Dostępne terminy szkolenia

Lokalizacja Początek szkolenia Zakończenie szkolenia
Online 17-03-2023 17-03-2023
Online 02-06-2023 02-06-2023
Online 24-11-2023 24-11-2023
Online 15-12-2023 15-12-2023

Cel i program szkolenia

Bez wątpienia promowanie etyki i kultury uczciwości w służbie cywilnej służy poprawie profesjonalizmu, bezstronności i neutralności politycznej członków korpusu służby cywilnej. W ostatnim czasie mamy do czynienia ze wzmożoną aktywnością państwa zarówno w zakresie promowania etyki, jak i w walce ze zjawiskiem korupcji i wszelkiego rodzaju nadużyciami w sektorze publicznym. Szef Służby Cywilnej skierował do dyrektorów generalnych i kierowników urzędów „Zalecenie w zakresie promowania kultury uczciwości” a w 2020 roku CBA opublikowało „Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników” podkreślając po raz kolejny nacisk kładziony na zasady promowanie jednolitych standardów oraz zasad antykorupcyjnych i postaw etycznych w urzędach.

 

Warto podkreślić, że Szef Służby Cywilnej zachęca, aby osoby, które odpowiadają w urzędzie za politykę kadrową m.in.

  • Uwzględniły w programie służby przygotowawczej szkolenia z zakresu etyki i uczciwości. Zgodnie z Zaleceniem udział w takim szkoleniu z etyki powinien być obligatoryjny dla wszystkich osób rozpoczynających pracę w korpusie.
  • Włączyły szkolenie z zakresu etyki i uczciwości do listy szkoleń powszechnych w urzędzie, jako regularne szkolenie obowiązkowe dla wszystkich członków korpusu. Ważne, aby osoby zajmujące wyższe stanowiska w służbie cywilnej mogły uczestniczyć w szkoleniach z etyki dedykowanych dla tej grupy stanowisk.
  • Informowały Szefa Służby Cywilnej o tym, jakie działania podejmują na rzecz budowy kultury uczciwości.

 

Dlatego oferujemy Państwu szkolenie w zakresie obowiązków, które należy znać aby poprawnie móc wykonywać nałożone ustawą zadania.

Atutem szkolenia jest bogaty program obejmujący choćby problematykę korupcji, wytyczne CBA i omówienie praktycznej problematyki potencjalnych nadużyć z zakresu prawa pracy związanych z etyką (mobbing i prawidłowe reakcje na te incydenty ze strony pracodawcy i pracowników).

 

Program szkolenia otwartego jest uniwersalny:

  • dla osób, które zajmują kierownicze stanowiska w służbie cywilnej
  • jako szkolenie cykliczne dla wszystkich członków korpusu służby cywilnej, którzy nie zajmują wyższych stanowisk w służbie cywilnej
  • dla osób, które podejmują po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej

 

W ramach szkoleń zamkniętych szkolenie dedykowane może być określonej grupie pracowników (pracownicy nowozatrudnieni, osoby zajmujące stanowiska kierownicze, pozostali pracownicy)

 

Adresaci:

Osoby zatrudnione w strukturach służby cywilnej, osoby zainteresowane zatrudnieniem w służbie cywilnej, pełnomocnicy i członkowie zespołów do spraw etyki, inne osoby pragnące poszerzyć swoją wiedzę w kwestii wymogów związanych z zapobieganiem praniu pieniędzy i terroryzmowi.

 

Cele szkolenia:

Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników kursu do wdrażania zasad etycznych w codziennym funkcjonowaniu urzędu oraz skuteczne wzmocnienie zaangażowania kierownictwa w promowaniu właściwych postaw poprzez uświadomienie zagrożeń dla infrastruktury etycznej organizacji. Priorytetem szkolenia jest przekazanie pracownikom skutecznych narzędzi i wiedzy jak przeciwdziałać i radzić sobie z współczesnymi zagrożeniami w sferze etyki, jak monitorować i oceniać ryzyko wystąpienia nadużyć, jak im przeciwdziałać, a wreszcie jak eliminować skutki negatywnych incydentów w sferze etyki.

 

Korzyści ze szkolenia

Uporządkowanie wiedzy dotyczącej wartości i zasad etycznych w środowisku zawodowym oraz w zakresie zarządzania konfliktem interesów (możliwość występowania konfliktu na danym stanowisku/obszarze oraz środki zarządzania konfliktem) i przeciwdziałania korupcji.

 

PROGRAM SZKOLENIA

 

Etyka i kultura etyczna organizacji jako narzędzie walki z korupcją i nadużyciami

Podnoszenie świadomości etycznej i kwalifikacji pracowników:

  • Czym jest etyka w pracy urzędnika?
  • Etyka a przepisy prawne – wzorzec normatywny a wzorzec etyczny
  • Jak utrzymać etykę w urzędzie na odpowiednio wysokim poziomie?
  • Kodeks etyki – szansa czy zagrożenie dla urzędu
  • Praca urzędnika jako praca wymagająca stosowania zasad etyki zawodowej
  • Zalety etyki zawodowej w administracji publicznej
  • Motywowanie pracowników, spotkania i dyskusje, rola przełożonego i instytucji
  • Infrastruktura etyczna w urzędzie – cel i instrumenty etyki zawodowej

 

Zarządzenie Nr 70 Prezesa Rady Ministrów w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej – omówienie

Zalecenia w zakresie typowych zagadnień problematycznych (neutralność, aktywność w Internecie)

Promowanie etyki w praktyce (m.in. akcje promujące zasady etyczne, konkursy, plakaty)

Konsekwencje naruszenia zasad etycznych

Rola doradcy etycznego i kierownictwa

Zasady etyczne, którymi powinien kierować się urzędnik

  • Służebna rola pracy urzędnika
  • Obowiązki urzędnika wobec państwa, społeczeństwa i urzędu.
  • Kanon cech tworzących profesjonalnego urzędnika
  • Zachowania nieetyczne i standardy postępowania w sytuacjach nieetycznych
  • Konflikt jako sytuacja etycznie wymagająca.
  • Jak nas widzą? Jakich urzędników ocenia się jako posiadających wysokie walory etyczne na podstawie współczesnych badań.
  • „Na początek postawmy krzesła” – duże korzyści z prostych gestów
  • Słowa mają wielką moc – używanie praktycznych sformułowań ( „potrzebuję” zamiast „musisz”, sformułowania blokujące i generalizowanie jako nasz wróg „bo wy zawsze”…)
  • Wzmacnianie wśród kadry kierowniczej kompetencji miękkich, wpływających na kształtowanie właściwych postaw i ich promowanie wśród pracowników
  • Obszary, w których szczególnie ważna jest etyka – sygnaliści, korupcja, nadużycia w prawie pracy.

 

Jak wykazać należytą staranność w walce z korupcją, reakcje na incydenty korupcyjne zgodnie z Wytycznymi CBA

 

Jak wykazać staranność w walce z nadużyciami?

Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników z 2020 r.

Istota i formy korupcji w sektorze publicznym. Czynniki wpływające na rozwijanie się korupcji

  • Osoba pełniąca funkcję publiczną a funkcjonariusz publiczny
  • Korzyść majątkowa a osobista, obietnica korzyści
  • Płatna protekcja – handel wpływami
  • Korzyści o małej wartości – przykład kontratypu zwyczaju
  • Podstawowe regulacje antykorupcyjne w Polsce
  • Prawne i pozaprawne konsekwencje korupcji

 

Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji

Założenia polityki antykorupcyjnej

Konflikt interesów, przykłady  i przeciwdziałanie konfliktowi interesów.

Identyfikowanie, reakcja i zapobieganie zdarzeniom korupcyjnym w administracji rządowej. Elementy systemu antykorupcyjnego zgodnie z wytycznymi CBA:

  • Zaangażowanie kierownictwa i zintegrowanie zgodności z misją, rola instytucji
  • Ocena ryzyka korupcyjnego
  • Elementy procedury – polityka prezentowa i rejestry korzyści
  • Skuteczna samoocena i monitorowanie zagrożeń korupcyjnych
  • Misja służby publicznej i budowanie jej etosu
  • Zasady zapobiegania zagrożeniu korporacyjnemu
  • Kompetencje i zadania pracowników
  • Monitorowanie i ocena zgodności.
  • Promowanie prawidłowych postaw i budowanie świadomości – szkolenia
  • Skuteczna samoocena i postępowanie w incydentach korupcyjnych, sankcje
  • Instytucjonalna kontrola wewnętrzna
  • Zarządzanie ryzykiem korupcji na podstawie wytycznych w normie ISO
  • Zakres polityki antykorupcyjnej (Kodeksu Antykorupcyjnego) – elementy

 

Prawidłowe zachowanie w przypadku wywierania presji korupcyjnej – wytyczne CBA

  • Sposób postępowania w przypadku zaistnienia ryzyka korupcji
  • Zachowanie podczas próby wręczenia korzyści. O czym pamiętać – wytyczne CBA.
  • Postępowanie z informacją o zdarzaniach korupcyjnych – Informowanie przełożonych
  • Kanały zgłaszanie przestępstw korupcyjnych
  • Zawiadamianie organów ścigania
  • Powody zgłaszania korupcji – kiedy obowiązek społeczny a kiedy prawny

 

Etyka w prawie pracy – mobbing i zasady równego traktowania

 

Dyskryminacja w miejscu pracy.

Mobbing – definicja i rodzaje zjawiska

  • różne twarze mobbingu (m.in. przypadki poniżania, upokarzania, pomniejszenia kompetencji, utrudniania wykonywania pracy, izolacji i in.), różnice między konfliktem a mobbingiem
  • pracodawca, mobber i osoba mobbingowana, przełożony jako ofiara mobbingu
  • jak rozwija się mobbing, czy mobbing musi być zachowaniem sprzecznym z prawem?
  • diagnozowanie niepokojących sygnałów i przykłady mobbingu
  • podejrzenie mobbingu – jak szybko zadziałać?

Profilaktyka i walka z nadużyciami

  • narzędzia przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi
  • wewnętrzne procedury jako ograniczenie odpowiedzialności pracodawcy
  • szkolenia pracowników jako podstawowa metoda antymobbingowa
  • wpływ nadużyć na organizację w sferze prawnej i finansowej
  • specyfika i przebieg spraw, trudności dla powoda i pozwanego

 

Rozkład godzinowy:
08:45 – 09:00 Logowanie do platformy i sprawdzanie ustawień
09:00 – 14:00 Zajęcia

 

Po zapisaniu się na szkolenie wszystkie kwestie techniczne będą Państwu przesłane drogą mailową

Cena udziału w szkoleniu online wynosi 600 zł + 23%VAT

Dla jednostek finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% lub w całości ze środków publicznych stawka podatku VAT = zw.

Cena szkolenia: dotyczy udziału 1 osoby i zawiera: udział w szkoleniu prowadzonym „na żywo” z sesja pytań, materiały szkoleniowe w wersji pdf, dyplom w wersji pdf.

Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest: przesłanie do nas formularza zgłoszenia online lub na e-mail.

W przypadku osób prywatnych lub firm, które jeszcze z nami nie współpracowały warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest dokonanie przedpłaty przed rozpoczęciem szkolenia online i przesłanie potwierdzenia przelewu. Po otrzymaniu potwierdzenia przelewu przesyłamy link uprawniający do uczestnictwa w szkoleniu wraz z dodatkowymi informacjami technicznymi i organizacyjnymi.

Szkolenia zamknięte:

Jeśli są Państwo zainteresowani realizacją szkolenia wewnętrznego z przedstawionego tematu prosimy o kontakt.

Formularz zapisu na szkolenie:

"Standardy etyczne i rozwijające kulturę organizacyjną w instytucji. Etyka i kultura uczciwości służby cywilnej – wdrażanie zaleceń Szefa Służby Cywilnej" - 600 zł/os


    Termin szkolenia
    Dane Firmy (do faktury)

    Chcę otrzymywać fakturę elektroniczną

    Osoba koordynująca

    Kopia zgłoszenia zostanie wysłana na podany w formularzu adres e-mail osoby koordynującej.

    Uczestnicy szkolenia
    Miejsca hotelowe
    Dla jednostek publicznych

    Uwagi

    * elementy obowiązkowe

    Zapoznałem się i akceptuję regulamin szkoleń oraz wyrażam zgodę wobec Effect Group Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie 01-904, ul. Jerzego Bajana 31D:

    na przetwarzanie danych zamieszczonych w niniejszym formularzu zgłoszeniowym w na potrzeby udziału w szkoleniu zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO) oraz na otrzymywanie od Effect Group Sp z o.o. drogą elektroniczną na wskazany powyżej adres elektroniczny zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2016 r. poz. 1030), informacji dotyczących tego szkolenia niezbędnych do realizacji.

    na otrzymywanie informacji o aktualnej ofercie szkoleń Effect Group, drogą elektroniczną na podany adres poczty elektronicznej zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2016 r. poz. 1030)

    na otrzymywanie faktur VAT droga elektroniczną na wskazany w formularzu adres e-mail.

    Jestem świadomy/ma prawa do poprawiania, zmieniania i aktualizowania swoich danych zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO). Przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie. Powyższe nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody przed jej cofnięciem.