Cele szkolenia:
- Prezentacja najnowocześniejszych technik pozyskiwania pracowników z zewnętrznego rynku pracy
- Przygotowanie praktyczne do profesjonalnego prowadzenia rozmowy rekrutacyjnej na różnorodne stanowiska
- Wypracowanie programu budowania prestiżowej marki pracodawcy „od wewnątrz”, poprzez działania samych pracowników.
Korzyści dla uczestników
Dla firmy:
- będzie postrzegana jako prestiżowy pracodawca, dysponujący system pozyskiwania pracowników na wyróżniającym się poziomie;
- podniesie swoje możliwości konkurowania na rynku i poprawy wyników
- jej pracownicy będą pewniejsi siebie w sytuacjach prowadzenia trudnych rozmów rekrutacyjnych.
Dla uczestników:
- nauczą się profesjonalnego przygotowywania i prowadzenia procesów rekrutacji i selekcji
- będą mieć możliwość skonstruowania profesjonalnego kwestionariusza do rozmowy kwalifikacyjnej na konkretne stanowiska według realnych potrzeb własnej firmy
- uzyskają umiejętność budowania unikatowego narzędzia budowania marki prestiżowego pracodawcy poprzez praktyczne, codzienne działania samych pracowników.
Adresaci szkolenia:
Warsztat przeznaczony przede dla osób, które prowadzą lub będą w przyszłości prowadzić procesy doboru pracowników i potrzebują usystematyzowania posiadanej wiedzy, w tym wsparcia merytorycznego przy konstruowaniu profesjonalnych kwestionariuszy do rozmowy kwalifikacyjnej.
PROGRAM SZKOLENIA
Moduł 1. Zanim pojawią się kandydaci do pracy:
- Przygotowanie Firmy do określenia potrzeb personalnych
- polityka personalna firmy, zakres obowiązków, profil kandydata
- Przygotowanie się menedżera do przeprowadzenia rekrutacji i selekcji kandydatów
- Dlaczego pracodawcy, którzy chcą wygrać wyścig o najlepszych pracowników, powinni zadbać o swoją markę ? (Employer Branding i Candidate Experience – przykłady z rynku).
- Czego oczekują dobrzy kandydaci od przyszłej pracy – ćwiczenie.
- korzyści funkcjonalnych
- wartości ekonomicznej
- korzyści psychologicznych
Moduł 2. Profil Rekrutacyjny Kandydata:
- Przygotowanie profilu kluczowych i pożądanych kompetencji kandydatów – co trzeba sprawdzić, a czego badać nie warto
- Profil Rekrutacyjny Kandydata – jak sprawnie i szybko go stworzyć, dbając jednocześnie o to, by dokładnie wiedzieć kogo się szuka – ćwiczenie.
Moduł 3. Źródła pozyskiwania pracowników:
- Sytuacja na rynku pracy – sposoby dotarcia do kandydata /metody tradycyjne i nowoczesne/
- E-rekrutacja 4.0
- Jak wygląda proces rekrutacji z perspektywy kandydata i pracodawcy – Skanowanie rynku pracy i Persona – ćwiczenie.
Moduł 4. Ogłoszenie rekrutacyjne:
- Social media w rekrutacji
- Dobór mediów a profil stanowiska, zasięg mediów
- Przygotowanie informacji dla kandydatów (uwzględnienie m.in. różnic pokoleniowych) – ćwiczenie.
Moduł 5. Analiza dokumentów kanydata, przygotowanie do spotkania:
- Czytanie dokumentów dostarczonych przez kandydata pod kątem rozpoznania kryteriów podlegających ocenie
- Na jakie informacje w życiorysie należy zwrócić uwagę, o co i jak pytać kandydata – ćwiczenie.
Moduł 6. Rozmowa kwalifikacyjna – od chaosu do porządku:
- Lista przebojów pytań, które padają w trakcie rozmów rekrutacyjnych
- jak uzyskać maksimum informacji unikając banału
- Modele konstruowania rozmowy kwalifikacyjnej:
- model biograficzny
- model oparty na kryteriach
- model analizy sytuacji zawodowej
- model analizy zdarzeń krytycznych
- model opary na sytuacjach
- Kwestionariusz do rozmowy kwalifikacyjnej
- najskuteczniejsze pytania rekrutacyjne – pytania behawioralne – efektywne diagnostycznie i prognostycznie
- badanie predyspozycji kandydata – mocne pytania rekrutacyjne
- praktyczne narzędzie do zadawania pytań zgodnie z Modelem STAR
- błędy popełniane w trakcie rozmowy rekrutacyjnej
- Aspekty prawno – etyczne procesu rekrutacyjnego.
- Konstruowanie pytań behawioralnych do rozmowy kwalifikacyjnej w oparciu o profil kandydata (model STAR) – ćwiczenie symulacyjne.
Moduł 7. Rozmowa kwalifikacyjna … a co potem?:
- Metody badania deklarowanych umiejętności, dzięki którym zmniejszy się ryzyko popełnienia błędu w ocenie kandydata – techniki zaczerpnięte z Assessment Center – ćwiczenie.
- Wykorzystanie psychometrycznych narzędzi diagnozy kandydatów
- Czynności dodatkowe po zakończeniu rozmowy kwalifikacyjnej: pozyskiwanie referencji i rekomendacji.
- Złożenie propozycji pracy wybranemu kandydatowi – jak rozmawiać o finansach?
- Po rozmowach – ocena kandydatów, podsumowanie kryteriów wyboru – Matryca Zatrudnienia – narzędzie, które pomaga podjąć decyzję o nawiązaniu współpracy z konkretną osobą.
Moduł 8. Wybór i akceptacja kandydata do pracy:
- Złożenie propozycji pracy wybranemu kandydatowi
- Podziękowanie pozostałym kandydatom
Moduł 9. Wnioski. Podsumowanie szkolenia.
Uczestnik szkolenia otrzyma również:
- Katalog gotowych przykładowych pytań behawioralnych ułożonych pod kątem kilkudziesięciu kompetencji oraz gotowy scenariusz do rozmowy prowadzonej modelem STAR.
- Poradnik przygotowania i poprowadzenia spotkania rekrutacyjnego online.
Szkolenie obejmuje zapoznanie i przećwiczenie praktycznych technik i narzędzi pomocnych w skutecznym prowadzeniu rozmów rekrutacyjnych:
- Model Profilu Rekrutacyjnego Kandydata – praktyczne narzędzie, które pomaga odkryć, co jest najważniejsze do dalszej weryfikacji u kandydatów
- Model STAR i techniki zadawania pytań behawioralnych badających predyspozycje kandydata
- Techniki badania umiejętności deklarowanych przez kandydata.
Rozkład godzinowy:
pierwszy dzień: 10:00 – 17:00,
drugi dzień: 9:00 – 16:00