Wielu szefów, którym zależy na skutecznym zarządzaniu ludźmi i osiąganiu rezultatów, zastanawia się, w jakim stylu pełnić swoją rolę. Być szefem autorytarnym, co pomaga w „dowożeniu” wyników, czy demokratycznym, aby ludzie byli zmotywowani. A może jak najmniej przeszkadzać pracownikom, którzy przecież wiedzą po co są w firmie? Tym, co pozwala całkowicie wyjść z tych dylematów, są narzędzia i metody bazujące na koncepcji przywództwa sytuacyjnego. W świecie określanym obecnie jako VUCA ( V = zmienność (ang. volatility), U = niepewność (and. uncertainty), C = złożoność (and. complexity), A = niejednoznaczność (ang. ambiguity) elastyczność jest kluczową kompetencją menedżerską. Przywództwo sytuacyjne z jednej strony wymaga ona dużej elastyczności od szefa (będziemy ją rozwijać podczas szkolenia), a z drugiej strony oferuje trafne sposoby dotarcia do pracownika tak, aby zapewnić jego motywację i rozwój do jak najlepszej realizacji zadań i celów.
Korzyści:
- zdobycie wiedzy i umiejętności posługiwania się czterema różnymi stylami przywództwa
- doskonalenie elastyczności w zarządzaniu ludźmi
- poznanie własnych preferowanych stylów przywództwa i ich mocnych i słabych stron
- pozyskanie narzędzi przydatnych w motywowaniu i rozwijaniu pracowników oraz skutecznym egzekwowaniu wyników
- dokonanie diagnozy własnego zespołu i wypracowanie rekomendacji, jak pracować z poszczególnymi osobami
- wymiana dobrych praktyk z innymi liderami i networking
Adresaci
Menedżerowie, kierownicy, dyrektorzy, liderzy zespołów, Kierownicy projektów, osoby zarządzające minimum dwiema osobami, osoby przygotowujące się do roli menedżerskiej.
PROGRAM SZKOLENIA
Diagnoza własnego stylu zarządzania ludźmi:
- mój preferowany styl
- mój styl deficytowy
- charakterystyka stylów
- wady i zalety tradycyjnych stylów zarządzania
- wnioski ze stosowania stylów w praktyce – przykłady sytuacji, w których styl się sprawdził i takich, w których się nie sprawdził
Przywództwo sytuacyjne:
- na czym polega koncepcja przywództwa sytuacyjnego
- warunki skutecznego wykorzystywania przywództwa sytuacyjnego
- od menedżera do lidera – podobieństwa i różnice w rozumieniu zadań stojących przed szefem
- elastyczność lidera
Diagnoza zespołu i wnioski praktyczne:
- analiza członków zespołu pod kątem różnych kryteriów gotowości i dojrzałości
- analiza zadań
- wnioski praktyczne co robić, a czego nie robić w odniesieniu do konkretnych pracowników
Styl S1:
- skuteczne i efektywne zachowania szefa w stylu S1
- precyzja komunikacji podczas delegowania zadań
- monitorowanie realizacji zadań
- skuteczne egzekwowanie w stylu S1
Styl S2:
- skuteczne i efektywne zachowania szefa w stylu S2
- motywowanie w stylu S2
- rozwijanie i trenowanie pracownika do przejmowania coraz większej samodzielności
- przekonywanie pracownika i wywieranie wpływu – „sprzedawanie” zadań
Styl S3:
- skuteczne i efektywne zachowania szefa w stylu S3
- coachingowy styl rozmów
- praca pytaniami w modelu TGROW
Styl S4:
- skuteczne i efektywne zachowania szefa w stylu S4
- powierzanie odpowiedzialności
- przeciwdziałanie wypaleniu i rutynie u dojrzałych pracowników
Trening elastycznego dopasowania stylu do sytuacji i pracownika:
- case study i symulacje
Plany wdrożeniowe i podsumowanie szkolenia.
Rozkład godzinowy:
pierwszy dzień: 10:00 – 17:00,
drugi dzień: 9:00 – 16:00