Szkolenie praktycznie w przykładach i warsztacie umożliwia opanowanie skutecznego użycia narzędzi Problem Solving. W zakresie realizowanego warsztatu główny nacisk został położony na synergię poszczególnych metod. Kształtowane są również proaktywne postawy pracownicze. Szkolenie uświadamia uczestnikom, iż problemy mimo tego, że wyglądają na pierwszy rzut oka jak przyczyny, nimi nie są. Zła diagnoza marnuje czas i zasoby, dlatego ważnym jest, aby zbierać dane i systematycznie je analizować. W trakcie szkolenia występują również odniesienia do zarządzania motywacją – celem uzyskania efektywnej pracy zespołowej.
Szkolenie wpierw „skupia się” na analizie case’ów i następnie na ćwiczeniu metod i narzędzi Problem Solving. Po uzyskaniu wymaganego poziomu wiedzy, drugiego dnia jest realizowany w podgrupach etapowy warsztat. Tematyka traktowana jest wdrożeniowo tzn. spojrzenie na prace ma charakter „paretowski”. Przyjęto założenie, iż metody i techniki mają być wdrażane tam, gdzie przynosi to największe korzyści. Nakład pracy porównywany jest w sposób ciągły do spodziewanych wyników. Całość realizowana jest między innymi z uwzględnieniem technik: 5Why’s, 5W+1H, RCA, diagram Ishikawy, metody heurystyczne, elementy TRIZ, diagram Pareto, diagram Spaghetti, Kaizen i PDCA, formularz A3, metoda Philipsa 623, 8D, elementy focused improvement.
Cel szkolenia
Można powiedzieć, iż celem nadrzędnym szkolenia jest pewien poziom „excellence” w stosowaniu metod i technik Problem Solving – dostrzeżenie uniwersalności i synergii metod.
Korzyści dla uczestników:
- opanowanie praktyki użycia narzędzi Problem Solving w ramach Lean Thinking,
- warsztatowe przećwiczenie nabytych umiejętności,
- zrozumienie synergii do innych metod i narzędzi Lean,
- nabycie umiejętności definiowania podejścia do problemu – rozwiązywania problemu i doskonalenia codziennej pracy,
- opanowanie procesu postępowania z możliwą eskalacją problemu,
- podniesie poziomu wiary we własne możliwości, rozwój inicjatywy i kreatywności, a nie czekanie na polecenia przełożonych,
- poprawienie pracy zespołowej,
- dostrzeżenie różnych szkół rozwiązywania problemów np. Lean, TRIZ, …
- nauka konstruktywnego i systematycznego formułowania rozwiązania, skupionego na korekcie procesu, redukcja występowania sytuacji pt. „kto jest winny”.
PROGRAM SZKOLENIA
Dzień I
Wprowadzenie w temat szkolenia:
- podstawy Lean Manufacturing,
- ćwiczenie: określanie priorytetów i miejsc wdrażania usprawnień.
Rola Kaizen i skojarzonych narzędzi:
- KAIZEN i rola problem solving w PDCA, czyli co i kiedy używać,
- ćwiczenie: bycie SMART w PDCA.
Wyodrębnienie i określenie „PROBLEMU”, charakterystyka prac:
- określenie celu,
- poszukiwanie przyczyn,
- działania korygujące,
- standaryzacja.
Organizacja pracy zespołu problem solving – Team Problem Solving:
- zasady współpracy w zespole,
- budowanie zespołu,
- zarządzanie motywacją,
- komunikacja w zespole.
Ćwiczenia: metoda 5Why’s.
Ćwiczenia: metoda 5W+1H.
Ćwiczenia: metoda RCA i diagram Ishikawy.
Ćwiczenia: diagram Pareto.
Drzewo usterek FTA.
Dzień II
Warsztaty – narzędzia problem solving użyte we własnej specyfice pracy. Praktyka i symulacja – celem warsztatu jest faktyczne wykazanie i zaprezentowanie skuteczności użycia narzędzi problem solving we własnej specyfice pracy. Uzyskane efekty są prezentowane i omawiana na forum szkolonej grupy.
Metodyka rozwiązywania problemów 8D, kiedy należy stosować:
- D0 – Przygotowanie do procesu 8D,
- D1 – Powołanie zespołu 8D,
- D2 – Opis problemu,
- D3 – Wprowadzenie tymczasowych działań zaporowych,
- D4 – Zdefiniowanie i weryfikacja przyczyny głównej,
- histogram,
- D5 – Wybór i weryfikacja stałych działań korygujących,
- D6 – Wprowadzenie i zatwierdzenia stałych działań korygujących – PDCA,
- D7 – Wprowadzenie i zatwierdzenia stałych działań korygujących – zapobieganie ponownym wystąpieniom problemom,
- D8 – Podziękowania, celebracja i uznania dla zespołu 8D.
Raport A3:
- omówienie metody,
- ćwiczenie praktyczne.
TRIZ w obszarze problem solving – rozwój produktów.
Podsumowanie zajęć.
Rozkład godzinowy:
pierwszy dzień: 9:00 – 16:00,
drugi dzień: 9:00 – 16:00
Szkolenie online będzie realizowane na platformie Zoom.
Po zapisaniu się na szkolenie wszystkie kwestie techniczne będą Państwu przesłane drogą mailową.