Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z najnowszymi trendami w organizacji i zarządzaniu zakupami: od zdefiniowania funkcji, poprzez organizację i zarządzanie zakupami, relacje z dostawcami, aby mogli optymalizować procesy i osiągać z tego tytułu znaczące oszczędności w kosztach zakupów.
Cele szczegółowe:
- Przedstawienie najnowszych kierunków zmian w zakresie patrzenia na znaczenie i funkcję zakupów czy zaopatrzenia w nowoczesnych przedsiębiorstwach,
- Podanie metod optymalizacji procesów zakupowych, ze szczególnym uwzględnienie struktur organizacyjnych,
- Przedstawienie narzędzi optymalnego wyboru i oceny dostawców, ograniczających do minimum ryzyka dla strony zakupowej,
- Podanie zasad współpracy z dostawcami towarów i usług, umożliwiających redukcje wolumenów koniecznych zapasów, przy zagwarantowaniu ciągłości dostaw.
Korzyści dla uczestników:
- Zapoznanie się z najlepszymi praktykami w sferze zakupów, szczególnie budowania i zarządzania działem zakupów lub zaopatrzenia,
- Poznanie metod zbierania i weryfikacji danych dotyczących rynku produktów i ich dostawców oraz budowania odpowiednich strategii zakupowych zależnie od kategorii produktów,
- Poznanie narzędzi budowania i rozwijania relacji z dostawcami, szczególnie w zakresie definiowania celów współpracy i wprowadzania struktur organizacyjnych, optymalizujących współpracę zakupowo-logistyczną,
- Określenie i szacowanie różnego ryzyka, związanego z wyborem dostawców oraz zapewnieniem niezakłóconego przebiegu procesów zakupowych,
Adresaci szkolenia:
- Właściciele i dyrektorzy firm
- Managerowie i specjaliści działów: rozwoju, produkcji, marketingu, sprzedaży, finansów i logistyki, odpowiadający za dział zakupów/zaopatrzenia lub bezpośrednio z nim współpracujących,
- Managerowie i specjaliści działów zakupów/zaopatrzenia.
PROGRAM SZKOLENIA
Współczesna rola zakupów dla przedsiębiorstwa – strategiczna czy tylko operacyjna?:
- Produkować czy kupować – poziomy decyzji w zaopatrzeniu,
- Kluczowe czynniki wpływające na sposoby pozyskania surowców, materiałów, produktów i usług,
- Analiza danych zakupowych – przejrzystość informacji,
- Systemy strategicznego planowania zakupów i zaopatrzenia.
Jak powinna być rola współczesnego Dział Zakupów/Zaopatrzenia w nowoczesnej firmie?:
- Zadania, funkcje i struktura organizacyjna integrującego Działu Zakupów/Zaopatrzenia,
- Zasady współpracy Działu Zakupów/Zaopatrzenia z innych komórkami organizacyjnymi firmy,
- Optymalny proces decyzyjny w zakupach/zaopatrzeniu,
- Wartość dodana Działu Zakupów/Zaopatrzenia dla przedsiębiorstwa,
- Dział Zakupów/Zaopatrzenia w sytuacji globalizacji i recesji gospodarki światowej.
Jak budować wiedzę o rynku i kupowanych produktach i usługach?:
- Źródła wiedzy o rynku i potencjalnych dostawcach,
- Wielokryterialne narzędzia kategoryzacji produktów z punktu widzenia zakupów/zapatrzenia,
- Strategie zakupowe dostosowane do kategorii produktowych.
Jakie kryteria stosować przy wyboru i ocenie dostawców?:
- Kryteria wyboru i oceny konkurencyjności dostawców,
- Metody audytu organizacyjnego dostawcy,
- Narzędzia analizy stabilności finansowej potencjalnych i aktualnych dostawców,
- Metody KPI okresowej oceny dostawców.
Jak redukować ryzyka we współpracy z dostawcami?:
- Metody ograniczenia ryzyka zakupowego, szczególnie z nowymi dostawcami,
- Mechanizmy kontroli jakości,
- Optymalizacja i standaryzacja zakupów,
- Zabezpieczenie interesów w kontraktach zakupowych,
- Global Sourcing – walidacja korzyści i ryzyka w zakupach międzynarodowych
Jak współpracować i budować relacje z dostawcami?:
- Etapy budowania relacji z dostawcami,
- Transakcje a budowanie relacji z dostawcą,
- Podstawowe elementy partnerstwa strategicznego z dostawą,
- Dostawy zasobem firmy,
- Systemy komunikacji w budowaniu relacji, zasad współpracy i oceny dostawców,
- Współpraca z trudnymi dostawcami: monopolistą, dostawcą narzuconym przez odbiorcę.
Jak optymalizować procesy zakupowe?:
- Optymalne strategie zakupowe dostosowane do rodzaju towaru oraz specyfiki kupującego,
- Sposoby usprawnienia procesu planowania i prognozowania potrzeb,
- Ogólne warunki sprzedaży a ogólne warunki zakupów sprzedawanych towarów,
- Optymalne systemy planowania dostaw CPFR i sposoby realizacji zamówień VMI,
- Zamówienia jednorazowe a długoterminowe kontrakty ramowe.
Rozkład godzinowy:
10:00 – 17:00