O kompetencjach i zarządzaniu kompetencjami w polskich organizacjach mówi się od wielu lat. Praktycznie chyba każdy pracownik słyszał z ust przełożonego lub z mediów o tym, że powinien podnosić swoje kompetencje w tym i tym zakresie, HR wysyła nas na szkolenia w celu ukształtowania określonych kompetencji, na rekrutacji dowiadujemy się, że powinniśmy nabyć kompetencje. W organizacjach buduje i rozwija modele kompetencyjne. Efektywny model kompetencyjny to podstawowe narzędzie służące podnoszeniu jakości procesu zarządzania zasobami ludzkimi w nowoczesnej i profesjonalnej organizacji. Modele kompetencyjne powinny nie tylko usprawnić procesy HR-owe i poprawić skuteczność działania pracowników, powinny także wpływać wymiernie na osiągnięcie celów biznesowych. Cechą decydującą o wyjątkowości niniejszego programu jest pokazanie jak budować modele kompetencyjne, których efektywność będzie można zmierzyć na czterech poziomach modelu Kirkpatricka, co w polskich firmach jest dziś rzadkością. Drugą cechą jest fakt, iż trener prowadzący szkolenie jest praktykiem, menedżerem HR z wieloletnim doświadczeniem, który miał okazję takie programy budować i wdrażać w dużych polskich i międzynarodowych organizacjach.
Cel szkolenia: wyposażyć uczestników w niezbędną wiedzę i umiejętności umożliwiające rozpoczęcie samodzielnych działań w zakresie budowania modeli kompetencyjnych nastawionych na uzyskanie korzyści biznesowych.
Korzyści dla uczestników:
- Uzyskanie kompletnej wiedzy niezbędnej do rozpoczęcia samodzielnego budowania modeli kompetencyjnych
- Zrozumienie wagi oraz umiejętność zaangażowania menadżerów firmy w proces tworzenia modelu jako podstawowego warunku jego adekwatności i skuteczności.
- Nabycie umiejętności poprawnego stosowania metod, technik i narzędzi z powyższego zakresu
- Ćwiczenia umiejętności samodzielnego stosowania nabytych umiejętności
- Poznanie zasad tworzenia oraz najważniejszych elementów narzędzi badania efektywności
Adresaci szkolenia
Pracownicy działów HR zaangażowani w tworzenie i wdrażanie nowoczesnych i zaawansowanych narzędzi zarządzania pracownikami, menedżerowie zainteresowani uzyskiwaniem wymiernych i konkretnych wyników biznesowych dzięki stosowaniu kompetencji w zarządzaniu podległymi pracownikami
PROGRAM SZKOLENIA
Wprowadzenie w nową koncepcję podejścia do modeli kompetencyjnych, umożliwiającą badanie efektywności biznesowej:
- wprowadzenie w metodologię badania efektywności biznesowej w modelach kompetencyjnych,
- modele kompetencyjne NASTAWIONE na „smartne cele na kirkpatricku” – Model Kirpatricka – podstawą szacowania efektywności biznesowej,
- model kompetencyjny NASTAWIONY na wdrażanie i ewaluacje: jakie warunki musi spełniać model kompetencyjny, który wspiera rozwój określonych grup docelowych, tak żeby można było zmierzyć i pokazywać efekty biznesowe.
Przygotowanie modelu kompetencji wspierającego realizację i poprawę wskaźników biznesowych:
- definicje i znaczenie podstawowych pojęć i terminów,
- modele kompetencyjne – założenia teoretyczne,
- dwa alternatywne podejścia do budowania modelu kompetencji i definiowania ich poziomów,
- tworzenie modeli kompetencji: procedura projektowania, metody projektowania kompetencji, definiowanie poziomów kompetencji,
- rola i zadania menedżerów zarządzających organizacją w procesie tworzenia modeli kompetencyjnych,
- planowanie pracy projektowej związanej z tworzeniem i wdrażaniem rozwiązania w organizacji: kroki milowe, kluczowi decydenci, zespoły projektowe – model partycypacyjny,
- komunikacja modelu w organizacji.
Zastosowanie modeli kompetencyjnych i mierzenie ich efektywności biznesowej:
- zastosowanie w opracowywaniu profili stanowiskowych,
- zastosowanie modelu kompetencji w systemie ocen okresowych,
- zastosowanie w innych procesach zarządzania pracownikami (m.in. rekrutacja, programy rozwojowe, AC/DC).
Rozkład godzinowy:
pierwszy dzień: 10:00 – 17:00,
drugi dzień: 9:00 – 16:00