Bez wątpienia promowanie etyki i kultury uczciwości w służbie cywilnej służy poprawie profesjonalizmu, bezstronności i neutralności politycznej członków korpusu służby cywilnej. W ostatnim czasie mamy do czynienia ze wzmożoną aktywnością państwa zarówno w zakresie promowania etyki, jak i w walce ze zjawiskiem korupcji i wszelkiego rodzaju nadużyciami w sektorze publicznym. Szef Służby Cywilnej skierował do dyrektorów generalnych i kierowników urzędów „Zalecenie w zakresie promowania kultury uczciwości” a w 2020 roku CBA opublikowało „Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników” podkreślając po raz kolejny nacisk kładziony na zasady promowanie jednolitych standardów oraz zasad antykorupcyjnych i postaw etycznych w urzędach.
Warto podkreślić, że Szef Służby Cywilnej zachęca, aby osoby, które odpowiadają w urzędzie za politykę kadrową m.in.:
- Uwzględniły w programie służby przygotowawczej szkolenia z zakresu etyki i uczciwości. Zgodnie z Zaleceniem udział w takim szkoleniu z etyki powinien być obligatoryjny dla wszystkich osób rozpoczynających pracę w korpusie.
- Włączyły szkolenie z zakresu etyki i uczciwości do listy szkoleń powszechnych w urzędzie, jako regularne szkolenie obowiązkowe dla wszystkich członków korpusu. Ważne, aby osoby zajmujące wyższe stanowiska w służbie cywilnej mogły uczestniczyć w szkoleniach z etyki dedykowanych dla tej grupy stanowisk.
- Informowały Szefa Służby Cywilnej o tym, jakie działania podejmują na rzecz budowy kultury uczciwości.
Dlatego oferujemy Państwu szkolenie w zakresie obowiązków, które należy znać aby poprawnie móc wykonywać nałożone ustawą zadania.
Atutem szkolenia jest bogaty program obejmujący choćby problematykę korupcji, wytyczne CBA i omówienie praktycznej problematyki potencjalnych nadużyć z zakresu prawa pracy związanych z etyką (mobbing i prawidłowe reakcje na te incydenty ze strony pracodawcy i pracowników).
Program szkolenia otwartego jest uniwersalny:
- dla osób, które zajmują kierownicze stanowiska w służbie cywilnej
- jako szkolenie cykliczne dla wszystkich członków korpusu służby cywilnej, którzy nie zajmują wyższych stanowisk w służbie cywilnej
- dla osób, które podejmują po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej
W ramach szkoleń zamkniętych szkolenie dedykowane może być określonej grupie pracowników (pracownicy nowozatrudnieni, osoby zajmujące stanowiska kierownicze, pozostali pracownicy)
Adresaci
Osoby zatrudnione w strukturach służby cywilnej, osoby zainteresowane zatrudnieniem w służbie cywilnej, pełnomocnicy i członkowie zespołów do spraw etyki, inne osoby pragnące poszerzyć swoją wiedzę w kwestii wymogów związanych z zapobieganiem praniu pieniędzy i terroryzmowi.
Cele szkolenia
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników kursu do wdrażania zasad etycznych w codziennym funkcjonowaniu urzędu oraz skuteczne wzmocnienie zaangażowania kierownictwa w promowaniu właściwych postaw poprzez uświadomienie zagrożeń dla infrastruktury etycznej organizacji. Priorytetem szkolenia jest przekazanie pracownikom skutecznych narzędzi i wiedzy jak przeciwdziałać i radzić sobie z współczesnymi zagrożeniami w sferze etyki, jak monitorować i oceniać ryzyko wystąpienia nadużyć, jak im przeciwdziałać, a wreszcie jak eliminować skutki negatywnych incydentów w sferze etyki.
Korzyści ze szkolenia
Uporządkowanie wiedzy dotyczącej wartości i zasad etycznych w środowisku zawodowym oraz w zakresie zarządzania konfliktem interesów (możliwość występowania konfliktu na danym stanowisku/obszarze oraz środki zarządzania konfliktem) i przeciwdziałania korupcji.
PROGRAM SZKOLENIA
Etyka i kultura etyczna organizacji jako narzędzie walki z korupcją i nadużyciami.
Podnoszenie świadomości etycznej i kwalifikacji pracowników:
- Czym jest etyka w pracy urzędnika?
- Etyka a przepisy prawne – wzorzec normatywny a wzorzec etyczny
- Jak utrzymać etykę w urzędzie na odpowiednio wysokim poziomie?
- Kodeks etyki – szansa czy zagrożenie dla urzędu
- Praca urzędnika jako praca wymagająca stosowania zasad etyki zawodowej
- Zalety etyki zawodowej w administracji publicznej
- Motywowanie pracowników, spotkania i dyskusje, rola przełożonego i instytucji
- Infrastruktura etyczna w urzędzie – cel i instrumenty etyki zawodowej
Zarządzenie Nr 70 Prezesa Rady Ministrów w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej – omówienie.
Zalecenia w zakresie typowych zagadnień problematycznych (neutralność, aktywność w Internecie).
Promowanie etyki w praktyce (m.in. akcje promujące zasady etyczne, konkursy, plakaty).
Konsekwencje naruszenia zasad etycznych.
Rola doradcy etycznego i kierownictwa.
Zasady etyczne, którymi powinien kierować się urzędnik:
- Służebna rola pracy urzędnika
- Obowiązki urzędnika wobec państwa, społeczeństwa i urzędu.
- Kanon cech tworzących profesjonalnego urzędnika
- Zachowania nieetyczne i standardy postępowania w sytuacjach nieetycznych
- Konflikt jako sytuacja etycznie wymagająca.
- Jak nas widzą? Jakich urzędników ocenia się jako posiadających wysokie walory etyczne na podstawie współczesnych badań.
- „Na początek postawmy krzesła” – duże korzyści z prostych gestów
- Słowa mają wielką moc – używanie praktycznych sformułowań ( „potrzebuję” zamiast „musisz”, sformułowania blokujące i generalizowanie jako nasz wróg „bo wy zawsze”…)
- Wzmacnianie wśród kadry kierowniczej kompetencji miękkich, wpływających na kształtowanie właściwych postaw i ich promowanie wśród pracowników
- Obszary, w których szczególnie ważna jest etyka – sygnaliści, korupcja, nadużycia w prawie pracy.
Jak wykazać należytą staranność w walce z korupcją, reakcje na incydenty korupcyjne zgodnie z Wytycznymi CBA
Jak wykazać staranność w walce z nadużyciami?
Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników z 2020 r.
Istota i formy korupcji w sektorze publicznym. Czynniki wpływające na rozwijanie się korupcji:
- Osoba pełniąca funkcję publiczną a funkcjonariusz publiczny
- Korzyść majątkowa a osobista, obietnica korzyści
- Płatna protekcja – handel wpływami
- Korzyści o małej wartości – przykład kontratypu zwyczaju
- Podstawowe regulacje antykorupcyjne w Polsce
- Prawne i pozaprawne konsekwencje korupcji
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji.
Założenia polityki antykorupcyjnej.
Konflikt interesów, przykłady i przeciwdziałanie konfliktowi interesów.
Identyfikowanie, reakcja i zapobieganie zdarzeniom korupcyjnym w administracji rządowej. Elementy systemu antykorupcyjnego zgodnie z wytycznymi CBA:
- Zaangażowanie kierownictwa i zintegrowanie zgodności z misją, rola instytucji
- Ocena ryzyka korupcyjnego
- Elementy procedury – polityka prezentowa i rejestry korzyści
- Skuteczna samoocena i monitorowanie zagrożeń korupcyjnych
- Misja służby publicznej i budowanie jej etosu
- Zasady zapobiegania zagrożeniu korporacyjnemu
- Kompetencje i zadania pracowników
- Monitorowanie i ocena zgodności.
- Promowanie prawidłowych postaw i budowanie świadomości – szkolenia
- Skuteczna samoocena i postępowanie w incydentach korupcyjnych, sankcje
- Instytucjonalna kontrola wewnętrzna
- Zarządzanie ryzykiem korupcji na podstawie wytycznych w normie ISO
- Zakres polityki antykorupcyjnej (Kodeksu Antykorupcyjnego) – elementy
Prawidłowe zachowanie w przypadku wywierania presji korupcyjnej – wytyczne CBA:
- Sposób postępowania w przypadku zaistnienia ryzyka korupcji
- Zachowanie podczas próby wręczenia korzyści. O czym pamiętać – wytyczne CBA.
- Postępowanie z informacją o zdarzaniach korupcyjnych – Informowanie przełożonych
- Kanały zgłaszanie przestępstw korupcyjnych
- Zawiadamianie organów ścigania
- Powody zgłaszania korupcji – kiedy obowiązek społeczny a kiedy prawny
Etyka w prawie pracy – mobbing i zasady równego traktowania
Dyskryminacja w miejscu pracy.
Mobbing – definicja i rodzaje zjawiska:
- różne twarze mobbingu (m.in. przypadki poniżania, upokarzania, pomniejszenia kompetencji, utrudniania wykonywania pracy, izolacji i in.), różnice między konfliktem a mobbingiem
- pracodawca, mobber i osoba mobbingowana, przełożony jako ofiara mobbingu
- jak rozwija się mobbing, czy mobbing musi być zachowaniem sprzecznym z prawem?
- diagnozowanie niepokojących sygnałów i przykłady mobbingu
- podejrzenie mobbingu – jak szybko zadziałać?
Profilaktyka i walka z nadużyciami:
- narzędzia przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi
- wewnętrzne procedury jako ograniczenie odpowiedzialności pracodawcy
- szkolenia pracowników jako podstawowa metoda antymobbingowa
- wpływ nadużyć na organizację w sferze prawnej i finansowej
- specyfika i przebieg spraw, trudności dla powoda i pozwanego
Rozkład godzinowy:
08:45 – 09:00 Logowanie do platformy i sprawdzanie ustawień
09:00 – 14:00 Zajęcia
Po zapisaniu się na szkolenie wszystkie kwestie techniczne będą Państwu przesłane drogą mailową.