Cele szkolenia:
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników kursu do wdrażania zasad etycznych w codziennym funkcjonowaniu urzędu oraz skuteczne wzmocnienie zaangażowania kierownictwa w promowaniu właściwych postaw poprzez uświadomienie zagrożeń dla infrastruktury etycznej urzędu. Priorytetem szkolenia jest przekazanie pracownikom skutecznych narzędzi i wiedzy jak przeciwdziałać i radzić sobie z współczesnymi zagrożeniami w sferze etyki, jak monitorować i oceniać ryzyko wystąpienia nadużyć, jak im przeciwdziałać, a wreszcie jak eliminować skutki negatywnych incydentów w sferze etyki.
PROGRAM SZKOLENIA
Etyka i kultura etyczna organizacji jako narzędzie walki z korupcją i nadużyciami
Podnoszenie świadomości etycznej i kwalifikacji pracowników:
- Czym jest etyka w pracy urzędnika? Etyka zawodowa. Znaczenie szerokie i wąskie
- Etyka a przepisy prawne – wzorzec normatywny a wzorzec etyczny
- Jak utrzymać etykę w urzędzie na odpowiednio wysokim poziomie?
- Praca urzędnika jako praca wymagająca stosowania zasad etyki zawodowej
- Zalety etyki zawodowej w administracji publicznej
- Infrastruktura etyczna w urzędzie
Cel i instrumenty etyki zawodowej:
- Wartości, prawa i obowiązki
- Normy moralne (narzędzie rozstrzygania sporów)
- Wzajemne stosunki między ludźmi
- Powszechna moralność
Zasady etyczne i poprawna komunikacja:
- Służebna rola pracy urzędnika
- Kanon cech tworzących profesjonalnego urzędnika
- Zachowania nieetyczne i standardy postępowania w sytuacjach nieetycznych
- Konflikt jako sytuacja etycznie wymagająca. Przykłady sytuacji konfliktowych – jak często prosto rozładować konflikt i trudne rozmowy z pracownikami (nagrody, kary),
- Jak nas widzą? Jakich urzędników ocenia się jako posiadających wysokie walory etyczne na podstawie współczesnych badań.
- „Na początek postawmy krzesła” – duże korzyści z prostych gestów
- Słowa mają wielką moc – używanie praktycznych sformułowań ( „potrzebuję” zamiast „musisz”, sformułowania blokujące i generalizowanie jako nasz wróg „bo wy zawsze”…)
- Wzmacnianie wśród kadry kierowniczej kompetencji miękkich, wpływających na kształtowanie właściwych postaw i ich promowanie wśród pracowników
- Obszary, w których szczególnie ważna jest etyka – sygnaliści, korupcja, nadużycia w prawie pracy.
Jak wykazać staranność w walce z nadużyciami?
Najnowsze standardy – wytyczne CBA z 2020 r. w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym.
Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników z 2020 r.
Istota i formy korupcji w sektorze publicznym. Czynniki wpływające na rozwijanie się korupcji:
- Osoba pełniąca funkcję publiczną a funkcjonariusz publiczny
- Korzyść majątkowa a osobista, obietnica korzyści
- Płatna protekcja – handel wpływami
- Korzyści o małej wartości – przyjęcie bukietu jako przykład kontratypu zwyczaju
- Podstawowe regulacje antykorupcyjne w Polsce
- Prawne i pozaprawne konsekwencje korupcji
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji.
Założenia polityki antykorupcyjnej.
Konflikt interesów, przykłady i przeciwdziałanie konfliktowi interesów.
Identyfikowanie, reakcja i zapobieganie zdarzeniom korupcyjnym w administracji rządowej. Elementy systemu antykorupcyjnego zgodnie z wytycznymi CBA:
- Zaangażowanie kierownictwa i zintegrowanie zgodności z misją, rola instytucji
- Ocena ryzyka korupcyjnego
- Elementy procedury – polityka prezentowa i rejestry korzyści
- Skuteczna samoocena i monitorowanie zagrożeń korupcyjnych
- Misja służby publicznej i budowanie jej etosu
- Zasady zapobiegania zagrożeniu korporacyjnemu
- Kompetencje i zadania pracowników
- Monitorowanie i ocena zgodności.
- Promowanie prawidłowych postaw zgodnie z kodeksem etyki i budowanie świadomości – szkolenia
- Skuteczna samoocena i postępowanie w incydentach korupcyjnych, sankcje
- Instytucjonalna kontrola wewnętrzna
- Zarządzanie ryzykiem korupcji na podstawie wytycznych w normie ISO
- Zakres polityki antykorupcyjnej (Kodeksu Antykorupcyjnego) – elementy
Prawidłowe zachowanie w przypadku wywierania presji korupcyjnej – wytyczne CBA dla urzędników:
- Sposób postępowania w przypadku zaistnienia ryzyka korupcji
- Zachowanie podczas próby wręczenia korzyści. O czym koniecznie pamiętać – wytyczne CBA
- Postępowanie z informacją o zdarzaniach korupcyjnych – Informowanie przełożonych o podejrzeniu przestępstwa korupcyjnego
- Kanały zgłaszanie przestępstw korupcyjnych
- Zawiadamianie organów ścigania
- Powody zgłaszania korupcji – kiedy obowiązek społeczny a kiedy prawny, ochrona samego siebie, ochrona współpracowników i zasady etyczne
Rozkład godzinowy:
08:45 – 09:00 Logowanie do platformy i sprawdzanie ustawień
09:00 – 14:00 Zajęcia
Po zapisaniu się na szkolenie wszystkie kwestie techniczne będą Państwu przesłane drogą mailową.