Szkolenie ma charakter autorski i został przygotowany przy założeniu jego otwartego charakteru, ponieważ jest ono dedykowane dla szerokiego kręgu osób, których aktywność zawodowa związana jest z szeroko pojętą administracją rządową.
Cel szkolenia:
- uzyskanie lub doskonalenie niezbędnej wiedzy teoretycznej i praktycznej umożliwiających stosowanie w bieżącej pracy przepisów ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 224), w której – po raz pierwszy po 1997 r. – dokonano w polskim porządku prawnym normatywnego, zunifikowanego i kompleksowego uregulowania zasad i trybu kontroli w ramach sektora administracji rządowej,
- uzyskanie niezbędnej wiedzy teoretycznej i praktycznej umożliwiających stosowanie w bieżącej pracy nowych Standardów kontroli w administracji rządowej – zatwierdzonych przez Szefa KPRM w dn. 31 lipca 2017 r.
- wyjaśnienie wątpliwości natury prawnej związanej z brzmieniem przepisów ustawy, jak również problemów stricte praktycznych, które mogą powstawać w trakcie przygotowywania i organizacji kontroli, jej prowadzenia oraz realizacji i egzekwowania wniosków i zaleceń pokontrolnych,
- rozwój praktycznych kompetencji, prezentacja dobrych praktyk z ww. problematyki.
Korzyści dla uczestników:
- dla kierowników i pracowników jednostek kontrolujących – uzyskanie kompendium teoretycznej i praktycznej wiedzy dotyczącej zasad i trybu planowania, przygotowania i prowadzenia kontroli, formułowania wniosków i zaleceń pokontrolnych, a następnie egzekwowanie ich wykonania zgodnie z reżimem ww. ustawy;
- dla kierowników i pracowników jednostek kontrolowanych – uzyskanie kompendium teoretycznej i praktycznej wiedzy dotyczącej zasad i trybu realizowania kontroli zewnętrznych, które będą prowadzone zgodnie z reżimem ww. ustawy, uzyskanie wiedzy w zakresie praw i obowiązków zarówno kontrolujących, jak i kontrolowanych, uzyskanie wiedzy w zakresie środków i trybu odwoławczego od ustaleń kontroli;
- dla osób, które niedawno podjęły pracę w sektorze administracji rządowej – zdobycie podstawowej wiedzy teoretycznej i kwalifikacji praktycznych w zakresie zasad i trybu kontroli w administracji rządowej (szczególnie istotne dla uczestników nie posiadających wykształcenia prawniczego).
Szkolnie skierowane do:
- Kontrolerzy
- Pracownicy komórek kontroli
- Kierownicy komórek kontroli
- Kierownicy i pracownicy jednostek kontrolowanych
- Wszystkich zainteresowanych działalnością kontrolną
Program szkolenia:
Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej.
„Nowe” Standardy kontroli w administracji rządowej – zatwierdzone przez Szefa KPRM w dn. 31 lipca 2017 r.
Rodzaje kontroli wg 4 kryteriów podstawowych.
Cele i funkcje prowadzenia kontroli w ujęciu praktycznym:
- cel podstawowy;
- cel dodatkowy;
- funkcje kontroli (sprawdzanie, ocenianie, wnioskowanie).
Uczestnicy postępowania kontrolnego w ujęciu praktycznym.
Kryteria prowadzenia kontroli.
- kontrola prawidłowości – cztery złote kryteria kontroli w ujęciu praktycznym:
- legalność;
- gospodarność;
- celowość;
- rzetelność,
- charakter prewencyjny lub wykrywający.
- kontrola wykonywania zadań:
- skuteczność,
- wydajność,
- oszczędność.
Zasady postępowania kontrolnego w ujęciu praktycznym.
Tryby przeprowadzenia kontroli w trybie zwykłym – praktycznie „krok po kroku”:
- planowanie w kontroli:
- w skali makro – tworzenie okresowego planu kontroli,
- w skali mikro – planowanie pojedynczego zadania kontroli,
- rodzaje kontroli a planowanie kontroli.
- planowanie działalności kontrolnej – roczny plan kontroli:
- przeprowadzenie analizy ryzyka w oparciu o czynniki, o których mowa w Standardach kontroli w administracji rządowe oraz czynniki wskazane przez audyt wewnętrzny, tj.:
- oczekiwania i potrzeby informacyjne kierownictwa,
- wyniki wcześniejszych kontroli i audytów,
- skargi i wnioski oraz inne sygnały o nieprawidłowościach;
- kwoty wydatkowanych środków publicznych,
- możliwość wystąpienia naruszenia dyscypliny finansów publicznych,
- możliwość wystąpienia oszustw, nadużyć oraz obszarów i mechanizmów korupcjogennych,
- inne czynniki związane z kontrolą prawidłowości wydatkowania dotacji z budżetu państwa przeznaczonych na realizację zadań publicznych,
- czas, który upłynął od ostatniej kontroli w jednostce podległej oraz tematykę ostatniej kontroli,
- treść oświadczenia kierownika jednostki podległej o stanie kontroli zarządczej,
- wyniki analizy ryzyka przeprowadzonej w jednostce podległej,
- trudności oraz nieprawidłowości w realizacji zadań przez jednostkę podległą lub nadzorowaną.
- wewnętrzne i zewnętrzne źródła informacji wykorzystywane przy analizie ryzyka związanego z wyborem podmiotów do kontroli (rodzaje dokumentów, katalog podmiotów – sygnalistów),
- wybór tematów i podmiotów do kontroli jako efekt przeprowadzonej analizy ryzyka,
- narzędzie wykorzystywane do przeprowadzenia analizy ryzyka do planu kontroli – zestawienie tabelaryczne,
- czynności przygotowawcze przed rozpoczęciem poszczególnego zadania kontrolnego,
- program kontroli :
- elementy programu kontroli,
- tryb opracowania, identyfikacji i analiza ryzyk, zatwierdzenie programu,
- elementy, które należy uwzględnić w analizie przedkontrolnej,
- cel kontroli:
- formułowanie celu kontroli,
- określanie zakresu kontroli, tj. przedmiotu i okresu objętego kontrolą,
- temat kontroli – określenie tematyki kontroli, której stopień szczegółowości jest adekwatny do celu kontroli,
- wskazanie dowodów niezbędnych dla dokonania ustaleń,
- metodyka kontroli – metody i techniki stosowane przy zbieraniu i analizie danych podczas kontroli, m.in.:
- narzędzia kontrolne stosowane do zbierania informacji,
- dobór procedur analitycznych adekwatnych do obszaru i rodzaju kontroli,
- określenie sposobu doboru próby do kontroli w przypadku badania opartego na próbie,
- cechy dowodów gromadzonych w trakcie kontroli (rzetelne, stosowne, racjonalne),
- kryteria i mierniki w kontroli:
- zastosowanie kryteriów kontroli (opisowe, skala ocen),
- ustalenie mierników kontroli umożliwiających odniesienie ustaleń kontroli do oceny jednostki kontrolowanej/oceny realizacji zadania.
- organizacja i logistyka realizacji danego zadania kontrolnego:
- dobór kontrolerów,
- zakładana czasochłonność – co uwzględnić przy ustaleniu czasochłonności.
- harmonogram kontroli – „rozkład jazdy”,
- terminy rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
- terminy sporządzania dokumentów pokontrolnych,
- terminy dodatkowych czynności pokontrolnych (np. zawiadomienie do organów ścigania, zawiadomienie o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych),
- upoważnienia do przeprowadzenia kontroli (charakter prawny, forma pisemna, zakres przedmiotowy, zakres podmiotowy),
- zawiadomienie o kontroli (forma, termin),
- zasady prowadzenia czynności kontrolnych,
- prawa i obowiązki kontrolera,
- przegląd ryzyka w obszarze zagrożeń korupcyjnych związanych z pracą kontrolera,
- prawa i obowiązki kierownika jednostki kontrolowanej,
- prawa i obowiązki pracownika jednostki kontrolowanej,
- czynności kontrolne – techniki kontroli,
- środki dowodowe przeprowadzane w ramach czynności kontrolnych (otwarty katalog środków dowodowych, dokumenty, rzeczy oględziny, opinie biegłych, ustne lub pisemne wyjaśnienia lub oświadczenia),
- metody doboru próby do kontroli – w ramach realizacji zadania kontrolnego, modyfikacja próby, „pogłębianie” próby,
- protokoły i notatki służbowe sporządzane w ramach czynności kontrolnych,
- współpraca z podmiotami trzecimi (np. potwierdzenie zewnętrzne pozytywne/negatywne),
- projekt wystąpienia pokontrolnego (zakres przedmiotowy, tryb opracowania i przekazania kierownikowi jednostki kontrolowanej),
- oświadczenie byłego kierownika jednostki odnośnie projektu wystąpienia pokontrolnego,
- prawo do zgłoszenia zastrzeżeń do projektu wystąpienia pokontrolnego,
- dokonywanie sprostowań w wystąpieniu pokontrolnym,
- rozpatrywanie zastrzeżeń do projektu wystąpienia pokontrolnego przez kierownika komórki do spraw kontroli w jednostce kontrolującej (odrzucenie zastrzeżeń, uwzględnienie zastrzeżeń w całości lub
- w części, oddalenie zastrzeżeń w całości lub w części),
- odwołanie do kierownika jednostki kontrolującej,
- wystąpienie pokontrolne (zakres przedmiotowy obligatoryjny i fakultatywny, tryb przyjęcia i przekazania kierownikowi jednostki kontrolowanej, ostateczny charakter),
- informacja o sposobie wykonania zaleceń, wykorzystania wniosków lub przyczynach ich niewykorzystania albo o innym sposobie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
Tryby przeprowadzenia kontroli w trybie zwykłym – praktycznie „krok po kroku”:
- przesłanki do zastosowania trybu uproszczonego – kiedy warto skorzystać z trybu uproszczonego?
- podobieństwa i różnice trybów kontroli,
- sprawozdanie z kontroli.
Dokumentacji kontroli:
- akta kontroli – zakres przedmiotowy i zasady i techniki prowadzenia;
- prawo wglądu do akt kontroli;
- zasady ujawniania akt kontroli.
Informacje o wynikach kontroli.
CZĘŚĆ WARSZTATOWA – ćwiczenia praktyczne służące wypracowaniu przydatnych wzorów i przykładowych dokumentów w tym m.in.:
- zgłoszenia zadania kontrolnego do planu kontroli,
- planu kontroli: lista podstawowa i lista rezerwowa,
- oświadczenia kontrolera/biegłego dot. przesłanek wyłączenie z udziału w kontroli,
- upoważnienia do kontroli,
- programu kontroli,
- protokołu przyjęcia ustnych wyjaśnień,
- protokołu przyjęcia ustnego oświadczenia,
- notatki służbowej,
- projektu wystąpienia pokontrolnego,
- wystąpienia pokontrolnego.
Rozkład godzinowy: : 10:00 – 17:00