Nie jest trudno uzyskiwać dobre rezultaty, gdy wokół wszystko kwitnie, a ludzie pełni są optymizmu. Prawdziwy egzamin nadchodzi, gdy firma musi funkcjonować w sytuacji stagnacji, rosnących wymagań i niepewności. Szczególnie boleśnie odczuwamy to w tzw. trudnych czasach recesji. Niemal każda organizacja podkreśla wówczas znaczenie takich cech – jak „efektywność”, „orientacja biznesowa” czy „nastawienie na działanie”. Problem polega jednak na tym, że łatwiej jest ogłosić potrzebę wykazywania się tymi kompetencjami niż je posiąść. Z drugiej strony istnieje też pułapka polegająca na wdrażaniu przeróżnych systemów mających na celu zmianę zachowań i postaw kadry menedżerskiej, koniecznych, aby firma mogła przetrwać na rynku. Dodatkowym utrudnieniem jest konieczność utrzymywania wysokiego stopnia motywacji w całym, często długotrwałym procesie zmiany. Mądre, dojrzałe wspieranie pracowników i kadry zarządzającej na każdym z etapów zmiany staje się największym wyzwaniem organizacji. To od skutecznych działań ludzi zaangażowanych w proces zmiany głównie zależy powodzenie całego procesu zmiany w organizacji. Natomiast według ekspertów od przywództwa aż 70% wszystkich inicjatyw zmiany nie udaje się. Podstawową przyczyną porażek przy wdrażaniu nowych rozwiązań w wielu organizacjach jest, wg badań, brak systematycznego zarządzania zmianą, a zwłaszcza jej „ludzkim” aspektem. Dlatego coraz częściej poszukiwane są możliwości rozwoju kompetencji w zakresie kierowania i wspierania pracowników firmy w okresie transformacji, gdyż, jak pokazuje praktyka rynkowa, kompetencje te stały się jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej. Przedsiębiorstwo ma wybór: albo świadomie kierować procesami, które i tak są nieuchronne, albo pozwolić, by zmiany działy same, unosząc firmę w nieznanym kierunku.
Cel szkolenia:
- Poznanie i lepsze zrozumienie mechanizmów rządzących procesem wdrażania zmian organizacyjnych
- Rozwinięcie umiejętności proaktywnego, efektywnego działania w zmiennym, trudnym otoczeniu biznesowym
- Poznanie konkretnych narzędzi przygotowywania i zarządzania zmianą
- Wypracowanie indywidualnej taktyki na efektywne działanie w zmianie
- Nauczenie się radzenia sobie z obiekcjami i oporem współpracowników wobec zmiany mało korzystnej dla pracowników ale koniecznej dla firmy
- Wypracowanie nowych postaw i zachowań, adekwatnych do zmieniającej się sytuacji i wymagań firmy.
PROGRAM SZKOLENIA
Dzień I
Moduł 1. Zmiany są nieuniknione – rzeczywistość VUCA i jej implikacje dla rzeczywistości organizacji.
Moduł 2. Od lęku do akceptacji – proces zmian oczami pracowników
- „Rów zmiany”– trudności w zerwaniu z bezpieczną stabilizacją i przejściem ku nowym możliwościom zawodowym.
- Rozumienie poszczególnych etapów zmiany- fazy funkcjonowania w zmianie.
Moduł 3. Funkcjonowanie zespołów pracowniczych w okresie wdrażania zmian:
- Przekonania na temat zmiany- przeszkoda czy wsparcie.
- Reakcje różnych grup pracowników i ich uwarunkowania (Szeregowi pracownicy, Oponenci, Agenci Zmiany) – powody tego zachowania.
- Wsparcie w zmianie- jakie działania potrzebujemy adekwatnie do fazy zmiany i reakcji na zmianę możemy wdrożyć.
Moduł 4. Przygotowanie indywidualnego planu skutecznego działania w zmianie działanie w zmianie – podsumowanie pierwszego dnia warsztatu.
Dzień II
Moduł 1. Diagnoza predyspozycji indywidualnych pracowników w sytuacji zmiany:
- Różne reakcje na zmianę i ich uwarunkowania.
- Co nas wspiera i co nam pomaga w szybszym wejściu w zmianę- analiza mocnych stron.
- Osoby o naturalnej tendencji do przeciwstawiania się nowemu.
Moduł 2. Jak skutecznie rozmawiać o zmianach
- Rola komunikacji w zmianie- jak komunikować zmiany (najczęstsze błędy i dobre praktyki)
- Zdrowa semantyka- wzmocnienie sprawczości i wpływu na przebieg zmian.
Moduł 3. Zmiany są nieuniknione – Jak przeprowadzić siebie i innych przez zmianę
- Praca z sensem- sens jako źródło wewnętrznej motywacji w zmianie.
- Doświadczenie jako zasób informacji o sobie w procesie zmianie- jak to wykorzystać dla zmniejszenia oporu przed zmianą oraz zwiększenia skuteczności w zmianie.
- Sposoby na radzenie sobie z trudnymi emocjami i podwyższonym napięciem w procesie zmiany u siebie i swoich pracowników jako strategia zapobiegania wypaleniu zawodowemu.
- Zebranie dobrych praktyk, wymiana doświadczeń, dyskusja.
Rozkład godzinowy:
I i II dzień
09:00-16:00