Podczas szkolenia przedstawiane są praktyczne aspekty przeciwdziałania w odniesieniu do patologicznych zachowań w miejscu pracy. Przedstawione są sposoby rozpoznawania i klasyfikowania tych patologicznych zachowań i postaw, a także sposoby przeciwdziałania na gruncie prawnym, zarządczym i psychologicznym. Wskazana jest rola różnych podmiotów w zwalczaniu mobbingu, molestowania i dyskryminacji, a także możliwości pomocy pracodawcy i pracownikom oraz zarówno ofiarom jak i sprawcom. Przedstawiona jest również praktyka przeciwdziałania w realiach miejsca pracy ze szczególnym naciskiem na procedury przeciwdziałania.
Zajęcia mają również na celu wspólne wypracowanie i przekazanie gotowego schematu procedury antymobbingowej i/lub antydyskryminacyjnej, a także określenie faktycznych możliwości oddziaływania w zwalczaniu (przeciwdziałaniu, ograniczaniu, łagodzeniu skutków) tych patologii. Uczestnicy poznają również przykładowe (z praktyki) procedury i schematy postępowania w odniesieniu do poszczególnych rodzajów zachowań w miejscu pracy.
Adresaci szkolenia
Dla menedżerów HR działów kadr i specjalistów, dla wszystkich osób zajmujących się problematyką zarządzania procesem pracy i ludźmi, także dla osób przygotowujących procedury antymobbingowe, członków zespołów zajmujących się walką z niepożądanymi zjawiskami, pracowników działów organizacji i zarządzania, prawników pracujących na rzecz zakładów pracy (tworzących dokumenty wewnętrzne w organizacjach).
PROGRAM SZKOLENIA
MOBBING, DYSKRYMINACJA – WPROWADZENIE:
- Definicje mobbingu a praktyka.
- Zjawisko mobbingu – określenie kluczowych elementów.
- Jak odróżnić mobbing i dyskryminację od zachowań dopuszczalnych w miejscu pracy.
- Zmiany przepisów kodeksu pracy – aktualne (wrzesień 2019) i zmiany przygotowywane.
- Charakterystyka pojęcia dyskryminacji.
- Definicja molestowania.
- Czym jest, a czym nie jest molestowanie seksualne?
- Jakie powinno być podejście pracodawców.
KONSEKWENCJE MOBBINGU, DYSKRYMINACJI, MOLESTOWANIA DLA ZAKŁADU PRACY:
- Konsekwencje prawne.
- Praktyka sądowa.
- Konsekwencje zarządcze.
- Konsekwencje społeczne.
- Konsekwencje indywidualne.
FAKTYCZNE PRZECIWDZIAŁANIE PATOLOGIOM – OBOWOWIĄZEK PRACODAWCY I PRACOWNIKÓW:
- Konieczność przełożenia prawnych zapisów na praktykę zarządzania.
- Możliwy zakres działań wynikający z obowiązku pracodawcy- najnowsze praktyki.
- Punkt wyjścia – deklaracja woli pracodawcy.
- Działania diagnostyczne.
- Przykład ankiety antymobbingowej.
- Działania informacyjne oraz uświadamiające.
- Inne rozwiązania systemowe.
- Rola i zadania kadry kierowniczej w przeciwdziałaniu mobbingowi i dyskryminacji.
- Obowiązki pracowników.
- Szczegółowe rekomendacje dotyczące obszaru rekrutacji.
TWORZENIE PROCEDURY:
- Cel procedury antymobbingowej (antydyskryminacyjnej) – realne możliwości oddziaływania.
- Zakres procedury i jej szczegółowość.
- Zawartość procedury.
- Powołanie zespołu.
- Podział zadań.
- Niezbędne uzgodnienia.
- Jak wdrożyć procedurę antymobbingową (antydyskryminacyjną)- warunki do skutecznego wdrożenia.
- Stosowanie sankcji wobec sprawców – jakie sankcje i w jakim zakresie.
PRZYKŁADY PROCEDUR I ICH OMÓWIENIE:
- Przykład 1 procedury antymobbingowej (wersja uproszczona).
- Przykład 2 procedury antymobbingowej (wersja rozbudowania).
- Przykład 3 kompleksowej procedury antymobbingowej i antydyskryminacyjnej wraz z dokumentami towarzyszącymi (formularze, zgłoszenia, protokoły).
PODSUMOWANIE SZKOLENIA
Rozkład godzinowy:
10:00 – 16:00