Podstawowym celem szkolenia z komunikacji interpersonalnej jest dostarczenie Uczestnikom wiedzy i umiejętności z zakresu skutecznego porozumiewania się. Zwłaszcza w tych sytuacjach zawodowych, w których sprawna komunikacja jest narzędziem tworzenia i podtrzymywania relacji społecznych oraz efektywnej współpracy między ludźmi.
Znaczną część warsztatu zajmować będą aktywności tworzące pozytywny klimat sprzyjający komunikacji nastawionej na wzajemne rozumienie, akceptowanie odmienności i chęć współpracy.
W czasie dwudniowego szkolenia prowadzonego metodą warsztatową Uczestnicy otrzymają kompleksową porcję wiedzy z zakresu szeroko rozumianej komunikacji i jednocześnie – co szczególnie ważne – osobiście każdą partię materiału przetrenują, przećwiczą, zastosują w wewnętrznej interakcji i przyswoją ją na poziomie własnych doświadczeń. Szkolenie ma charakter „wiedzowo – narzędziowy”, gdyż w jego efekcie uczestnicy zostaną poinformowani o teorii (dowiedzą się ,,CO i DLACZEGO”) i wyposażeni w praktyczne narzędzia komunikacyjne (zrozumieją i zastosują, ,,JAK”), które natychmiast będą w stanie wykorzystywać.
Znajomość stylów komunikacyjnych i typów temperamentu (według nowoczesnych metod), świadome używanie aktywnego słuchania oraz asertywności, elementy wywierania wpływu na ludzi – to w obecnych czasach niezbędne umiejętności, szczególnie podczas kontaktów z Klientami oraz członkami własnego zespołu. Uczestnicy warsztatów dostrzegą szereg nowych możliwości komunikowania, osiągania celów, budowania dobrych relacji i zaufania, jak również wpływania na poglądy i decyzje innych osób.
Po naszym szkoleniu komunikacji Uczestnicy doprecyzują własne mocne strony, rozwiną wachlarz merytorycznych środków przekazu, a także kompetencji społecznych wywierania wpływu z jednoczesnym utrzymaniem dobrej więzi z odbiorcami. Jednocześnie uzyskają skuteczne techniki działania w dotychczasowych, trudnych dla siebie sytuacjach, co przyczyni się do skrócenia czasu poszczególnych spotkań, podniesie ich wartość merytoryczną, zwiększy swobodę i efektywność w osiąganiu wspólnych celów. W przestrzeni wywierania wpływu stawiamy na postawę win-win.
CELE SZKOLENIA
Celem nadrzędnym szkolenia z komunikacji interpersonalnej jest podniesienie kompetencji porozumiewania u Uczestników. Podnoszenie kompetencji oznacza uświadamianie postaw, poszerzanie wiedzy oraz trenowanie umiejętności.
- Wzrost świadomości nt. znaczenia komunikowania w efektywności, oszczędności czasu i energii, zarządzaniu emocjami i relacjami.
- Zdobycie umiejętności wglądu i analizy własnych zachowań w komunikacji interpersonalnej.
- Zapoznanie Uczestników z zasadami skutecznej komunikacji budującymi współpracę w zespole.
- Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych z odmiennymi typami osobowości.
- Poznanie zasad i udoskonalenie umiejętności w zakresie efektywnego komunikowania się zorientowanego na budowanie „mostów komunikacyjnych” w każdej relacji i sytuacji zawodowej, a szczególnie konfliktowej.
- Radzenie sobie negatywnymi emocjami swoimi i innych.
- Uporządkowanie i ujednolicenie wiedzy, i umiejętności z zakresu zarządzania procesem komunikacji.
- Pogłębienie umiejętności psychospołecznych związanych z porozumiewaniem.
Korzyści:
- Zdobycie informacji na temat własnych uwarunkowań wspierających i utrudniających skuteczną komunikację.
- Kreowanie wśród Uczestników kultury otwartej, szczerej i konstruktywnej komunikacji interpersonalnej.
- Zdobycie umiejętności rozwiązywania konfliktów przy wykorzystaniu narzędzi komunikacyjnych.
- Zdobycie umiejętności precyzyjnego przekazywania informacji zwrotnych, potrzeb, celów.
- Poprawa atmosfery pracy w zespole..
PROGRAM SZKOLENIA
WSTĘP DO WARSZTATÓW:
- Wzajemne poznanie się Uczestników oraz Trenerki.
- Określenie celu warsztatów i zdefiniowanie potrzeb Uczestników.
- Sprecyzowanie zasad obowiązujących na warsztatach oraz metodologii pracy.
MODUŁ I – WSZYSCY UMIEMY MÓWIĆ, ZATEM DLACZEGO CZASAMI RUJNUJEMY ZAMIAST BUDOWAĆ – CZYLI KRÓTKI WSTĘP WYRÓWNUJĄCY POZIOM WIEDZY O KOMUNIKACJI, POROZUMIENIU, KONFLIKCIE I ODMIENNOSCI:
- Czym naprawdę jest komunikacja i dlaczego warto ją trenować?
- Wartość nastawienia, czyli jak przygotować się do rozmowy.
- Waga i znajomość celu rozmowy oraz intencja komunikatu.
- W jaki sposób łamać stereotypy – pozytywne nastawienie.
- Sympatia czy szacunek – sposoby budowania i podtrzymywania szacunku/sympatii między ludźmi.
- Zamiana problemu na rozwiązanie – osobista odpowiedzialność za efekt komunikacji.
MODUŁ II – SPOSOBY BUDOWANIA I PODTRZYMYWANIA RELACJI MIĘDZY LUDŹMI – NA CZYM POLEGA „TAJEMNICA” I JAK JĄ STOSOWAĆ
TEMPERAMENTY MOICH KLIENTÓW, WSPÓŁPRACOWNIKÓW, BLISKICH:
- Podstawowe tendencje i style myślenia – poznaj Choleryka, Melancholika, Sangwinika i Flegmatyka (Czerwonego, Niebieskiego, Żółtego i Zielonego)
- Czego potrzebują od otoczenia?
- Jak się z nimi obchodzić?
- Jakie mają obawy?
- Jak postrzegają innych?
JAKA KOMUNIKACJA BUDUJE WSPÓŁPRACĘ?:
- Trwała współpraca – jak diagnozować potrzeby swoje i innych by skutecznie się z nimi komunikować?
- Sklasyfikowanie własnych klientów wewnętrznych i zewnętrznych według znaków rozpoznawczych.
- Komunikacja z poszczególnymi typami temperamentów.
- Najczęstsze przyczyny konfliktów.
- Relacje poszczególnych typów temperamentów z innymi osobowościami.
W JAKI SPOSÓB SIĘ KOMUNIKUJEMY?:
- Umiejętności komunikacyjne uczestników szkolenia – co należy wzmacniać a co warto poprawić?
- Bariery komunikacyjne – dlaczego nie warto decydować za innych?
- Opór komunikacyjny – w jaki sposób zachęcić innych by mówili.
PRZEKAZYWANIE KONSTRUKTYWNEJ INFORMACJI ZWROTNEJ JAKO METODY BUDOWANIA WSPÓŁPRACY W ZESPOLE I POZA NIM:
- Jaką funkcję pełni informacja zwrotna?
- Czy informacja zwrotna jest dla nadawcy czy dla odbiorcy?
- Twórcze i efektywne formułowanie informacji zwrotnej, która buduje, a nie rani.
MODUŁ III – ,,Koncert życzeń”
Odpowiedzi na indywidualne potrzeby i pytania Uczestników.
PODSUMOWANIE WARSZTATÓW:
- Ewaluacja szkolenia.
- Konkretne, spisane postanowienia wraz z metodologią.
- Wręczenie dyplomów.
Rozkład godzinowy:
pierwszy dzień: 10:00 – 17:00
drugi dzień: 09:00 – 16:00