Dostępne terminy szkolenia

Lokalizacja Początek szkolenia Zakończenie szkolenia
Warszawa 23-10-2017 24-10-2017
Warszawa 14-12-2017 15-12-2017

Cel i program szkolenia

Szkolenie ma charakter autorski i została przygotowana przez „praktyka dla praktyków”, przy założeniu jego otwartego charakteru, ponieważ jest ono dedykowane dla szerokiego kręgu osób, których aktywność zawodowa związana jest z szeroko pojętą administracją publiczną (rządową i samorządową) i które na co dzień prowadzą lub uczestniczą w prowadzeniu postępowań administracyjnych.  

  • Cel szkolenia i korzyści dla uczestników:
  • uzyskanie niezbędnej podstawy teoretycznej oraz wiedzy praktycznej pomagających w prawidłowym i bezpiecznym stosowaniu w bieżącej pracy przepisów k.p.a. przy uwzględnieniu ich gruntownej i brzemiennej w skutkach nowelizacji, której planowane wejście w życie ma nastąpić z dn. 1 czerwca 2017 r.
  • wyjaśnienie wątpliwości natury prawnej związanej z brzmieniem znowelizowanych przepisów k.p.a. oraz propozycja ich prawidłowej i bezpiecznej wykładni;
  • przedstawienie sposobów radzenia sobie z przewidywanymi problemami praktycznymi, które będą powstawały w trakcie prowadzenia postępowań administracyjnych według znowelizowanych przepisów k.p.a.
  • wyjaśnienie wątpliwości natury prawnej oraz przedstawienie sposobów radzenia sobie z przewidywanymi problemami praktycznymi w trakcie prowadzenia postępowań sądowo-administracyjnych według znowelizowanych przepisów k.p.a oraz p.p.s.a.

Adresaci szkolenia:

  • Osoby pełniące funkcję organów administracji publicznej
  • Pracownicy organów administracji rządowej
  • Pracownicy organów administracji samorządowej

Program szkolenia:

1 DZIEŃ

Ustawa nowelizująca k.p.a. – zakres zmian, data obowiązywania (01.06.2017 r.), przepisy przejściowe.

Nowy katalog zasad ogólnych postępowania administracyjnego:

  • dotychczasowe zasady ogólne;
  • zasada przyjaznej interpretacja przepisów – „in dubio pro libertate” – art. 7a k.p.a.”;
  • zasady proporcjonalności (adekwatności), bezstronności i zasada równego traktowania – art. 8 k.p.a.;
  • zasada pewności prawa – uprawnionych oczekiwań – art. 8 § 2 k.p.a.;
  • zasada współdziałania organów dla dobra postępowania – art. 8a k.p.a.;
  • zasada polubownego rozstrzygania kwestii spornych – art. 13 k.p.a.;
  • nowe „elastyczne” ujęcie zasady dwuinstancyjności;
  • nowa definicja decyzji prawomocnej.

Terminy załatwienia sprawy, bezczynność organu i przewlekłość postępowania:

  • zmiany w art. 36–38 k.p.a.
  • zdefiniowane pojęcia bezczynności i przewlekłości.
  • ponaglenie jako nowy środek zaskarżenia bezczynności i przewlekłości.
  • procedura rozpoznania ponaglenia.
  • obowiązek pouczenia strony o możliwości wniesienia ponaglenia, w sytuacji, o której mowa w art. 36 § 1 k.p.a.

Inne istotne zmiany w ramach postępowania administracyjnego w trybie zwykłym:

  • tryb doręczeń na elektroniczne skrzynki podawcze między podmiotami publicznymi;
  • nowe regulacje dotyczące trybu zawiadamiania o decyzjach i innych czynnościach organu administracji publicznej;
  • doprecyzowanie zasad liczenia terminów oraz koniec wątpliwości co do statusu „sobót”;
  • zmiana terminu na uzupełnienie braków formalnych podania;
  • możliwość poświadczenia za zgodność z oryginałem dokumentu przez pracownika organu prowadzącego postępowanie;
  • wskazanie niespełnionych przesłanek do wydania decyzji zgodnej z żądaniem strony (art. 79a k.p.a.);
  • usprawnienie współdziałania organów i posiedzenie w trybie współdziałania (art. 106 i 106a k.p.a.);
  • nakaz rozstrzygania niedających się usunąć wątpliwości faktycznych na korzyść strony (art. 81a k.p.a.);
  • zmiany w zakresie elementów składowych decyzji administracyjnej;
  • pouczenie o wysokości opłaty albo wpisu od skargi do sądu;

Mediacja w postępowaniu administracyjnym.

  • charakter sprawy, pozwalający na przeprowadzenie mediacji;
  • dobrowolność mediacji;
  • prowadzenie mediacji przez bezstronną osobę trzecią;
  • zasada poufności przebiegu mediacji;
  • czas trwania mediacji i sposób jej zakończenia;
  • koszty mediacji.

Nowa konstrukcja ugody administracyjnej:

  • rezygnacja z przesłanki „uproszczenia lub przyspieszenia postępowania” (art. 114 k.p.a.);
  • prawo organu do wystąpienia z inicjatywą zawarcia ugody;
  • forma ugody i konieczność włączenia ugody do akt spraw;
  • treści ugody.

 

2 DZIEŃ

Tryb „milczącego załatwienie sprawy”:

  • konstrukcja prawna oraz cel instytucji milczącego załatwienia sprawy;
  • przepis prawa materialnego jako podstawa prawna do zastosowania;
  • milczące zakończenie postępowania a milcząca zgoda;
  • termin milczącego załatwienia sprawy;
  • możliwość weryfikacji prawidłowości milczącego załatwienia sprawy;
  • zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy.

Administracyjne postępowanie uproszczone:

  • założenia konstrukcyjne i specyfika postępowania uproszczonego;
  • termin na załatwienie sprawy w postępowaniu uproszczonym;
  • powrót do postępowania zwykłego;
  • ograniczenia w zakresie postępowania dowodowego;
  • ograniczenia w zakresie zaskarżalności postanowień;
  • ograniczenia w zakresie uzasadnienia decyzji.

Zmiany dotyczące postępowania odwoławczego:

  • fakultatywny wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy;
  • oświadczenie o zrzeczeniu się odwołania;
  • zmiana zakresu postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez organ odwoławczy i podstaw do wydania decyzji kasatoryjnej;
  • wytyczne organu odwoławczego w zakresie wykładni prawa;
  • sprzeciw od decyzji kasatoryjnej.

Nowe regulacje dotyczące administracyjnych kar pieniężnych (art. 189a–189k k.p.a.):

  • definicja administracyjnej kary pieniężnej;
  • zasada stosowania ustawy względniejszej dla sprawcy naruszenia;
  • dyrektywy wymiaru administracyjnej kary pieniężnej;
  • odstąpienie od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej i udzielenie pouczenia;
  • terminy przedawnienia nałożenia administracyjnej kary pieniężnej i jej ściągalności;
  • odsetki od zaległej administracyjnej kary pieniężnej;
  • udzielenie ulg w wykonaniu administracyjnej kary pieniężnej.

Europejska współpraca administracyjna.

Najważniejsze zmiany w postępowaniu sądowoadministracyjnym:

  • zachowanie terminu na wniesienie skargi w razie skierowania jej wprost do sądu administracyjnego (art. 53 § 6 p.p.s.a.);
  • usunięcie wymogu wezwania organu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 p.p.s.a.);
  • sprzeciw od decyzji kasatoryjnej – wymogi formalne, termin wniesienia oraz tryb jego rozpoznania;
  • mediacja w postępowaniu sądowoadministracyjnym.