Cel szkolenia:
- Doskonalenie kompetencji komunikacyjnych i menedżerskich w zakresie prowadzenia efektywnych rozmów z pracownikami
Korzyści ze szkolenia dla uczestników:
- Poznanie zasad prowadzenia efektywnych rozmów z pracownikami;
- Zdobycie sposobów zapobiegania trudnościom, nieporozumieniom i emocjom w rozmowach;
- Wypracowanie i przećwiczenie różnych scenariuszy rozmów;
- Doskonalenie umiejętności reagowania na trudne sytuacje i zachowania rozmówcy;
- Identyfikacja własnych silnych i słabych strony w komunikacji z innymi ludźmi oraz w relacjach z podwładnymi.
Korzyści ze szkolenia dla organizacji:
- Budowanie kultury otwartości, życzliwości i dialogu
- Budowanie kultury konstruktywnego feedbacku
- Wzrost samoświadomości i doskonalenie kompetencji osób na stanowiskach kierowniczych
Rozwijane kompetencje:
- Prowadzenie rozmów z pracownikami;
- Prowadzenie rozmów motywujących;
- Prowadzenie rozmów oceniających;
- Prowadzenie rozmów rozwojowych, z elementami stylu coachingowego;
- Radzenie sobie ze stresem i emocjami w kontaktach z ludźmi.
PROGRAM SZKOLENIA
Komunikacja menedżerska – podstawa udanych rozmów:
- Zasady prowadzenia rozmów
- Kiedy monolog a kiedy dialog
- Schody do porozumienia
Bariery i utrudnienia w komunikacji międzyludzkiej:
- Bariery komunikacyjne leżące po stronie nadawcy – na co uważać
- Bariery komunikacyjne leżące po stronie odbiorcy – z czym się mierzymy
- Błędy percepcyjne, zakłócenia poznawcze – kiedy nasz mózg nas oszukuje
- Błędy oceniania – jak sprawić, aby ocena pracownika była obiektywna
Narzędzia efektywnej komunikacji i aktywnego słuchania – trening:
- Pytania otwarte
- Drążenie
- Parafraza
- Okazanie zrozumienia
- Asertywne niezgadzanie się i wyrażanie odmiennego zdania
- Słowa kwiaty, kolce
Budowanie dialogu mimo różnic charakterologicznych:
- Rozumiemy się i dogadujemy lepiej – style komunikacji społecznej
- Charakterystyka każdego ze stylów („kolorów”) i w czym są „trudni” dla siebie nawzajem podczas rozmowy i współpracy
- Trening rozpoznawania czyjegoś stylu i rozumienia go
- Trening komunikowania się z różnymi stylami (innymi niż własny)
Emocje i stres w rozmowach:
- Przyczyny nieprzyjemnych emocji u obu stron
- Mgła emocjonalna – jak postępować w przypadku nasilenia emocji
- Praca z własnym nastawieniem przed, w trakcie i po rozmowie
- Kreowanie właściwej atmosfery i praca nad nastawieniem drugiej strony
- Sposoby na stres w związku z rozmowami
Prowadzenie rozmów motywujących:
- Sygnały demotywacji pracownika
- Cel rozmowy motywującej
- Czego nie robić podczas rozmowy motywującej
Prowadzenie rozmów feedbackowych:
- Różne rodzaje rozmów feedbackowych
- Elementy konstruktywnego feedbacku
- Sens feedbacku korygującego
- Jak zwiększać pojemność pracownika na feedback korygujący
- Metoda Pendletona – rozmowa z autofeedbackiem
Prowadzenie rozmów oceniająco – rozwojowych:
- Trzy ścieżki rozwoju pracownika
- Uczenie pracownika – od instruktażu, poprzez poprawianie po nim, do samodzielności kompetencyjnej
- Określanie obszarów rozwojowych dla pracownika – mocnych stron i obszarów do zmiany
- Stawianie celów biznesowych i rozliczanie rezultatów
- Stawianie celów w zakresie kompetencji – sporządzenie obecnego i pożądanego profilu kompetencyjnego pracownika
- Określanie pożądanych zmian w zakresie wiedzy, umiejętności, postaw
- Reguła 70/20/10
- Planowanie działań rozwojowych w różnych obszarach
- Zakontraktowanie wsparcia dla pracownika w zakresie działań rozwojowych
- Elementy coachingowe w rozmowach z pracownikami
Rozkład godzinowy:
pierwszy dzień: 10:00 – 17:00,
drugi dzień: 9:00 – 16:00