Wypalenie zawodowe nazywane jest chorobą cywilizacyjną XXI wieku. Co charakteryzuje „syndrom BurnOut” i czy można mu zapobiec? Celem szkolenia nt. wypalenia zawodowego jest zapoznanie Uczestników z charakterystyką tego zjawiska oraz przekazanie wiedzy dotyczącej głównych przyczyn wypalenia, jego objawów i sposobów przeciwdziałania. Na tym szkoleniu chcemy nauczyć, jak samodzielnie się motywować, jak znajdować u siebie chęci i argumenty do pożądanych czynności czy zachowań.
Przy obecnym tempie życia, wyzwaniach zawodowych, ambicjach i tendencjach bagatelizowania zdrowia coraz więcej słyszymy o stresie. Stres coraz częściej staje się przyczyną chorób, niedyspozycji, problemów i dotyczy to zarówno sfery prywatnej, jak i zawodowej. Zarządzający firmą zdają sobie sprawę, że długotrwale zestresowany pracownik nie jest wydajny, efektywny, ani odporny czy kreatywny. Dlatego nasze szkolenie zarządzania stresem zawiera techniki radzenia sobie ze stresem, splecionym z wypaleniem. Uczestnicy dowiedzą się, że stres jest nieodłączną częścią życia człowieka, jest naturalnym motywatorem i składnikiem działania – i nauczą się wykorzystywać go twórczo, nauczą się go modelować i wykorzystywać jego pozytywne aspekty, a także obniżać poziom bodźców destrukcyjnych. Poznają też na szkoleniu skuteczne techniki relaksu, odprężenia, a także sposoby zapobiegania skutkom stresu demobilizującego i chronicznego.
Cele szkolenia:
Celem nadrzędnym szkolenia z wypalenia zawodowego jest podniesienie kompetencji u Uczestników. Podnoszenie kompetencji oznacza uświadamianie postaw, poszerzanie wiedzy oraz trenowanie umiejętności.
- Wypracowanie praktycznych umiejętności rozpoznawania i szybkiego reagowania na syndrom wypalenia u siebie i współpracowników
- Umiejętność zapobiegania wypaleniu zawodowemu
- Wzrost efektywności i skuteczności pracy
- Uświadomienie uczestnikom zagadnień związanych z dwojakim obliczem stresu
- Pokazanie uczestnikom korzyści z pracy ze stresem
- Przekazanie narzędzi do samodzielnego znajdowania zasobnych stanów emocjonalnych
- Pokazanie technik proaktywności
- Umiejętność podnoszenia efektywności działań
- Nauczenie pracowników prawidłowej interpretacji i identyfikowania przyczyn stresu
- Zdobycie umiejętności skutecznego osiągania celów mimo warunków stresogennych lub stresujących
- Umiejętność wspierania członków grupy najbardziej wrażliwych
- Nauczenie pracowników metod relaksowania czynnego i biernego
Korzyści dla uczestników:
- Uczestnicy nauczą się wykrywać syndromy wypalenia zawodowego u siebie i u swoich współpracowników,
- Uczestnicy dowiedzą się, jak zapobiegać wypaleniu zawodowemu, poznają znaczenie zachowania harmonii pomiędzy poszczególnymi sferami życia,
- Uczestnicy poznają strategie interwencji kryzysowej,
- Uczestnicy poznają sposoby wpływania na wzrost własnej efektywności.
Uczestnicy nauczą się:
- Umiejętności modelowania i niwelowania stresu
- Prawidłowego rozpoznawania czynników stresogennych
- Umiejętności prawidłowego reagowania – reagowanie proaktywnego
- Technik relaksowania czynnego i biernego
- Podnoszenia efektywności swoich działań
- Umiejętnego stosowania narzędzi zapobiegających lub likwidujących skutki stresu w warunkach pracy
Szkolenie skierowane jest do:
- przełożonych zarządzających zespołem,
- osób o niedostatecznych motywacjach wewnętrznych i z brakiem umiejętności wewnętrznego motywowania,
- pracowników o wysokim prawdopodobieństwie wypalenia zawodowego,
- pracowników wypalonych zawodowo,
- osób nastawionych na rozwój własnych kompetencji.
PROGRAM SZKOLENIA
WSTĘP DO WARSZTATÓW:
- Wzajemne poznanie się Uczestników oraz Trenerki
- Określenie celu warsztatów i zdefiniowanie potrzeb Uczestników
- Sprecyzowanie zasad obowiązujących na warsztatach oraz metodologii pracy
MODUŁ I – WYPALENIE, STRES I EMOCJE
Czym jest wypalenie zawodowe:
- jak rozpoznać charakterystyczne objawy, aby nie pomylić wypalenia ze znużeniem, zmęczeniem czy frustracją
- czy jestem podatny na wypalenie i czy ono mi grozi,
- jakie są predyspozycje,
- jakie są sposoby zapobiegania wypaleniu lub radzenia sobie z początkowymi objawami
Psychologiczna natura stresu – rodzaje, fazy i objawy:
- czym jest stres i po co nam jest potrzebny
- jak wykorzystać stres pozytywny tzw. eustres
- rozpoznanie własnych stresorów
- techniki pracy ze stresem
- tworzenie własnej strategii antystresowej
- tworzenie i utrzymywanie zasobnych stanów emocjonalnych
Kontrolowanie emocji:
- czym są emocje i po co nam inteligencja emocjonalna
- znajomość własnych emocji a efektywne komunikowanie uczuć
- kto jest odpowiedzialny za moje emocje i co z tego wynika
- sposoby radzenia sobie z emocjami
Motywacja – skuteczne techniki samo motywacji:
- sposoby wzmacniania motywacji wewnętrznej,
- efektywne sposoby na poszukiwanie wewnętrznego motywowania,
- poznanie technik pomocnych w motywowaniu siebie,
- priorytety – ćwiczenie rozpoznawania hierarchii wartości w celu motywowania,
- własny styl wyjaśniania sukcesów i porażek,
- wyobraźnia – wróg i przyjaciel motywacji.
MODUŁ II – JAK ZWIĘKSZAĆ SKUTECZNOŚĆ OSOBISTĄ I ZAWODOWĄ POPRZEZ WYBRANE NARZĘDZIA I TECHNIKI (wybór i trenowanie w zależności od realnych potrzeb Uczestników szkolenia)
Przy każdym ww. zagadnieniu będziemy się dzielić wiedzą i jednocześnie potrenujemy, wykorzystując proste a skuteczne techniki, adekwatnie do realnej sytuacji Uczestników.
Możliwe do zastosowania, przydatne techniki ochrony przed skutkami stresu i wypalenia, a także techniki prewencyjne np:
- Koło Życia
- określanie celu metodą SMART
- priorytety wg macierzy Eisenhowera
- Analiza SWOT
- techniki relaksu (techniki oddechowe, mentalne, ruchowe, społeczne, komunikacyjne, działania natychmiastowego oraz prewencyjnego)
MODUŁ III – ,,Koncert życzeń”:
- Odpowiedzi na indywidualne potrzeby i pytania Uczestników
PODSUMOWANIE WARSZTATÓW:
- Ewaluacja szkolenia
- Konkretne, spisane postanowienia wraz z metodologią
- Wręczenie dyplomów
Rozkład godzinowy:
Dzień pierwszy: 10:00 – 17:00
Dzień drugi: 09:00 – 16:00