Na rynku pracy mamy obecnie cztery aktywne zawodowo pokolenia: BB, X oraz Y i Z. I do wejścia na rynek pracy przygotowuje się najmłodsze – pokolenie Alpha.
Jak to wykorzystać by zwiększać wydajność organizacji? Jak tworzyć optymalne środowisko pracy dla ludzi z różnych pokoleń? Jak świadomie zarządzać międzypokoleniowym potencjałem zespołu?
Z pojęciem pokolenia spotykamy się coraz częściej w kontekście zarządzania. Jest to termin kluczowy z punktu widzenia rozwoju firmy i zmian zachodzących w strukturze zatrudnienia. Przyjęło się uznawać, że pokolenie to grupa społeczna, którą charakteryzują określone wzorce zachowań i określone podejście do rzeczywistości, w tym: do pracy.
– Problemy wynikające z różnic międzypokoleniowych pracowników coraz częściej pojawiają się w organizacjach, które nie potrafią – w sposób świadomy – zarządzać potencjałem ludzi w różnym wieku, o różnych motywacjach i potrzebach. Często deprecjonujemy doświadczenie starszych pracowników, nie doceniając ich wiedzy oraz roli, jaką pełnią w organizacji. Z kolei do osób młodszych podchodzimy z nieufnością, obawiając się o to, że mogą nas zbyt łatwo i zbyt szybko zastąpić, szczególnie widząc ich elastyczność oraz sprawność uczenia się.
Każde pokolenie wyrasta w innych warunkach społeczno-demograficznych, co w wpływa na posiadany styl komunikacji, sposób pracy, wartości, potrzeby, oczekiwania płacowe oraz stosunek do struktur, obowiązków i hierarchii.
Te różnorodności mogą stać się źródłem konfliktów, które negatywnie wpływają na efektywność i satysfakcję zawodową pracowników albo… różnice międzypokoleniowe mogą stać się źródłem przewagi konkurencyjnej oraz przyczynić się do wzrostu wydajności zespołów.
Aby się tak jednak stało, potrzebne jest stworzenie systemu i środowiska sprzyjających konstruktywnemu wykorzystywaniu międzypokoleniowego potencjału, który drzemie w każdej organizacji!
Cele szczegółowe warsztatu:
- Jak tworzyć optymalne środowisko pracy dla ludzi z różnych pokoleń? Jak świadomie zarządzać międzypokoleniowym potencjałem zespołu?
- Jak zatrzymać wiedzę i doświadczenie w organizacji? Jak budować środowisko działające na prawach synergii międzypokoleniowej, w którym ludzie dzielą się wiedzą i umiejętnościami?
- Jak rozwijać wzajemne zaufanie i docenienie pracowników w różnym wieku? Co motywuje pracowników z różnych pokoleń i czego oczekują od przełożonego, i od pracy?
- Jak korzystać z potencjału wszystkich pokoleń (Alpha, Z, Y, X, BB) by zwiększać wydajność organizacji?
Korzyści:
Szkolenie adresowane jest do właścicieli firm, menedżerów każdego szczebla zarządzania, działów HR, wdrażających inicjatywy związane z różnorodnością w organizacji:
- dla osób, które zajmują się z zarządzaniem ludźmi i chcą dowiedzieć się co łączy, a co dzieli poszczególne pokolenia, z czego wynikają różnice między pokoleniowe, jakie są główne motywatory ważne dla każdego pokolenia w miejscu pracy oraz jakie są zasady motywowania, komunikowania się adekwatne dla różnych pokoleń.
PROGRAM SZKOLENIA
Moduł 1. Otwartość na innych – 6 pokoleń na rynku konsumenckim – 5 pokoleń na rynku pracy – 3 najmłodsze pokolenia Alpha, Z, Y:
- Diagnoza dotychczasowego sposobu zarządzania zespołami zróżnicowanymi pokoleniowo;
- Zidentyfikowanie i skategoryzowanie zagadnień, sytuacji, zachowań, obszarów problemowych związanych z wiekiem pracowników w miejscu pracy oraz ustalenie priorytetów w tym obszarze.
Moduł 2. Analiza pokoleń na rynku pracy Z, Y, X, BB:
- Charakterystyka pokoleń funkcjonujących na rynku pracy: Z, Y, X, BB
- Techniki i umiejętności z zakresu motywowania i zarządzania pracownikami w różnym wieku.
- Budowanie motywacji i zaangażowania Pokoleń XXI wieku. Przyczyny różnic międzypokoleniowych.
Moduł 3. Jak przygotowaliśmy się na przyjęcie najmłodszych pokoleń Y i Z oraz Alpha?:
- Jaki jest pracownik pokolenia Y i Z?
- Jak się komunikować z pracownikiem z pokolenia Y i Z?
- Jak rekrutować pracowników z pokolenia Y i Z?
- Jak zarządzać pracownikiem z pokolenia Y i Z?
- Jaki będzie pracownik z pokolenia Alpha (co kształtuje osoby z tego pokolenia, co jest dla nich ważne)?
Moduł 4. Zarządzanie zespołami zróżnicowanymi pokoleniowo: Alpha, Z, Y, X, BB:
- Motywowanie członków zespołu w różnym wieku poprzez odpowiednią organizację pracy i przydział zadań zgodnie z posiadanymi kompetencjami i stopniem zaangażowania.
- Czego oczekuje od przełożonego i od firmy pracownik Y i Z? oraz X i BB?
- Co motywuje pracownika z pokolenia Z i Y? oraz X i BB?
- Co motywuje osoby z pokolenia Alpha i czego oczekują od pracodawcy?
Moduł 5. Podsumowanie:
- Różnice pokoleniowe wśród pracowników:
- Mocne strony i kluczowe kompetencje wszystkich pokoleń.
Rozkład godzinowy:
08:45 – 09:00 Logowanie do platformy i sprawdzanie ustawień
09:00 – 15:00 Zajęcia