Szkolenie skierowane jest do handlowców, logistyków, spedytorów, oraz osób mających styczność ze spedycją i transportem morskim (nadawców, odbiorców, pracowników magazynów, którzy wysyłają i odbierają towary w kontenerach i towary drobnicowe), a także do osób zajmujących się likwidacją szkód w transporcie.
Cel szkolenia
Zasadniczym celem szkolenia jest zapoznanie słuchaczy z przepisami i dokumentami stosowanymi w spedycji i transporcie morskim towarów w kontenerach.
W czasie zajęć uczestnicy dowiedzą się:
- jak odróżnić umowę spedycji od umowy przewozu,
- dlaczego mylenie spedytora z przewoźnikiem może być bardzo kosztowne,
- za co odpowiada spedytor a za co przewoźnik,
- dlaczego co do zasady nie należy płacić „za przewóz” spedytorowi a jedynie zwrot poniesionych kosztów (które musi udokumentować i uzasadnić),
- jaka jest rola konosamentu (Bill of Lading) w transporcie morskim a także innych dokumentów np. kwit sternika, Sea Waybill itp.,
- kto jest uprawniony do składania reklamacji oraz kiedy i jak składać reklamacje do przewoźnika morskiego, a kiedy pociągać do odpowiedzialności spedytora
PROGRAM SZKOLENIA
Rola spedytora w organizacji transportu morskiego:
- istota umowy spedycji, prawa i obowiązki spedytora,
- różnica miedzy umową spedycji a umową przewozu,
- „instrukcja wysyłkowa”, doradztwo, ważne obowiązki spedytora,
- kiedy spedytor odpowiada jak przewoźnik i dlaczego nie jest to dobre rozwiązanie,
- wynagrodzenie spedytora to „prowizja spedytorska” nie „za przewóz” czy „za fracht”,
- obowiązek spedytora rozliczenia się ze zlecenia i ujawnienie wynagrodzenia przewoźnika.
Podstawowe pojęcia w transporcie morskim:
- jakie przepisy regulują przewóz ładunku drogą morską,
- przewoźnik morski (armator), przewóz ładunku, statek morski,
- wyjaśnienie pojęć takich jak: armator, przewoźnik, NVOCC, frachtujący, shipper, agent, makler, FCL/LCL i wiele innych,
- żegluga liniowa – umowa bukingowa,
- przewozy kontenerowe „drzwi-drzwi” (przewozy drobnicowe – LCL), problem „rolowania” kontenerów.
Konosament i inne dokumenty:
- wystawianie konosamentu i jak czytać konosament (omówimy poszczególne rubryki),
- rodzaje konosamentu: załadowania i przyjęcia do załadowania (shipped, on board), (received for shipment), konosament multimodalny,
- Express bill, Sea waybill – czy zastępuje konosament?
- prezentacja konosamentu – zwalnianie ładunku w porcie przeznaczenia, telex release, czy rzeczywiście do zwolnienia ładunku w porcie potrzeba wszystkich oryginałów?
Koszty transportu morskiego:
- koszty transportu w żegludze liniowej,
- stawka frachtowa: LILO, LIFO, FILO, FIFO, dodatki frachtowe: BAF, CAF, congestion, inne koszty portowe, THC, demurrage, detention, storage, inne.
Szkody w transporcie morskim i ubezpieczenia morskie:
- przesłanki zwalniające przewoźnika od konieczności wypłaty odszkodowania,
- ograniczenia co do wysokości odszkodowania za ładunek w transporcie morskim,
- awaria wspólna (general average) i szczególna (partucular average),
- ubezpieczenie ładunku czyli CARGO,
- reklamacje do przewoźnika morskiego: forma, terminy, osoba uprawniona.
Rozkład godzinowy:
10:00 – 16:00