Szkolenie z komunikacji w trudnych sytuacjach, które proponujemy jest skoncentrowane wokół podkreślenia i wzmocnienia największych atutów i kompetencji, jakie już posiadają Uczestnicy, wokół umacniania autorytetu oraz wspierania swobody, profesjonalizmu, dobrych relacji z pracownikami z jednoczesnym nastawieniem na osiągnięcie celu.
Trudność rozmów z którymi się spotykamy wynika z różnych aspektów. Z tego, w jaki sposób się komunikujemy; z tego, czego rozmowy dotyczą; z kim się chcemy porozumieć; jakie mamy cele; jakie mamy wcześniejsze doświadczenia z konkretną osobą i/lub sytuacją; jakie odczuwamy aktualnie emocje; kto będzie ponosił skutki porozumienia lub jego braku.
Aby być skutecznym w prowadzeniu trudnych rozmów nie wystarczy chcieć – chociaż bez adekwatnej intencji zazwyczaj nie ma efektów. Nie wystarczy wiedzieć, jak to robić – choć bez wiedzy mamy ograniczone zasoby.
Nie wystarczy umieć – aczkolwiek brak umiejętności utrudnia dogadanie się.
Żeby prowadzić trudne rozmowy w sposób komfortowy dla każdej ze stron i osiągać przy tym założone cele nie tracąc zaufania i autorytetu trzeba mieć to wszystko, ale i więcej. Warto rozumieć zarówno rozmówcę jak i siebie – swoje emocje, motywacje, przekonania, sposoby reakcji oraz znać własne ograniczenia i silne strony.
Choć trudne rozmowy są naszym udziałem niezależnie od wieku, stanowiska, doświadczeń to zazwyczaj nie wyciągamy z nich wniosków, zbyt rzadko robimy ewaluację.
Szkolenie rozwiązywania konfliktów, które Państwu przedstawiamy pokaże, jak korzystać z własnych i cudzych doświadczeń, jak wzmacniać techniki i sposoby efektywne a jak rugować zgubne.
Po naszym szkoleniu z komunikacji interpersonalnej Uczestnicy doprecyzują własne mocne strony, rozwiną wachlarz merytorycznych środków przekazu a także kompetencji społecznych wywierania wpływu z jednoczesnym utrzymaniem dobrej więzi ze współpracownikami. Jednocześnie uzyskają skuteczne techniki działania w dotychczasowych, trudnych dla siebie sytuacjach co przyczyni się do skrócenia czasu poszczególnych rozmów i spotkań, podniesie ich wartość merytoryczną, zwiększy proaktywność i efektywność w rozumieniu wartości synergii a zatem w osiąganiu wspólnych celów. W przestrzeni wywierania wpływu stawiamy na postawę win-win.
Mamy pewność, że możemy wzmocnić u zaangażowanych Uczestników motywację do działania, wybór adekwatnych narzędzi zarządzania emocjami, komunikacją i informacją w czasie zmiany, energię do efektywnego działania i kompetencje związane z osobistą i zespołową skutecznością.
Cele szkolenia
Celem nadrzędnym szkolenia jest podniesienie kompetencji skutecznej komunikacji u Uczestników. Podnoszenie kompetencji oznacza poszerzenie wiedzy, uświadamianie postaw oraz trenowanie umiejętności.
Celem warsztatów jest przekazanie Uczestnikom wiedzy na temat asertywności oraz – przede wszystkim – ćwiczenie zachowań i komunikatów asertywnych w różnych sytuacjach zawodowych, w których sprawna komunikacja jest narzędziem tworzenia i podtrzymywania relacji społecznych oraz osiągania celów Organizacji.
Zaangażowani Uczestnicy warsztatów dostrzegą szereg nowych możliwości komunikowania, osiągania celów, budowania dobrych relacji i zaufania jak również wpływania na poglądy i decyzje innych osób.
Zadbamy również o to, aby zaangażowani Uczestnicy wiedzieli jak i potrafili samodzielnie:
- w zdrowy i bezpieczny sposób pokonywać stres i redukować nadmierne napięcie
- przestać bać się inicjatywy, kreatywności i nowych narzędzi komunikowania
- zrozumieć, jak emocje kształtują relacje z innymi i poprzez zrozumienie emocji wpływać na decyzje, samopoczucie i zachowanie współpracowników, podwładnych, Klientów oraz własne
- w skuteczny sposób połączyć autorytet i wrażliwość
- budować wartościowe relacje, oparte na szczerości i zaufaniu
- znajdować motywację do rozwoju, usprawnień, efektywności
- przestać ze sobą i z innymi walczyć emocjonalnie na rzecz budowania porozumienia
- budować fundamenty pod trwale pozytywne relacje z innymi ludźmi,
Cele szczegółowe szkolenia:
- Nabycie umiejętności budowania jasnych, czytelnych komunikatów.
- Nabycie umiejętności wykorzystania komunikacji w sytuacjach trudnych.
- Dostosowanie sposobów komunikacji (mailing, kontakt telefoniczny, spotkania zespołów) do danej sytuacji.
- Kształtowanie atmosfery sprzyjającej skutecznej komunikacji.
- Umiejętne zarządzania komunikacją i informacją.
Adresaci szkolenia:
Warsztat skierowany jest do wszystkich zainteresowanych rozwojem siebie i zwiększaniem swojej efektywności osobistej i zawodowej.
PROGRAM SZKOLENIA
WSTĘP DO WARSZTATÓW:
- Wzajemne poznanie się Uczestników oraz Trenerki
- Określenie celu warsztatów i zdefiniowanie potrzeb Uczestników
- Sprecyzowanie zasad obowiązujących na warsztatach oraz metodologii pracy
MODUŁ I – KOMUNIKACJA, SZACUNEK, KONFLIKT – CZYLI WYRÓWNAMY POZIOM WIEDZY NA TEMAT POROZUMIEWANIA:
- Komunikacja jako dążenie do po-rozumienia i jakie to przynosi korzyści
- Jesteśmy tacy sami czy każdy jest inny – skutki akceptacji i przyznania innym prawa, by myśleć i mówić inaczej
- Na co zwracać uwagę w komunikacji, aby dążyć do win-win
- Zamiana problemu na rozwiązanie czyli osobista odpowiedzialność za efekt komunikacji – jakie skutki przynosi postawą, którą przyjmujemy i jak wpłynąć na własną i cudzą postawę
- Sposoby budowania i podtrzymywania relacji między ludźmi – na czym polega „tajemnica” i jak ją stosować
- Czy wiem, z jakim efektem chcę zakończyć – cel oraz intencja komunikatu i korzyści z uświadomionego celu
MODUŁ II – CO SPRAWIA, ŻE JESTEŚMY EFEKTYWNI I CZUJEMY SIĘ RAZEM DOBRZE (LUB NIE) – UMIEJĘTNOŚCI POROZUMIEWANIA SIĘ I BUDOWANIA DŁUGOTRWAŁYCH RELACJI OPARTYCH NA SZACUNKU I KONKRETACH:
- Czy to ludzie są ,,trudni” czy trudna jest sytuacja i dlaczego tak się dzieje
- Trudne sytuacje i konflikty – złote zasady komunikacji, która buduje porozumienie i zaufanie zamiast rujnować
- Słucham, ale czy słyszę – magia usłyszenia
- Techniki rozmowy oparte o wartości – w jakich sytuacjach są przydatne i jak to zrobić
- Magia słów i zwrotów czyli co naprawdę słyszy Twój rozmówca a co chciałbyś, żeby usłyszał – słowa ,,zabójcy” i słowa ,,przyjaciele”
- Bariery komunikacyjne – dlaczego nie warto decydować za innych?
- Opór komunikacyjny – w jaki sposób zachęcić innych by mówili, by dzielili się tym, co ważne
- Czym jest ,,racja” czyli wpływ różnej perspektywy na dany temat i sposoby komunikowania swojego stanowiska bez przekraczania granic innych osób
- Opis faktów zewnętrznych i wewnętrznych kontra ocenianie i osądzanie
- Stres, emocje i cały ten zgiełk – sposoby na opanowanie stresu oraz radzenie sobie z emocjami
MODUŁ III – JAK ZWIĘKSZAĆ SKUTECZNOŚĆ POROZUMIEWANIA W TRUDNYCH SYTUACJACH POPRZEZ WYBRANE NARZĘDZIA KOMUNIKACYJNE (wybór i trenowanie w zależności od realnych potrzeb Uczestników szkolenia)
TRENING KOMPETENCJI
Przy każdym zagadnieniu będziemy się dzielić wiedzą i jednocześnie potrenujemy, aby w różnorodny sposób, wykorzystując proste techniki osiągać założone cele. Podczas szkolenia Uczestnicy będą zachęcani do trenowania ważniejszych sytuacji wymagających świadomej, asertywnej komunikacji, zgodnych ze zdiagnozowanymi wcześniej potrzebami.
MODUŁ IIV – ,,Koncert życzeń”:
- Odpowiedzi na indywidualne potrzeby i pytania Uczestników
PODSUMOWANIE WARSZTATÓW:
- Ewaluacja szkolenia
- Konkretne, spisane postanowienia wraz z metodologią
- Wręczenie dyplomów
Rozkład godzinowy:
Dzień pierwszy: 10:00 – 17:00
Dzień drugi: 09:00 – 16:00