Głównym celem szkolenia jest zdobycie wiedzy praktycznej na temat poprawnego wypełniania dokumentów spedycyjnych i transportowych.
Na szkoleniu przekażemy praktyczne wiadomości i umiejętności w zakresie współpracy z zawodowymi spedytorami i przewoźnikami, a także umiejętności poprawnego wypełniania dokumentów występujących w procesach spedycyjnych i transportowych.
PROGRAM SZKOLENIA
Dzień pierwszy
Analiza i omówienie 11 reguł Incoterms 2020 oraz zmian w poszczególnych regułach, ze szczególnym uwzględnieniem podziału obowiązków, kosztów i ryzyka między stronami kontraktu.
Warunki dostaw INCOTERMS®2020 – pojęcia podstawowe:
- czy jest obowiązek stosowania Warunków Handlowych INCOTERMS®?
- co regulują a czego nie regulują INCOTERMS®2020,
- co to jest „ryzyko” w dostawie,
- co oznacza „termin dostawy”,
- płatności w handlu zagranicznym (kilka słów o akredytywie i dokumentach),
- obowiązek dokonania odprawy celnej eksportowej/importowej,
- możliwe modyfikacje formuł INCOTREMS®,
- reklamacje z tytułu umowy sprzedaży a reklamacje z tytułu umowy o przewóz (uszkodzenie, ubytek, utrata towaru w transporcie, opóźnienie w dostawie),
- reklamacje z tytułu szkody w przewozie, kto jest uprawniony do ich składania i czy wynika to z INCOTERMS® czy z innych przepisów?
- czy można używać poprzednich wersji INCOTERMS® (np. INCOTERMS®2010 albo starszych) a jak z już zawartymi umowami?
Podstawowe zmiany w wersji INCOTERMS®2020 w porównaniu z wersją INCOTERMS®2010 – co nowego a co pozostaje:
- jak rozpoznać czy jest to wersja 2020 czy jeszcze 2010?
- rozszerzony wstęp i aktualizacja not wyjaśniających,
- nowy układ artykułów (zmiany raczej techniczne, układ bardziej czytelny),
- zmiana inicjałów z DAT na DPU (delivery at place unloaded),
- zmiany w zakresie ubezpieczeń: CIP I CIF,
- adnotacja “on board” na konosamencie przy FCA,
- sytuacja użycia własnych środków przewozu przy FCA, DAP, DPU, DDP,
- włączenie wymogów związanych z bezpieczeństwem w zakresie obowiązków dotyczących przewozu i kosztów (A4/B4 I A9/B9).
Omówienie poszczególnych formuł – jak je stosować prawidłowo: zalecenia i przeciwskazania.
Reguły dla wszystkich środków i gałęzi transportu:
- EXW Ex Works (… named place),
- FCA Free Carrier (… named place),
- CPT Carriage PaidTo (… named place of destination),
- CIP Carriage Insurance Paid To (… named place of destination),
- DAP Delivered At Place (… named place of destination),
- DPU Delivery at Place Unloaded (… named place of destination),
- DDP Delivered Duty Paid (… named place of destination).
Ubezpieczenia CARGO w CIF i CIP – w pozostałych formułach „ubezpiecza ten co ma w tym interes” – co o ubezpieczeniu kupujący powinien obowiązkowo wiedzieć:
- dlaczego wyłączne bazowanie na ubezpieczeniu przewoźnika (OCP) czy spedytora (OCS) jest niezalecane,
- ograniczenia kwotowe przy odpowiedzialności przewoźnika.
Reguły dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego
Transport morski: odpowiedzialność przewoźnika morskiego, rola i znaczenie Konosamentu (B/L), co to jest morski list przewozowy i kiedy stosować zamiast B/L, demurrage, detention, …
- FAS Free Alonside Ship (…named port ofshipment)
- FOB Free On Board (… named port of shipment)
- CFR Cost and Freight (… named port of destination)
- CIF Cost Insurance Freight (…named port of destination)
- Inne?
TOP10 czyli najczęściej popełniane błędy przy stosowaniu Warunków Handlowych INCOTERMS®:
- np. czemu zasadniczo nie zaleca się stosowania FAS, FOB, CFR i CIF – do sytuacji gdy przewóz towaru następuje w kontenerze, chociaż te formuły dotyczą transportu morskiego… a jeżeli nie te formuły to jakie?
- uzgodnienie warunków handlowych, ale bez podania wersji INCOTERMS® a potem dopisywanie ich na dokumentach handlowych i transportowych,
- dlaczego EXW należy stosować wyjątkowo rzadko,
- nadużywanie DDP,
- powszechnie błędne interpretowanie terminu dostawy przy warunkach z grupy „C”,
- inne, możliwe błędy przy stosowaniu aktualnej wersji INCOTERMS®2020.
Zalecenie:
- kiedy stosować daną formułę INCOTERMS®, przykłady praktyczne.
Dyskusja – pytania.
Dzień drugi
Umowa spedycji:
- podstawy prawne umowy spedycji,
- zlecenie spedycyjne, podstawowe błędy – jak to robić poprawnie,
- odpowiedzialność spedytora za nieprawidłowe wykonanie zlecenia oraz za utratę, ubytek lub uszkodzenie towaru oraz za opóźnienie w dostawie,
- kiedy spedytor odpowiada jak przewoźnik chociaż przewoźnikiem nie jest i nie miał takiego zamiaru,
- składanie reklamacji do spedytora – kto, kiedy i w jakiej formie.
Ubezpieczenia:
- ubezpieczenie OC Spedytora – co daje a czego nie daje takie ubezpieczenie,
- ubezpieczenie OC Przewoźnika,
- ubezpieczenie CARGO – argumenty za i przeciw, na co zwracać uwagę „pułapki” w ubezpieczeniach – co musisz wiedzieć, aby w ogóle skorzystać z ubezpieczenia,
- przykłady praktyczne.
Umowa przewozu (Konwencja CMR i Prawo przewozowe):
- Nowelizacja ustaw od 1 stycznia 2012 r.: odpowiedzialność nadawcy, załadowcy i spedytora za nieprawidłowe załadowanie towaru, wypełnienie listu przewozowego, czy udzielenie zlecenia, w którym nie uwzględnia się czasu pracy kierowców.
- Podstawy prawne.
- „Zlecenie transportowe” – czyli „umowa przewozu”? To nie to samo.
- Przykłady poprawnych i złych klauzul umownych – dobra umowa to podstawa skutecznej reklamacji.
- List przewozowy i jego funkcje: dowodowa, legitymacyjna, instrukcyjna a także informacyjna.
- Obowiązki stron umowy przewozu: nadawcy, przewoźnika i odbiorcy.
- Jaką rolę spełnia spedytor w procesie przewozu?
- Jak się zachować gdy dochodzi do utraty, ubytku czy uszkodzenia towaru?
- Protokół o stanie przesyłki – jak go robić prawidłowo. Przykłady błędów i skutków źle sporządzonych protokołów.
- Składanie reklamacji do przewoźnika: poprawna forma, terminy, kto jest upoważniony.
- Formularze reklamacyjne.
Dyskusja – pytania.
Rozkład godzinowy:
dzień I i II
08:45 – 09:00 Logowanie do platformy i sprawdzanie ustawień
09:00 – ok.15:00 Zajęcia
Szkolenie online będzie realizowane na platformie Zoom Meetings.
Po zapisaniu się na szkolenie wszystkie kwestie techniczne będą Państwu przesłane drogą mailową.