są nieuchronne, albo pozwolić, by zmiany działy same, unosząc firmę w nieznanym kierunku.
Cel szkolenia:
- Poznanie i lepsze zrozumienie mechanizmów rządzących procesem wdrażania zmian organizacyjnych
- Rozwinięcie umiejętności proaktywnego, efektywnego działania w zmiennym, trudnym otoczeniu biznesowym
- Poznanie konkretnych narzędzi przygotowywania i zarządzania zmianą
- Nauczenie się radzenia sobie z obiekcjami i oporem współpracowników wobec zmiany mało korzystnej dla pracowników ale koniecznej dla firmy
- Wypracowanie nowych postaw i zachowań, adekwatnych do zmieniającej się sytuacji i wymagań firmy.
Korzyści dla uczestników
Szkolenie prowadzone jest w formie warsztatowo-ćwiczeniowej, wzbogaconej symulacjami najistotniejszych sytuacji, z którymi spotykają się lub mogą się spotkać uczestnicy w codziennej praktyce. Dodatkowo każdy z uczestników będzie miał możliwość przygotowania narzędzi, które będzie mógł wykorzystać we własnej firmie. Uczestnicy otrzymają również bogaty materiał dodatkowy do pracy własnej min. zawierający przykłady wdrażania zmian w różnego typu organizacjach oraz Pigułki Wiedzy z obszaru zarządzania zmianą.
PROGRAM SZKOLENIA
Dzień I
Moduł 1. Zmiany są nieuniknione – otwartość na zmiany:
- Cena i skutki zaprzepaszczonych zmian – jak utrzymywanie status quo może wpłynąć na losy firmy i pracowników, np. utratę przewagi konkurencyjnej, malejący udział w rynku, stracone potencjalne zyski, pogłębianie luki kompetencyjnej pracowników.
- Firmowe „dzisiaj” a firma marzeń pracowników – porównanie realnego i idealnego obrazu przedsiębiorstwa – otwarcie na zmiany.
Moduł 2. Od lęku do akceptacji – proces zmian oczami pracowników – zarządzanie oporem względem zmiany:
- Pomiędzy szokiem, miesiącem miodowym a satysfakcją – etapy psychologiczne, przez które muszą przejść pracownicy.
- „Rów zmiany”– trudności w zerwaniu z bezpieczną stabilizacją i przejściem ku nowym możliwościom zawodowym.
- Dlaczego pracownicy się opierają i jak pokonać opór własny oraz zespołu.
- Poszukiwanie indywidualnych i organizacyjnych „kotwic” i „wioseł”.
Moduł 3. Funkcjonowanie zespołów pracowniczych w okresie wdrażania zmian:
- Dynamika zmiany i sposoby jej wykorzystywania.
- Krzywa wydajności zespołu i ludzi w trakcie wdrażania procesu – zjawisko przejściowego pogorszenia wyników.
- Reakcje różnych grup pracowników i ich uwarunkowania (Szeregowi pracownicy, Oponenci, Agenci Zmiany)
- Unikanie destrukcyjnego wpływu malkontentów i oponentów.
Moduł 4. Planowanie i przygotowywanie zmian w organizacji – podsumowanie pierwszego dnia warsztatu:
- Jakie zmiany są niezbędne w firmie – diagnoza obecnej sytuacji przedsiębiorstwa i zakresu pożądanych/planowanych zmian w zakresie zarządzania.
- Analiza potencjalnych sytuacji kryzysowych w organizacji.
- Analiza potencjalnych źródeł ryzyka dla realizacji procesu zmiany, zjawisko bezpiecznych iluzji i ich ograniczanie.
- Badanie przyczyn i analiza zaistniałego kryzysu – opracowanie wniosków na przyszłość.
- Kiedy wprowadzać zmiany – sposoby identyfikowania przesłanek warunkujących konieczność przeprowadzenia transformacji w firmie.
Dzień II
Moduł 1. Diagnoza predyspozycji indywidualnych pracowników do pracy w sytuacji zmiany:
- Różne reakcje na zmianę i ich uwarunkowania.
- Rozumienie i doczytywanie zachowań innych w oparciu o analizę temperamentu.
- Typy nieskutecznych uczestników zmian – osoby o naturalnej tendencji do przeciwstawiania się nowemu.
- Zrozumienie procesu, jako sposób na radzenie sobie z reakcją własną i współpracowników.
- Sposoby modyfikowania zachowań i postaw, aby zapewnić powodzenie zarówno dla nas samych jak i dla procesu.
- Rozumienie własnych reakcji w relacjach z pracownikami.
Moduł 2. Jak skutecznie rozmawiać o zmianach ze współpracownikami i podwładnymi – techniki komunikacji i perswazji w okresie zmiany:
- Przygotowanie pakietu komunikacyjnego: zasadnicze elementy komunikatów, dobór kanałów i form komunikacji
- Przeciwdziałanie barierom w komunikacji
- Reagowanie na obiekcje współpracowników oraz sondowania przyczyn ich zastrzeżeń do nowych rozwiązań.
Moduł 3. Zmiany są nieuniknione – rodzaje i metody przeprowadzania oraz wykorzystywania zmian Organizacyjnych:
- Etapy procesu wprowadzania zmian w organizacji – cykl rozwoju organizacji wg Greinera.
- Najnowsze trendy w zarządzaniu i możliwe źródła zmian w przedsiębiorstwach – wprowadzenie do problematyki zmian we współczesnym biznesie.
Moduł 4. Jak przeprowadzić siebie i innych przez zmianę – podsumowanie:
- Rola managera/lidera we wdrażaniu zmian: najczęstsze błędy i dobre praktyki.
- Wpływ postawy managera na motywację pracowników w zmianie.
- Sposoby modyfikowania zachowań i postaw swoich i współpracowników, aby zapewnić powodzenie zarówno dla samego procesu, jak i jego uczestników.
- Zebranie dobrych praktyk, wymiana doświadczeń, dyskusja.
ZAKOŃCZENIE WARSZTATU ZADANIEM ROZWOJOWYM
Rozkład godzinowy:
pierwszy dzień: 10:00 – 17:00,
drugi dzień: 9:00 – 16:00