Szkolenie skierowane jest do handlowców, działów rozliczeń, logistyków, spedytorów, przewoźników oraz osób mających styczność ze spedycją i transportem drogowym (nadawców, odbiorców, pracowników magazynów, którzy wysyłają i odbierają towary od przewoźników drogowych) a także do osób zajmujących się likwidacją szkód w transporcie.
Cel szkolenia
Zasadniczym celem szkolenia jest zapoznanie słuchaczy z Warunkami Handlowymi Incoterms 2020 oraz przepisami bezwzględnie stosowanymi przy umowie spedycji i umowie przewozu drogowego krajowego i międzynarodowego
W czasie zajęć uczestnicy dowiedzą się:
- Jak prawidłowo interpretować poszczególne formuły Incoterms 2020?
- Jak dobrać odpowiednią formułę Incoterms do naszych potrzeb ale i do naszych możliwości?
- Dlaczego nie stosować FAS, FOB, CFR i CIF do kontenerów?
- Dlaczego zasadniczo unikać formuły EXW, choć wydaje się tak atrakcyjna?
a także:
- Jak odróżnić umowę spedycji od umowy przewozu?
- Dlaczego mylenie spedytora z przewoźnikiem może być bardzo kosztowne,
- Za co odpowiada spedytor a za co przewoźnik,
- Dlaczego co do zasady nie należy płacić „za przewóz” spedytorowi a jedynie zwrot poniesionych kosztów (które musi udokumentować i uzasadnić),
- Jaka jest rola listu przewozowego i dlaczego jest taki „superważny”,
- Kto jest uprawniony do składania reklamacji oraz kiedy i jak składać reklamacje do spedytora, a kiedy do przewoźnika: forma, terminy, przedawnienia.
PROGRAM SZKOLENIA
Dzień I
Analiza i omówienie 11 reguł Incoterms 2020 oraz zmian w poszczególnych regułach, ze szczególnym
uwzględnieniem podziału obowiązków, kosztów i ryzyka między stronami kontraktu.
Warunki dostaw INCOTERMS®2020 – pojęcia podstawowe:
- czy jest obowiązek stosowania Warunków Handlowych INCOTERMS®?
- co regulują a czego nie regulują INCOTERMS®2020,
- co to jest „ryzyko” w dostawie,
- co oznacza „termin dostawy”,
- płatności w handlu zagranicznym (kilka słów o akredytywie i dokumentach),
- obowiązek dokonania odprawy celnej eksportowej/importowej,
- możliwe modyfikacje formuł INCOTREMS®,
- reklamacje z tytułu umowy sprzedaży a reklamacje z tytułu umowy o przewóz (uszkodzenie, ubytek, utrata towaru w transporcie, opóźnienie w dostawie),
- reklamacje z tytułu szkody w przewozie, kto jest uprawniony do ich składania i czy wynika to z INCOTERMS® czy z innych przepisów?
- czy można używać poprzednich wersji INCOTERMS® (np. INCOTERMS®2010 albo starszych) a jak z już zawartymi umowami?
Podstawowe zmiany w wersji INCOTERMS®2020 w porównaniu z wersją INCOTERMS®2010 – co nowego a co pozostaje:
- jak rozpoznać czy jest to wersja 2020 czy jeszcze 2010?
- rozszerzony wstęp i aktualizacja not wyjaśniających,
- nowy układ artykułów (zmiany raczej techniczne, układ bardziej czytelny),
- zmiana inicjałów z DAT na DPU (delivery at place unloaded),
- zmiany w zakresie ubezpieczeń: CIP I CIF,
- adnotacja “on board” na konosamencie przy FCA,
- sytuacja użycia własnych środków przewozu przy FCA, DAP, DPU, DDP,
- włączenie wymogów związanych z bezpieczeństwem w zakresie obowiązków dotyczących przewozu i kosztów (A4/B4 I A9/B9).
Omówienie poszczególnych formuł – jak je stosować prawidłowo: zalecenia i przeciwskazania.
Reguły dla wszystkich środków i gałęzi transportu:
- EXW Ex Works (… named place),
- FCA Free Carrier (… named place),
- CPT Carriage PaidTo (… named place of destination),
- CIP Carriage Insurance Paid To (… named place of destination),
- DAP Delivered At Place (… named place of destination),
- DPU Delivery at Place Unloaded (… named place of destination),
- DDP Delivered Duty Paid (… named place of destination).
Ubezpieczenia CARGO w CIF i CIP – w pozostałych formułach „ubezpiecza ten co ma w tym interes
– co o ubezpieczeniu kupujący powinien obowiązkowo wiedzieć:
- dlaczego wyłączne bazowanie na ubezpieczeniu przewoźnika (OCP) czy spedytora (OCS) jest niezalecane,
- ograniczenia kwotowe przy odpowiedzialności przewoźnika.
Reguły dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego.
Transport morski: odpowiedzialność przewoźnika morskiego, rola i znaczenie Konosamentu (B/L),
co to jest morski list przewozowy i kiedy stosować zamiast B/L, demurrage, detention…
- FAS Free Alonside Ship (…named port ofshipment),
- FOB Free On Board (… named port of shipment),
- CFR Cost and Freight (… named port of destination),
- CIF Cost Insurance Freight (…named port of destination),
- Inne?
TOP10 czyli najczęściej popełniane błędy przy stosowaniu Warunków Handlowych INCOTERMS®:
- np. czemu zasadniczo nie zaleca się stosowania FAS, FOB, CFR i CIF – do sytuacji gdy przewóz towaru następuje w kontenerze, chociaż te formuły dotyczą transportu morskiego… a jeżeli nie te formuły to jakie?
- uzgodnienie warunków handlowych ale bez podania wersji INCOTERMS® a potem dopisywanie ich na dokumentach handlowych i transportowych,
- dlaczego EXW należy stosować wyjątkowo rzadko,
- nadużywanie DDP,
- powszechnie błędne interpretowanie terminu dostawy przy warunkach z grupy „C”,
- inne, możliwe błędy przy stosowaniu aktualnej wersji INCOTERMS®2020.
Zalecenie:
kiedy stosować daną formułę INCOTERMS®, przykłady praktyczne.
Dyskusja – pytania.
Dzień II
Umowa spedycji i odpowiedzialność spedytora:
- Czym się różni umowa spedycji od umowy przewozu?
- Zakres odpowiedzialności spedytora;
- Najczęściej popełniane błędy w umowach spedycji;
- Skutki mylenia spedytora z przewoźnikiem;
- Czego mają prawo wymagać od spedytora a czego raczej nie?
- Czy zleceniodawca spedytora może domagać się dowodu, że spedytor zapłacił przewoźnikowi?
- Instrukcja wysyłkowa, ważne narzędzie pracy spedytora.
Omówienie proponowanych zmian w ustawie o transporcie drogowym istotne dla nadawców, spedytorów, logistyków:
- Zakaz zlecania przewozu krajowego, międzynarodowego, kabotażowego podmiotom nieposiadającym zezwolenia/licencji na takie przewozy;
- Spedytor, nadawca, podwykonawca ma obowiązek sprawdzenia uprawnień przewoźnika i posiadania u siebie kopi stosownych zezwoleń, uprawnień, licencji przewoźnika (okres przechowania 5 lat);
- Obowiązek przekazania przewoźnikowi (musi nim dysponować kierowca) potwierdzenia zlecenia transportowego, aby organy kontrolne mogły ustalić kto zlecił transport;
- Wysokie kary:
- za zlecenie przewozu podmiotowi nieuprawnionemu 200 000 zł,
- za brak przekazania przewoźnikowi „potwierdzenia zlecenie transportowego” 1500 zł,
- za brak archiwizacji dokumentów 100 000 zł,
- suma kar podczas jednej kontroli u nadawcy, spedytora, podwykonawcy do 1 000 000 zł.
Ubezpieczenia – co należy wiedzieć:
- OC Przewoźnika ubezpiecza przewoźnika a nie ładunek;
- Co przewoźnik o swoim ubezpieczeniu powinien wiedzieć a czego z reguły nie wie;
- Dlaczego pomimo opłacenia składki zakład ubezpieczeń odmawia wypłaty odszkodowania, najczęściej podawane przyczyny – jak temu zapobiec;
- Klauzula podwykonawcy;
- Można mieć rację, ale nie mieć pieniędzy tzw. „ciche klauzule”;
- Zakres ubezpieczenia CARGO;
- Czy CARGO zapłaci gdy przewoźnik odpowiada za szkodę?;
- Czy CARGO może chronić przewoźnika? (może ale pod pewnym warunkiem).
Odpowiedzialność i dochodzenie roszczeń z tytułu umowy przewozu towarów – krajowe i międzynarodowe (Prawo przewozowe, Konwencja CMR):
- Podstawy prawne;
- Zakres odpowiedzialności przewoźnika;
- Niedyspozytywny charakter klauzul Konwencji CMR i Prawa przewozowego (nie podlegają woli stron);
- Kto jest obowiązany załadować i wyładować towar, kto mocuje towar na pojeździe?
- Wysokie kary za podanie w liście przewozowym danych niezgodnych z rzeczywistością lub niezamieszczenie ważnych informacji;
- Umowa to podstawa a list przewozowy jest dowodem tej umowy;
- Najczęściej popełniane błędy w umowach przewozu i w listach przewozowych;
- Zasady poprawnego wypełniania listu przewozowego w przewozach międzynarodowych;
- Najczęstsze przyczyny powstawania szkód w przewozach drogowych;
- Przesłanki zwalniające przewoźnika od odpowiedzialności za szkody w towarze w czasie transportu, ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika (obrona przed niesłusznie złożonymi reklamacjami);
- Kto jest uprawniony złożyć reklamację do przewoźnika (to nie takie oczywiste);
- Postępowanie w przypadku stwierdzenia uszkodzenia, ubytku, utraty lub opóźnienia w dostawie: co powinien zrobić przewoźnik, a co odbiorca (oraz spedytor);
- Przykłady praktyczne.
Dyskusja – pytania.
Rozkład godzinowy:
dzień I i II
08:45 – 09:00 Logowanie do platformy i sprawdzanie ustawień
09:00 – ok.15:00 Zajęcia
Szkolenie online będzie realizowane na platformie Zoom Meetings.
Po zapisaniu się na szkolenie wszystkie kwestie techniczne będą Państwu przesłane drogą mailową.