Szkolenie skierowane jest do logistyków, spedytorów, przewoźników oraz osób mających styczność ze spedycją i transportem drogowym (nadawców, odbiorców, pracowników magazynów, którzy wysyłają i odbierają towary do przewoźników drogowych), a także do osób zajmujących się likwidacją szkód w transporcie.
Cel szkolenia
Zasadniczym celem szkolenia jest zapoznanie słuchaczy z przepisami bezwzględnie stosowanymi przy umowie spedycji i umowie przewozu drogowego krajowego i międzynarodowego.
W czasie zajęć uczestnicy dowiedzą się:
- Jak odróżnić umowę spedycji od umowy przewozu?
- Dlaczego mylenie spedytora z przewoźnikiem może być bardzo kosztowne,
- Za co odpowiada spedytor a za co przewoźnik,
- Dlaczego co do zasady nie należy płacić „za przewóz” spedytorowi, a jedynie zwrot poniesionych kosztów (które musi udokumentować i uzasadnić),
- Jaka jest rola listu przewozowego i dlaczego jest taki „superważny”,
- Kto jest uprawniony do składania reklamacji oraz kiedy i jak składać reklamacje do spedytora, a kiedy do przewoźnika: forma, terminy, przedawnienia.
PROGRAM SZKOLENIA
Umowa spedycji i odpowiedzialność spedytora:
- Czym się różni umowa spedycji od umowy przewozu?
- Zakres odpowiedzialności spedytora;
- Najczęściej popełniane błędy w umowach spedycji;
- Skutki mylenia spedytora z przewoźnikiem;
- Czego mają prawo wymagać od spedytora a czego raczej nie?
- Czy zleceniodawca spedytora może domagać się dowodu, że spedytor zapłacił przewoźnikowi?
- Instrukcja wysyłkowa, ważne narzędzie pracy spedytora.
Omówienie proponowanych zmian w ustawie o transporcie drogowym istotne dla nadawców, spedytorów, logistyków:
- Zakaz zlecania przewozu krajowego, międzynarodowego, kabotażowego podmiotom nieposiadającym zezwolenia/licencji na takie przewozy;
- Spedytor, nadawca, podwykonawca ma obowiązek sprawdzenia uprawnień przewoźnika i posiadania u siebie kopi stosownych zezwoleń, uprawnień, licencji przewoźnika (okres przechowania 5 lat);
- Obowiązek przekazania przewoźnikowi (musi nim dysponować kierowca) potwierdzenia zlecenia transportowego, aby organy kontrolne mogły ustalić kto zlecił transport;
- Wysokie kary:
- za zlecenie przewozu podmiotowi nieuprawnionemu 200 000 zł,
- za brak przekazania przewoźnikowi „potwierdzenia zlecenie transportowego” 1500 zł,
- za brak archiwizacji dokumentów 100 000 zł,
- suma kar podczas jednej kontroli u nadawcy, spedytora, podwykonawcy do 1 000 000 zł.
Ubezpieczenia – co należy wiedzieć:
- OC Przewoźnika ubezpiecza przewoźnika a nie ładunek;
- Co przewoźnik o swoim ubezpieczeniu powinien wiedzieć a czego z reguły nie wie;
- Dlaczego pomimo opłacenia składki zakład ubezpieczeń odmawia wypłaty odszkodowania, najczęściej podawane przyczyny – jak temu zapobiec;
- Klauzula podwykonawcy;
- Można mieć rację, ale nie mieć pieniędzy tzw. „ciche klauzule”;
- Zakres ubezpieczenia CARGO;
- Czy CARGO zapłaci gdy przewoźnik odpowiada za szkodę?;
- Czy CARGO może chronić przewoźnika? (może ale pod pewnym warunkiem).
Odpowiedzialność i dochodzenie roszczeń z tytułu umowy przewozu towarów – krajowe i międzynarodowe (Prawo przewozowe, Konwencja CMR):
- Podstawy prawne;
- Zakres odpowiedzialności przewoźnika;
- Niedyspozytywny charakter klauzul Konwencji CMR i Prawa przewozowego (nie podlegają woli stron);
- Kto jest obowiązany załadować i wyładować towar, kto mocuje towar na pojeździe?
- Wysokie kary za podanie w liście przewozowym danych niezgodnych z rzeczywistością lub niezamieszczenie ważnych informacji;
- Umowa to podstawa a list przewozowy jest dowodem tej umowy;
- Najczęściej popełniane błędy w umowach przewozu i w listach przewozowych;
- Zasady poprawnego wypełniania listu przewozowego w przewozach międzynarodowych;
- Najczęstsze przyczyny powstawania szkód w przewozach drogowych;
- Przesłanki zwalniające przewoźnika od odpowiedzialności za szkody w towarze w czasie transportu, ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika (obrona przed niesłusznie złożonymi reklamacjami);
- Kto jest uprawniony złożyć reklamację do przewoźnika (to nie takie oczywiste);
- Postępowanie w przypadku stwierdzenia uszkodzenia, ubytku, utraty lub opóźnienia w dostawie: co powinien zrobić przewoźnik, a co odbiorca (oraz spedytor);
- Przykłady praktyczne.
Dyskusja – pytania.
Rozkład godzinowy:
9:00 – 15:30