Oferta szkolenia „ROZPATRYWANIE PETYCJI, SKARG I WNIOSKÓW – PRAKTYCZNY PRZEWODNIK, ma charakter autorski i została przygotowana jako szkolenie dedykowane pracownikom administracji zajmujących się w ramach swojej bieżącej pracy rozpatrywaniem na co dzień spraw związanych z szeroko pojętą problematyką skarg, wniosków oraz petycji.
Cel szkolenia:
- uzyskanie przydatnej wiedzy praktycznej z zakresu właściwego identyfikowania, rozpatrywania i dokumentowania sposobu załatwienia petycji, skarg i wniosków
- uzyskanie przydatnej wiedzy praktycznej jak sobie rodzić z anonimami, „skargami pieniaczymi”, zalewaniem organów skargami masowymi, próbami uzyskiwania darmowych porad prawnych;
- wyjaśnienie wątpliwości natury prawnej związanej z brzmieniem przepisów powszechnie obowiązujących regulujących problematykę rozpatrywania petycji, skarg i wniosków
- zaprezentowanie dobrych praktyk i standardów organizacyjnych przyjętych w innych organach i podmiotach szeroko pojętej administracji publicznej w zakresie rozpatrywania petycji, skarg i wniosków;
- zaprezentowanie trybu rozpatrywania skarg, wniosków lub petycji, z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1842 ze zm.);
- zaprezentowanie przydatnego orzecznictwa WSA i NSA dotyczącego załatwienia petycji, skarg i wniosków.
PROGRAM SZKOLENIA
Rozpatrywanie skarg lub wniosków:
- Czym są skarga i wniosek – definicja i zakres przedmiotowy.
- Podstawy i ramy prawne do rozpatrywanie skarg lub wniosków:
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 256) – Dział VIII. Skargi i wnioski,
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46).
- Zasady ogólne, charakter i zakres postępowania w przedmiocie skarg lub wniosków.
- Prawo składania skarg, wniosków w świetle obowiązujących przepisów.
- Forma i treść skargi lub wniosku – prawidłowe kwalifikowanie pism wg treści.
- Podmioty uprawnione do wnoszenia skarg lub wniosków.
- Adresaci skarg lub wniosków.
- Sposoby wnoszenia skarg lub wniosków.
- Problem skarg i wniosków „elektronicznych” – zagadnienia dotyczące podpisu, adresu, liczenia terminów, sposób kierowania zawiadomienia.
- Tryb rozpatrywania skarg lub wniosków, z uwzględnieniem regulacji wynikających przepisów ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
- Postępowanie z anonimami.
- Procedura uzupełniania braków formalnych skargi lub wniosku.
- Pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpatrzenia.
- Relacja postępowania w sprawie skargi i wniosku do postępowania administracyjnego.
- Skarga a ponaglenie.
- Skargi i wnioski a ochrona danych osobowych (RODO).
- Terminy podejmowania czynności w ramach postepowania dotyczącego skarg lub wniosków (sposoby zwalczania opieszałości w załatwianiu skarg lub wniosków, przedłużanie terminów, skargi pieniacze, ponawianie skarg lub wniosków w tej samej sprawie).
- Sposoby i terminy rozpatrzenia skarg lub wniosków.
- Skutki stwierdzenia zasadności złożonej skargi lub wniosku.
- Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi lub wniosku.
- Prowadzenie obowiązującej dokumentacji w zakresie skarg lub wniosków.
- Skarga na organ, a skarga na pracownika organu.
- Skarga a interpelacja i zapytanie poselskie oraz krytyka prasowa.
- Udział prasy i organizacji społecznych – skargi lub wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne, w tym regulacje wynikające z przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 1914, z późn. zm.).
- „Dyżur skargowo-wnioskowy”.
- Nadzór i okresowa kontrola załatwiania skarg i wniosków (sprawozdanie roczne).
Rozpatrywanie petycji:
- Czym jest petycja – definicja i zakres przedmiotowy.
- Podstawy i ramy prawne do rozpatrywanie petycji – ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870).
- Prawo składania petycji w świetle obowiązujących przepisów.
- Rodzaje petycji:
- petycja wniesiona w interesie publicznym;
- podmiotu wnoszącego petycję;
- podmiotu trzeciego, za jego zgodą.
- Forma i treść petycji.
- Podmioty uprawnione do wnoszenia petycji
- Adresat petycji
- Sposoby wnoszenia petycji.
- Problem petycji „elektronicznych” – zagadnienia dotyczące podpisu, adresu, liczenia terminów, sposób kierowania zawiadomienia.
- Tryb rozpatrywania petycji, z uwzględnieniem regulacji wynikających z przepisów ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
- Rozpatrywanie petycji w świetle .
- Postępowanie z anonimami.
- Procedura uzupełniania braków formalnych petycji.
- Terminy podejmowania czynności w ramach postepowania dotyczącego petycji (sposoby zwalczania opieszałości w załatwianiu petycji, przedłużanie terminu).
- Pozostawienie petycji bez rozpatrzenia.
- Petycje a ochrona danych osobowych (RODO).
- Sposoby i terminy rozpatrzenia petycji.
- Zastosowanie trybów nadzwyczajnych w postępowaniu skargowym.
- Skarga a odwołanie.
- Wniosek a interpretacja indywidualna .
- Wniosek a wniosek o udzielenie informacji publicznej.
- Wniosek, jako próba pozyskiwania pomocy prawnej.
- Zawiadomienie o sposobie załatwienia petycji.
- Petycja wielokrotna i zbiorowa.
- Kontrola i weryfikacja postepowania w sprawie rozpatrywania petycji.
- Zakres stosowania przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego do petycji (odpowiednie stosowanie).
- Prowadzenie obowiązującej dokumentacji w zakresie postępowania w przedmiocie petycji.
- Strona internetowa urzędu w procedurze rozpatrywania petycji (odwzorowania cyfrowe petycji, dokumentowanie postępowania, zawiadomienia).
- Zbiorcza informacja o petycjach.
Zakres kontroli sądowo-administracyjnej sposobu rozpatrzenia petycji, skarg i wniosków:
- Analiza przydatnego orzecznictwa WSA i NSA dotyczącego rozpatrywanie petycji, skarg i wniosków.
- Przykładowa skarga i odpowiedź do WSA na sposób rozpatrzenia przez organ skargi lub wniosku.
Podsumowanie szkolenia (pytania, dyskusja).
Informacje organizacyjne
Rozkład godzinowy:
08:45 – 09:00 Logowanie do platformy i sprawdzanie ustawień
09:00 – 15:00 Zajęcia
Po zapisaniu się na szkolenie wszystkie kwestie techniczne będą Państwu przesłane drogą mailową.