Jednym z najważniejszych zadań logistyki jest utrzymanie odpowiedniej ilości i asortymentu zapasów w przedsiębiorstwie. Jest to zadanie bardzo istotne z uwagi na wysokie koszty utrzymania zapasów (koszty zamrożonych kapitałów), szczególnie przy zapasach zbyt wysokich, nie mających odzwierciedlenia w rzeczywistych potrzebach, jak również może być przyczyną przestojów ciągów produkcyjnych i utraconych przychodów przy zbyt niskim ich poziomie.
Określone ilości i asortymentu zapasów wspiera działania marketingowe przedsiębiorstwa. Produkty mogą być utrzymywane w formie zapasów w pobliżu miejsc wystąpienia na nie popytu. Takie działania są z korzyścią dla klientów, którzy, pragną lub muszą mieć dostęp do zapasów lub wymagają od producentów i dostawców krótkich okresów dostaw. Dla przedsiębiorstwa dostarczającego te produkty może to oznaczać wzmocnienie swojej przewagi konkurencyjnej na rynku i zmniejszenie utraconych możliwości sprzedaży.
Cel szkolenia
Głównym celem szkolenia jest szczegółowa analiza zapasów w przedsiębiorstwie, określenie optymalnych ich ilości przeznaczonych do potrzeb produkcyjnych i rynkowych, określenie zapasów maksymalnych, zapasów minimalnych, kosztów zamrożonych kapitałów oraz analiza i wykorzystanie różnych systemów zarządzania zapasami.
W obecnym czasie występuje szereg problemów z możliwością realizacji szkoleń bezpośredniego z grupami uczestników w salach wykładowych, dlatego aby działy zakupowo – zaopatrzeniowe i planowania były na bieżąco z istniejącymi rozwiązaniami oraz miały możliwość przedyskutowania istniejących problemów i wyzwań, proponuje się szkolenie online na platformie informatycznej.
Podczas realizacji poszczególnych dni (paneli przedstawionych w programie szkolenia) możliwe są bieżące konsultacje z trenerem, dotyczące zagadnień omawianych podczas szkolenia i przełożenia tematyki na bazę poszczególnych przedsiębiorstw. Umożliwi to uczestnikom przedyskutować w praktyce problemy napotykane w przedsiębiorstwie i wypracować sposoby i możliwości ich rozwiązania, jak również, pokazać praktyczne zastosowanie poszczególnych narzędzi omawianych w trakcie szkolenia.
Korzyści dla uczestników
Podczas wykładów i konwersatoriów zakłada się osiągnąć wiele istotnych korzyści, które umożliwią kierowniczej kadrze pionu logistyki i osobom funkcyjnym odpowiedzialnym za planowanie, analizę i obsługę zapasów, m.in.:
- podejmowanie decyzji w zakresie sterowania zapasami,
- określenie zadań i odpowiedzialności poszczególnych osób funkcyjnych odpowiedzialnych za zarządzanie różnymi grupami zapasów,
- określenie rodzajów popytu oraz ich wpływ na wielkość zapasów,
- określenie rozkładu popytu oraz jego wpływ na zarządzanie zapasami,
- wykorzystanie metod prognozowania do obliczenia wielkości zapasów w różnych okresach czasowych,
- określenie parametrów i normatywów planowania zapasów w przedsiębiorstwie,
- określenie i analiza metod zarządzania zapasami,
- określenie wpływu ilości miejsc składowania na wielkość zapasów,
- zastosowanie standardów obsługi klienta w modelowaniu i zarządzaniu zapasami w przedsiębiorstwie,
- opracowanie kompletu narzędzi do optymalizacji zapasów,
- obliczenie wielkości zapasów maksymalnych i zapasów bezpieczeństwa,
- obliczenie ekonomicznej wielkości partii dostaw, czasu zamawiania i organizacji ich przepływu,
- kontrola i koordynacja przepływu zapasów w całym łańcuchu logistycznym,
- określenie struktury i wielkości kosztów tworzenia i utrzymania zapasów,
- analiza i ocena wariantów rozwiązań w zakresie działań logistycznych dotyczących zarządzania zapasami w przedsiębiorstwie.
Czas trwania szkolenia
Założeniem szkolenia jest sprawne przekazanie wymaganej wiedzy i prezentowanych rozwiązań z możliwością jej odpowiedniego przyswojenia przez uczestników. Dlatego zaplanowane są 2 dni szkoleniowe po 6 godzin każdy. Każdego dnia po 1,5 godzinie sesji szkoleniowej realizowane są dwie przerwy trwające 15 minut. W każdym dniu szkoleniowym zaplanowana jest przerwa na lunch od 12.00 do 13.00.
W tym miejscu zalecane jest, aby szkolenie było realizowane w jednym ciągu, bez przerw miedzy poszczególnymi panelami. W sytuacjach szczególnych (brak możliwości realizacji w jednym czasie) zakłada się przerwy miedzy poszczególnymi panelami trwające nie dłużej niż 2 dni.
PROGRAM SZKOLENIA
DZIEŃ (PANEL) 1/2
Czynniki kształtowania zapasów:
- czynniki wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące zapasy,
- przyczyny gromadzenia zapasów,
- podział zapasów według kryteriów ważności, zamrożonych kapitałów (ABC),
- inne metody podziału zapasów (np. XYZ),
- metody sterowania zapasami.
Popyt i jego wpływ na wielkość i strukturę zapasów:
- rodzaje popytu,
- cykl życia produktu,
- metody wyceny zapasów.
Zagospodarowanie zapasów zalegających i nierotacyjnych:
- wielkość zapasów zalegających i nierotacyjnych,
- sposoby postępowania z zapasami zalegającymi i nierotacyjnymi.
Obsługa klienta i jej wpływ na strukturę i poziomy zapasów:
- standardy obsługi klienta,
- poziomy obsługi klienta w odniesieniu do wielkości zapasów,
- wpływ przyjętych poziomów obsługi na wielkość poszczególnych grup zapasów.
Planowanie potrzeb materiałowych:
- miejsce planowania potrzeb materiałowych w logistyce przedsiębiorstwa,
- metody planowania potrzeb materiałowych.
Analiza poziomów (wielkości) zapasów:
- kalkulacja czasu składania zamówień,
- czynniki wpływające na wielkość zapasów poszczególnych pozycji asortymentowych,
- wielkość zapasów bieżących,
- poziom zapasów bezpieczeństwa,
- wielkość zapasów bezpieczeństwa w odniesieniu do miejsc składowania,
- ocena punktu złożenia zamówienia (kiedy zamówić?),
- wpływ poziomu obsługi klienta na wielkość utrzymywanych zapasów.
DZIEŃ (PANEL) 2/2
Prognozowanie wielkości zapasów:
- cele i zadania prognozowania,
- metody wykorzystywane w prognozowaniu potrzeb wielkości zapasów,
- prognozowanie krótkoterminowe, średnio- i długoterminowe,
- prognozowanie sezonowe.
Koszty zapasów:
- koszty gromadzenia zapasów,
- koszty utrzymania zapasów,
- koszty zdarzeń nadzwyczajnych,
- utracone przychody.
Ekonomika dostaw:
- ekonomiczna wielkość zamówienia (EWD) optymalizacja dostaw dla poszczególnych pozycji zapasów (ile zamówić?),
- optymalizacja dostaw grup towarowych,
- inwestowanie w zapasy,
- wielkość zapasów maksymalnych,
- ekonomika dostaw przy zmiennej wielkości partii dostaw i zmiennej cenie zamawianych towarów.
Mierniki i wskaźniki zapasów:
- podział mierników i wskaźników wykorzystywanych w ocenie zapasów,
- wskaźniki rotacji zapasów magazynowych,
- możliwości i potrzeby oceny struktury i poziomów zapasów.
Analiza i ocena wariantów rozwiązań w zakresie gospodarowania zapasami:
- usprawnienie procesu przepływu zapasów,
- wdrożenie wariantów rozwiązań w zarządzaniu zapasami,
- analiza i ocena usprawnień.
Rozkład godzinowy:
Dzień I i II
08:45 – 09:00 Logowanie do platformy
09:00 – 16:00 Zajęcia
Po zapisaniu się na szkolenie wszystkie kwestie techniczne będą Państwu przesłane drogą mailową.