Dla większości z nas praca to nie tylko miejsce gdzie zarabiamy pieniądze na podstawowe potrzeby. Ludzie szukają w pracy też możliwości samorozwoju, realizacji potrzeby osiągnięć i osobistej satysfakcji. Tego typu nagrody są czymś więcej niż wynagrodzenie – praca wpływa nie tylko na sytuację ekonomiczną, ale także na ogólny dobrostan, poczucie bezpieczeństwa oraz własnej wartości, zdrowie i satysfakcję z życia. Praca może być też miejscem gdzie pracownik spotyka na co dzień zagrożenia dla samopoczucia i zdrowia, może wywoływać lęk i frustrację, obniżać samoocenę. Jeśli tego typu napięcia przenosimy do życia osobistego na ogół obniża to jakość relacji z bliskimi, rodziną i przyjaciółmi. Wiele badań potwierdza związek pomiędzy udanym, satysfakcjonującym życiem zawodowym a długością życia. Dlatego budowanie środowiska pracy sprzyjającego dobremu klimatowi, dbającego o psychospołeczny dobrostan pracowników staje się poważnym zadaniem kadry zarządzającej. Psychologia organizacji rozwija się intensywnie, a jej wpływ na produktywność i efektywność rośnie wobec coraz większych wyzwań współczesności.
W aktualnych realiach rynku pracy psychologiczna jakość środowiska wewnątrz organizacji wpływa również istotnie na koszty. Jest ważnym elementem marki pracodawcy, wpływa na skuteczność rekrutacji, absencje chorobowe i fluktuację pracowników. Dlatego profilaktyka, rozpoznawanie i eliminowanie zagrożeń oraz wdrażanie aktywnej polityki firmy kształtująca sprzyjające człowiekowi środowisko pracy to istotne zadania nie tylko pracowników działów HR ale także kadry menedżerskiej firmy.
Cel szkolenia:
- przegląd i poszerzenie współczesnej wiedzy z zakresu psychologii pracy
- uświadomienie przyczyn, objawów i zagrożeń związanych z cywilizacyjnymi chorobami cywilizacyjnymi
- autorefleksja i analiza osobistych zasobów i zagrożeń
- nauka rozpoznawania zagrożeń symptomów PCHC
- kształtowanie skutecznych nawyków służących psychoprofilaktyce na poziomie osobistym, zespołowym i organizacyjnym
- udoskonalenie umiejętności profesjonalnego zarządzania procesami szkoleniowymi
- przygotowanie do projektowania i wdrażania skutecznych rozwiązań wewnątrz własnej organizacji,
- dostarczenie wiedzy i praktycznych narzędzi niezbędnych do budowania efektywnego środowiska pracy z uwzględnieniem realnych możliwości firmy
- rozwój kompetencji kadry zarządzającej i HR
Korzyści ze szkolenia:
Dla firmy:
- Kształtowanie wizerunku firmy na rynku pracy
- Wzrost skuteczności procesów rekrutacyjnych i obniżenie kosztów w tym zakresie
- Obniżenie kosztów związanych z absencją i fluktuacją
- Poprawa efektywności zarządzania ludźmi
- Ukierunkowanie pracowników i menedżerów na ochronę i zabezpieczenie zdrowia psychicznego i psychologicznych interesów
- Skuteczne wdrażanie zmian
- Budowanie kultury organizacyjnej sprzyjającej skutecznemu wykorzystaniu indywidualnego potencjału ludzi
- Wzrost poziomu identyfikacji z organizacją
- Wyższa wydajność i satysfakcja zespołów
Dla uczestników:
- Zaktualizują swoją wiedzę w zakresie psychologii organizacji,
- Nauczą się projektować i wdrażać rozwiązania sprzyjające osiąganiu dobrostanu psychologicznego pracowników,
- Nauczą się jak rozpoznawać i eliminować zagrożenia i problemy organizacyjne,
- Nauczą się rozpoznawać symptomy psychologicznych chorób cywilizacyjnych,
- Dowiedzą się jak na poziomie indywidualnym, organizacyjnym i zespołowym kształtować nawyki sprzyjające zdrowiu psychicznemu
- Opracują możliwą do wdrożenia w organizacji strategię przeciwdziałania PCHC
Adresaci:
Menedżerowie i pracownicy działów HR, zainteresowani problematyką psychologicznych aspektów funkcjonowania ludzi we współczesnej organizacji. Osoby odpowiedzialne za tworzenie miejsca pracy sprzyjającego osiąganiu satysfakcji i pełnej efektywności pracowników.
PROGRAM SZKOLENIA
Moduł 1. Psychologia w organizacji – wprowadzenie:
- Psychologia organizacji i pracy – przedmioty badań i obszary działania
- Czym jest jakość życia w pracy
- Satysfakcja z pracy i jej znaczenie na poziomie indywidualnym i organizacyjnym – przegląd badań
- Związek satysfakcji z pracy z poziomem wykonywania zadań
- Wymiary, pomiar i poziom satysfakcji z pracy
- Cechy indywidualne a poziom satysfakcji z pracy
- Wpływ satysfakcji z pracy na zachowania i efektywność pracowników
- Fluktuacja dysfunkcjonalna i absencja – związek z satysfakcją z pracy
- Zaangażowanie organizacyjne – czynniki organizacyjne i indywidualne
Moduł 2. Psychologiczne choroby cywilizacyjne i ich źródła i zagrożenia:
- Psychologiczne wyzwania współczesności
- Psychologiczne choroby cywilizacyjne, ich źródła i zagrożenia
- Podstawowe problemy psychologiczne w firmie: stres, wypalenie zawodowe, pracoholizm depresja
- Częstotliwość występowania PCHC i ich wpływ na skuteczność indywidualną i biznesową
Moduł 3. Nadmierny stres – przyczyny, objawy, skutki, profilaktyka:
- Czym jest stres
- Pozytywny i negatywny wpływ stresu na człowieka
- Przyczyny stresu
- Objawy stresu
- Negatywne skutki stresu – profilaktyka na poziomie indywidualnym, zespołowym i organizacyjnym
- Jak sobie radzić ze stresem?
Moduł 4. Pracoholizm – przyczyny, objawy, skutki, profilaktyka:
- Czym jest pracoholizm
- Pracoholizm – przyczyny i objawy
- Zagrożenia zdrowotne i społeczne związane z pracoholizmem
- Jak sobie radzić jeśli wystąpił?
Moduł 5. Wypalenie zawodowe – przyczyny, objawy, skutki, profilaktyka:
- Syndrom wypalenia zawodowego – przyczyny i objawy
- Przeciwdziałanie wypaleniu
- Co robić gdy wystąpi wypalenie zawodowe
Moduł 6. Depresja przyczyny, objawy, skutki, profilaktyka:
- Depresja – czym jest?
- Depresja – przyczyny
- Objawy depresji
- Jak przeciwdziałać i leczyć depresję?
Moduł 7. Osobiste zasoby w psychoprofilaktyce PCHC:
- Przeciwdziałanie chorobom cywilizacyjnym na poziomie indywidualnym Work – life balance
- Mój tort życia – autorefleksja
- Nawyki skutecznego działania – przeciwdziałanie ryzykom
Moduł 8. Profilaktyka psychologicznych chorób cywilizacyjnych w organizacji:
- Problematyka dostrzegania i ocena zagrożeń dla dobrostanu pracowników w organizacji
- Projekty, programy, polityki – przegląd dobrych praktyk
- Projekty, programy, polityki – praca warsztatowa uczestników/czek szkolenia