W krajach wysokorozwiniętych jednym z podstawowych elementów wpływających na wszechstronny rozwój i uzyskanie wysokich efektów finansowych przez przedsiębiorstwa jest logistyka. Wolny rynek i wysoka konkurencja wymuszają potrzebę systemowego traktowania oraz kształtowania funkcji i zadań realizowanych w ramach procesów logistycznych, co znajduje wyraz w rozwoju i ewolucji logistyki w kierunku koncepcji zintegrowanego zarządzania.
Zorientowana na zarządzanie, integracja wszystkich funkcji i procesów logistycznych nabiera podstawowego znaczenia, ponieważ warunkuje nie tylko efektywną reorganizację i modernizację przedsiębiorstw, lecz także otwiera nowe możliwości rozwiązywania problemów i wykorzystania potencjalnych efektów w działalności strategicznej i operacyjnej.
Logistykę można zdefiniować jako: organizację, planowanie, realizację i kontrolę przepływu dóbr od punktu pozyskania poprzez produkcję i dystrybucję dla pełnego zrealizowania wymagań rynkowych przy optymalnych kosztach i wszechstronnym wykorzystaniu możliwości produkcyjnych.
Zasadnicze cele logistyki w przedsiębiorstwie:
- zmniejszenie zapasów,
- skrócenie czasu realizacji dostaw,
- eliminacja ogniw pośrednich,
- wysokie wykorzystanie infrastruktury, personelu,
- szybki, bezawaryjny przepływ informacji,
- poprawa poziomu obsługi klienta,
- usprawnienie procesu zarządzania
- obniżenie kosztów przepływu dóbr.
Logistyka staje się tą dziedziną działalności przedsiębiorstwa, która zmierza do integracji wielu funkcji, aby zapewnić optymalne kształtowanie łańcuchów zaopatrzeniowych od momentu pozyskania surowców, poprzez ich przerób, dystrybucję w różnych ogniwach, aż do ostatecznego nabywcy.
Tak rozumiane docelowe łańcuchy logistyczne wymagają jednak ich zaprojektowania i wdrożenia oraz czasu na ich zbudowanie i konfigurację. Polsce znajdujemy się obecnie na etapie szczególnego zainteresowania logistyką ze strony przedsiębiorstw, które w warunkach gospodarki rynkowej, w tej właśnie dziedzinie swej działalności widzą duże możliwości prowadzące do znacznego ograniczenia kosztów związanych z przepływem i magazynowaniem surowców i towarów. Należy dodać (co zostało stwierdzone w wielu znaczących przedsiębiorstwach w krajach wysokorozwiniętych), że logistyka jest nie tylko szansą, ale wręcz wymogiem czasów, gdy procesy związane z wymianą towarową stają się coraz bardziej trudne i złożone, a konieczność dostosowania się do potrzeb i wymagań nabywców idzie w parze z przymusowym obniżeniem kosztów działalności, aby sprostać konkurencji na rynkach. Te właśnie problemy stawia sobie logistyka jako cele nadrzędne, które są i będą kluczem do przyszłego sukcesu przedsiębiorstw.
Obecnie występuje szereg problemów z możliwością realizacji szkoleń bezpośredniego z grupami uczestników w salach wykładowych, dlatego aby gospodarka magazynowa była na bieżąco z istniejącymi rozwiązaniami, jak również obowiązującym prawodawstwem, proponuje się szkolenie online na platformie informatycznej.
Podczas realizacji poszczególnych dni (paneli przedstawionych w programie szkolenia) możliwe są bieżące konsultacje z trenerem, dotyczące zagadnień omawianych podczas szkolenia i przełożenia tematyki na bazę poszczególnych przedsiębiorstw. Umożliwi to uczestnikom przedyskutować w praktyce problemy napotykane w przedsiębiorstwie.
Cel szkolenia
Założeniem szkolenia jest zapoznanie i rozpracowanie z uczestnikami, głównych zagadnień wchodzących w zakres procesów i operacji logistycznych przedsiębiorstwa. Nakreślenie założeń do wdrożenia systemu i jego użytkowania oraz rozwiązanie najważniejszych problemów w trakcie zarządzania systemem logistycznym w przedsiębiorstwie.
Zasadniczym celem szkolenia jest rozpracowanie struktury organizacyjnej odpowiedzialnej za organizację procesów zaopatrzeniowo – dystrybucyjnych, współzależności i relacji między nimi oraz określenie stanu i dróg wdrożenia zasad logistyki, dla usprawnienia przepływu środków materiałowych i informacji w celu jak najlepszego zabezpieczenia potrzeb zgłaszanych przez klientów z jednoczesną optymalizacją kosztów tych procesów.
Cele szczegółowe:
Podczas wykładów, ćwiczeń oraz konwersatoriów zakłada się osiągnąć cele, które umożliwią kierowniczej kadrze i pozostałym pracownikom pionu logistyki:
- określenie kompleksowych założeń logistyki w przedsiębiorstwie,
- określenie zadań i celów stawianych przed logistyką,
- zdefiniowanie systemu logistycznego i jego elementów składowych,
- określenie kompleksowych założeń logistyki w przedsiębiorstwie,
- określenie wymagań i budowa systemu organizacyjnego logistyki w przedsiębiorstwie,
- kontrola i koordynacja działań logistycznych w przedsiębiorstwie,
- podejmowanie decyzji logistycznych,
- określenie powiązań pomiędzy poszczególnymi komórkami łańcucha logistycznego oraz dokonanie ich analizy,
- określenie wielkości zapasów, czasu zamawiania i organizację ich przepływu,
- kontrola i koordynacja działań w magazynach,
- określenie rodzaju kosztów i ich wpływu na wynik finansowy przedsiębiorstwa,
- ukształtowanie umiejętności menedżerskich,
- zaprojektowanie założeń do wdrożenia zmian logistycznych,
- analiza i ocena wariantów rozwiązań w zakresie działań logistycznych.
Adresaci
Szkolenie jest skierowane do pracowników wszystkich komórek łańcucha logistycznego tj. działów; zakupów, zaopatrzenia, planowania, gospodarki magazynowej, transportu, dystrybucji oraz gospodarki materiałowej jeśli taki funkcjonuje w przedsiębiorstwie.
Czas trwania szkolenia
Założeniem szkolenia jest sprawne przekazanie wymaganej wiedzy i prezentowanych rozwiązań z możliwością jej odpowiedniego przyswojenia przez uczestników. Dlatego zaplanowane są 3 dni szkoleniowe po 6 godzin każdy. Każdego dnia po 1,5 godzinie sesji szkoleniowej realizowane są dwie przerwy trwające 10 minut. W każdym dniu szkoleniowym zaplanowana jest przerwa na lunch od 12.00 do 13.00.
PROGRAM SZKOLENIA
I DZIEŃ SZKOLENIOWY
Elementy systemu logistycznego:
- cele i znaczenie logistyki na współczesnym rynku,
- podstawowe kompleksy systemu logistycznego,
- wymagania procesów logistycznych,
- infrastruktura procesów,
- struktura przepływu materiałów.
Strategiczna rola logistyki w skali mikro i makro:
- znaczenie organizacji logistyki dla konkurencyjności,
- integracja procesów produkcyjnych i logistycznych,
- potrzeby wdrożenia logistyki do przedsiębiorstwa,
- uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne wdrożenia logistyki.
Struktura organizacyjna logistyki w przedsiębiorstwie:
- miejsce i rola logistyki w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa,
- kompleksowy system organizacji logistyki przedsiębiorstwa,
- zintegrowane łańcuchy dostaw,
- jakość i niezawodność w łańcuchach dostaw.
Obsługa klienta jako czynnik konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku:
- charakterystyka potrzeb i wymagań klienta,
- standardy obsługi klienta,
- strategia obsługi klienta,
- elementy i ocena poziomu obsługi klienta,
- wykorzystanie mierników obsługi klienta w zarządzaniu.
II DZIEŃ SZKOLENIOWY
Organizacja procesów zakupowych i zaopatrzeniowych:
- miejsce komórek zakupowych i zaopatrzeniowych w strukturze przedsiębiorstwa,
- zadania i priorytety działów zakupów i zaopatrzenia,
- kryteria wyboru dostawców,
- procedura wyboru dostawców,
- metody i zasady współpracy z dostawcami,
- trendy w realizacji procesów zakupowych i zaopatrzeniowych.
Zarządzanie zapasami i przepływami towarowymi w logistyce:
- prognozowanie popytu,
- funkcje i czynniki kształtowania zapasów,
- rodzaje popytu i jego wpływ na wielkość i strukturę zapasów,
- metody zarządzania zapasami,
- ekonomiczna wielkość zamówienia,
- strategie zarządzania zapasami.
Funkcjonowanie magazynów w przedsiębiorstwie:
- infrastruktura procesów magazynowania i manipulacji towarów,
- technizacja operacji magazynowych,
- projektowanie wielkości i zagospodarowania magazynów,
- trendy w realizacji procesów magazynowych.
III DZIEŃ SZKOLENIOWY
Realizacja zadań transportowych w przedsiębiorstwie:
- czynniki zewnętrzne i wewnętrzne realizacji zadań transportowych,
- warunki realizacji zadań transportowych – Incoterms 2000,
- outsourcing usług transportowych,
- analiza wielkości stawek transportu,
- kryteria i metody wyboru firm świadczących usługi transportowe,
- kierunki (trendy) w realizacji procesów transportowych.
Koszty logistyczne przedsiębiorstw:
- wyodrębnienie i podział kosztów logistycznych,
- potrzeby i możliwości optymalizacji poszczególnych grup kosztów,
- budżet kosztów logistycznych przedsiębiorstwa.
Mierniki i wskaźniki oceny funkcjonowania systemu logistycznego:
- mierniki poziomów obsługi klienta,
- mierniki poziomu zapasów,
- mierniki oceny funkcjonowania gospodarki magazynowej,
- mierniki procesów transportowych,
- mierniki i wskaźniki kosztowe.
Problematyka wdrażania i usprawnień logistyki przedsiębiorstwa:
- ocena stanu istniejącego,
- planowanie wdrożenia systemu logistycznego,
- procedury wdrażania zmian.
Rozkład godzinowy:
Dzień I-III
08:45 – 09:00 – logowanie do platformy
09:00 – 16:00 – zajęcia
Po zapisaniu się na szkolenie wszystkie kwestie techniczne będą Państwu przesłane drogą mailową.
Treść szkolenia i materiały szkoleniowe objęte są prawami autorskimi.