Współcześnie wygrywają te łańcuchy dostaw (SC), które potrafią się elastycznie dostosować do zmiennej sytuacji na rynku, np. do wahań popytu, zmian w cyklu życia produktów/usług, fluktuacji przy wdrażaniu nowej oferty (komplementarność, substytut). Zdolność dostosowania wynika zarówno z pewnej dojrzałości organizacyjnej, jak i stosowanych narzędzi informatycznych. W trakcie szkolenia realizowane są liczne ćwiczenia, zadania, jak i warsztaty mające na celu przeniesienie pozyskanej wiedzy do własnej praktyki pracy. Sama charakterystyka łańcucha dostaw określana jest poprzez wskaźniki logistyczne. Wyjaśnione zostają zasady stosowania w praktyce teorii ograniczeń, jak i podstawowe reguły dotyczące wdrażania wybranych technik Lean dla stabilizowania łańcucha dostaw. Poznajemy formalne metody rozwoju współpracy z klientami i dostawcami np. VMI czy bardziej zaawansowane CPFR. Wszystko to w celu poprawienia rotacji zapasów (gospodarka materiałowa), jak i wskaźnika poziomu obsługi klienta. Uwzględniane są również rozwiązania informatyczne – szczególnie mając na uwadze możliwości optymalizacji wskaźników przez użycie APS i WMS, czy nowoczesnych metod sterowania przepływem materiałowym. Dyskutowane są również layout’y (hale, magazyny, produkcja) sprzyjające podtrzymaniu flow w obsłudze SC.
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest wsparcie rozwoju elastycznych łańcuchów dostaw i przećwiczenie najlepszych praktyk wykorzystywanych w ich optymalizowaniu. Istotnym jest tutaj zrozumienie niezbędnych warunków służących uzyskaniu możliwie skoordynowanego modelu zarządzania kooperacją partnerów gospodarczych.
Powiązania, synergia do innych szkoleniowych czy doradczych produktów rozwojowych
Prezentowane zajęcia z SCM mają charakter operacyjny dlatego też można poprzedzić je zajęciami ze strategicznego zarządzania SCM czy zajęciami z SOP (planowanie operacji i sprzedaży).
Zajęcia z SCM również bardzo dobrze komponują się z tematami miękkim dotyczącymi zarządzaniem zespołami ludzkimi, jak i pogłębionymi zajęciami z tematyki gospodarki materiałowej czy gospodarki magazynowej np. warsztaty z projektowania kubatury hal i magazynów.
Wykonanie zajęć z SCM wraz z identyfikacją typowych problemów występujących w różnych branżowych łańcuchach dostaw jest również dobrym punktem startowym dla wejścia w Lean Manufacturing czy 6 Sigma.
Korzyści dla uczestników:
- opanowanie reguł uelastyczniania łańcucha dostaw i doskonalenia procesów w SCM,
- spójność koncepcyjna i językowa z dobrymi praktyki ASCM® (APICS®) szczególnie w obszarze tematu „podstawy zarządzania łańcuchem dostaw”,
- poprawienie ustalania poziomu zapasów np. minimalne zapasy, zapasy bezpieczeństwa, metody określania wielkości partii,
- opanowanie reguł VMI (Vendor Managed Inventory) i CPFR (Collaborative Planning Forecasting and Replenishment),
- opanowanie metodyki stabilizowania supply chain przez użycie wybranych metod Lean i użycie TOC (teoria ograniczeń),
- zrozumienie layout’ów i kalkulacji powierzchni kubatur dających podtrzymanie flow (przepływu) przy danej zmienności popytu,
- zrozumienie metod wdrożenia i prowadzenia dashboard informacyjnego np. Balanced Scorecard (zrównoważona karta wyników) dla pomiaru efektywności funkcjonowania łańcucha dostaw,
- zapoznanie się z rachunkiem kosztów działań (metoda ABC) – korzyści dla optymalizacji kosztów,
- poznanie samego siebie (wiedza i emocje w procesie decyzyjnym) w trakcie warsztatu Beer Game,
- zrozumienie zasad użycia metody SCOR (Supply Chain Operations Reference Model), jak i audytu łańcucha dostaw metodami Oliver Wight’a,
- poznanie możliwości i ograniczeń współczesnych rozwiązań informatycznych (głównie APS i WMS i metody identyfikacji czy półautomatyzacji pickingu).
PROGRAM SZKOLENIA
Dzień I
Wprowadzenie do zajęć i tematyki zarządzania łańcuchem dostaw:
- zazębianie się procesów przepływu informacji, materiałów i pieniędzy pomiędzy współpracującymi ze sobą podmiotami/działami i wpływ jakości tych relacji na efektywność ekonomiczną funkcjonowania łańcucha dostaw,
- „wyniesienie ponad perspektywę mojego działu” i zrozumienie na przykładach przyczyn powstawania wewnątrz firmy (wewnętrzny SC) sprzecznych celów,
- zbieżność celów (zewnętrzny SC) odrębnych podmiotów gospodarczych (przykłady),
- zasady budowania relacji z klientami w łańcuchu dostaw – jak burzyć „mury”, ilość dostawców,
- czym w temacie Supply Chain Management „mówią” dobre praktyki ASCM® (APICS®).
Strategie rozwoju efektywnego łańcucha dostaw, pomiar KPIs:
- przyporządkowanie własnego przedsiębiorstwa do wybranego rodzaju Supply Chain,
- Wskaźnik OTP (Order To Payment) i sens redukcji poziomy blokady kapitału,
- Virtual Enterprise Scorecard – „Balanced Scorecard” (zrównoważona karta wyników) – przykłady i zasady stosowania w zgodzie ze strategią rozwoju łańcucha dostaw i własnej firmy.
Zarządzanie przepływem materiałów i informacji w elastycznym łańcuchu dostaw:
- plan operacji i sprzedaży – SOP, jako narzędzie długoterminowego planowania łańcucha dostaw będące punktem wejściowym do planów średnio i krótko terminowych, unikanie konfliktów między działami firmy przez SOP i wykorzystanie go, jako narzędzia integrującego przedsiębiorstwo ze światem zewnętrznym,
- wskaźnik P/D (wymagany czas do czas realizacji), sens prognozowania i planowania popytu – granica między Push, a Pull i horyzont planistyczny,
- zmienność popytu i czasu realizacji zamówienia, np. sezonowość, zdarzenia losowe,
- popyt zależny i niezależny – punkt rozdziału, kłopoty z planowaniem łańcucha dostaw w oparciu o popyt zależny, popyt utracony,
- rozwój współpracy z partnerami w łańcuchu – metody wsparcia rozwoju jakości współpracy podmiotów, czyli VMI i CPFR.
Teoria ograniczeń i maksymalizacja wydajności łańcucha dostaw – TOC, Goldratt:
- praktyczne zastosowania teorii ograniczeń w identyfikacji „wąskich gardeł”,
- zasady dynamicznego podporządkowania organizacji pracy ograniczeniom, jak i samego podnoszenia ich wydajności w łańcuchach dostaw,
- przykład wykorzystania TOC w praktyce bezpośredniej sprzedaży zdolności (capacity) klientom.
Wsparcie informatyczne w funkcjonowaniu łańcucha dostaw:
- bazy CRM (Customer Relationship Management),
- wsparcie informatyczne dla elastycznych sieci logistycznych np. rozwiązania typu DRP (planowanie potrzeb dystrybucji),
- APS – zaawansowane planowanie i harmonogramowanie,
- WMS i metody otymalizacji pracy,
- wystawianie danych do dashboard np. Crystal Reports czy QlikView,
- metody wsparcia kompletacji voice i light picking,
- identyfikacja materiałowa np. RFID,
- formaty wymiany danych w łańcuchu dostaw.
Zarządzanie łańcuchem dostaw na przykładzie „Beer Game” – na drodze do Pull. Przeprowadzenie symulacji Beer Game (gra opracowana na MIT). Cele to: maksymalizacja wskaźnika poziomu obsługi klienta, poprawienie rotacji zapasu, integracja zespołu. Dane przetwarzane i prezentowane są w oparciu o dostarczone rozwiązanie informatyczne, dla wykazania jak przepływ informacji wpływa na łączny koszt funkcjonowania łańcucha dostaw (poziom obsługi klienta i poziom rotacji zapasów):
- prezentacja zasad gry i przeprowadzenie symulacji,
- zrozumienie relacji pomiędzy poszczególnymi elementami łańcucha logistycznego („walka” poszczególnych podmiotów),
- pomiar kosztów nieefektywnego funkcjonowania łańcucha.
Dzień II
Prezentacja wyników Beer Game:
- dyskusja nad dobrymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw,
- zaprezentowanie tzw. „Bullwhip Effect” powodującego nieregularne wzrosty i spadki obciążeń, jak i zapasów magazynowych poszczególnych jednostek w przedsiębiorstwie oraz w zewnętrznym łańcuchu dostaw,
- identyfikacja czynników podnoszących koszty,
- zaproponowanie rozwiązań mających podnieść elastyczność i dynamikę wewnętrznych, jak i zewnętrznych łańcuchów dostaw,
- wskazówki dla sterowania i planowania zapasów w obszarze łańcucha wewnętrznego, jak i zewnętrznego.
Zarządzanie rotacją zapasów w łańcuchu dostaw i poziomem obsługi klienta:
- metody zarządzania poziomem zapasów i ich kształtowania w zależności od przyjętej strategii przedsiębiorstwa realizacji/obsługi popytu dla danej rodziny produktów,
- ATP – jako pomiar „dostępności do obiecania” dla klienta,
- PAB – jako wskaźnik planowanej dostępności magazynowej obniżający ryzyko wystąpienia niedoborów i korygujący harmonogram (np. zakupów) uzupełnień stanów magazynowych,
- zaawansowana analiza pozycji magazynowych wspierająca kalkulację produkowanych lub kupowanych wielkości partii; od podstawowych dwóch klasyfikacji ABC i XYZ stanów magazynowych do analizy wielowymiarowej (np. 10 elementowa analityka pozycji magazynowych),
- minimalny zapas i zapas bezpieczeństwa, jak i poziom obsługi klienta – SS dla obsługi błędu prognozy, metody minimalizacji SS,
- kalkulacja powierzchni i kubatury hal/magazynów/regałów na dany wymagany minimalny poziom obsługi klienta wewnętrznego czy zewnętrznego,
- określanie i używanie punktu ponownego zamówienia ROP/OP,
- zarządzania zapasami w warunkach niepewności rynkowej.
Algorytm planowania potrzeb materiałowych:
- obliczenia dotyczące kalkulacji potrzeb brutto i netto w ramach BOM (list materiałowych).
Metody audytu łańcucha dostaw – wskazania priorytetów dla usprawnień:
- użycie metody audytu procesów ABCD Oliver Wight,
- analiza łańcucha dostaw z pomocą SCOR (Supply Chain Operations Reference Model).
Lean, jako narzędzie optymalizacji łańcucha dostaw:
- metodyka identyfikacji strat w Supply Chain,
- określanie priorytetów dla wdrażanych technik Lean, czyli „nie wszystko i nie wszędzie”.
Punkt opcjonalny – prawidłowe metody identyfikacji przyczyn powstawania kosztów. Przykład użycia rachunku kosztów działań czyli ABC (Activity Based Costing):
- poprzez ABC weryfikujemy obszary usprawnień,
- ABC jako metoda budowy rentowności firmy,
- prezentacja różnych „kluczy” i „nośników” dla rozliczenia kosztów.
Zakończenie zajęć:
- podsumowanie zajęć,
- follow-up (praca domowa),
- dodatkowe materiały video,
- ankiety i sesja ocen.
Informacje organizacyjne
Rozkład godzinowy:
pierwszy dzień: 10:00 – 17:00,
drugi dzień: 9:00 – 16:00