Inteligencja Emocjonalna to jedna z najbardziej wartościowych inteligencji, którą każdy z nas posiada i każdy może rozwijać. IE daje nam zdolność rozumienia, wykorzystywania oraz zarządzania własnymi emocjami w konstruktywny sposób w celu łagodzenia stresu, skutecznej komunikacji, empatii dla siebie/innych, pokonywania wyzwań i rozładowywania konfliktów.
Inteligencja Emocjonalna nazywana jest Meta Inteligencją. Oznacza to, że od niej zależy jakość używania i stosowania innych inteligencji, umiejętności czy talentów. Oddziałuje na umiejętność konstruktywnego działania w konflikcie, stresie, smutku, gniewie, irytacji, wstydzie; bezpośrednio wpływa na koncentrację, przypominanie, kojarzenie, wymianę wiedzy, efektywność pracy itd.
Rozwijanie, trenowanie i szkolenie Inteligencji Emocjonalnej podnosi umiejętności, dzięki którym ludzie rozumieją i otwarcie wyrażają oraz wzajemnie szanują swoje myśli, preferencje, emocje, uczucia, przekonania, wartości, bez odczuwania wewnętrznego dyskomfortu i nie lekceważąc rozmówców. W sytuacjach konfliktowych człowiek o wysokiej IE dąży do osiągania win-win, bez poświęcania czyjejkolwiek godności i rezygnacji z uznanych wartości. Ludzie inteligentni potrafią współpracować bez agresji czy uległości, bez wyrzutów sumienia, złości czy lęku.
Cele szkolenia
Celem nadrzędnym szkolenia Inteligencji Emocjonalnej jest podniesienie kompetencji u Uczestników. Podnoszenie kompetencji oznacza uświadamianie postaw, poszerzanie wiedzy oraz trenowanie umiejętności.
- Zdobycie przez Uczestników świadomości przyczyn emocji i zrozumienie przebiegu reakcji emocjonalnej
- Inspiracja do ustawicznego rozwoju, do poszerzania własnej Inteligencji Emocjonalnej
- Umiejętności identyfikacji osobistych czynników wywołujących emocje przyjemne i przykre
- Umiejętności radzenia sobie z emocjami trudnymi na poziomie „bieżącym” oraz „perspektywicznym”
- Umiejętności radzenia sobie w sytuacjach społecznych/zawodowych z wykorzystaniem kompetencji emocjonalnych
- Zdobycie wiedzy i narzędzi na temat własnego wpływu na budowanie zdrowia, pozytywnych relacji oraz sprawczości życiowej
PROGRAM SZKOLENIA
WSTĘP DO WARSZTATÓW:
- Wzajemne poznanie się Uczestników oraz Trenerki
- Określenie celu warsztatów i zdefiniowanie potrzeb Uczestników
- Sprecyzowanie zasad obowiązujących na warsztatach oraz metodologii pracy
MODUŁ I – INTELIGENCJA, EMOCJE, CZŁOWIEK, RELACJE – CZYLI WSTĘP WYRÓWNUJĄCY POZIOM WIEDZY O INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ
Inteligencja Emocjonalna jako Meta Inteligencja – korzyści z jej rozwijania:
- Czym jest Inteligencja Emocjonalna? Czy to tylko sprawa emocji?
- Składowe IE (samoświadomość, samoregulacja, motywacja, empatia, umiejętności społeczne) i ich wpływ na nasze życie
- Najczęstsze mity na temat emocji i Inteligencji Emocjonalnej oraz ich skutki
- Cechy osób inteligentnych emocjonalnie – analiza pożądanych cech oraz sposoby ich uzyskania
- Korzyści płynące z poszerzania IE – obszary zdrowia, relacji, komunikacji, samooceny
- Trochę biologii, chemii, psychologii i fizyki kwantowej czyli emocjonalne reakcje na kryzys, stres, strach – jak na nie reagujemy? jakie są tego skutki? kto bierze odpowiedzialność? kto ponosi konsekwencje?
- Zmiana zaczyna się ode mnie czyli Inteligencja emocjonalna w praktyce – praktyczne wskazówki do rozpoczęcia i kontynuowania procesu
MODUŁ II – JAK ZWIĘKSZAĆ SKUTECZNOŚĆ OSOBISTĄ ORAZ ZAWODOWĄ POPRZEZ WYBRANE NARZĘDZIA I KOMPETENCJE INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ (wybór i trenowanie w zależności od realnych potrzeb Uczestników szkolenia)
Samoświadomość emocjonalna:
- Jak pojmuję siebie – „idea samego siebie” i jakie są tego skutki?
- Jak reaguję na sytuacje trudne emocjonalnie i jakie są tego skutki?
- Prawda kontra fakty – rozpoznawanie indywidualnych ograniczeń w rozwoju emocjonalnym – przekonania i stereotypy które mi służą, a które sabotują
- Czy ja myślę swoje myśli czy myśli myślą mnie – skąd się biorą myśli? czy mam na nie wpływ? jakie skutki przynosi nawykowe myślenie w konkretnych sytuacjach?
- Dziecko? Rodzic? Dorosły? – kto we mnie „siedzi” i jakie mogą być tego konsekwencje dla mojej samooceny i funkcjonowania wśród ludzi?
Emocje – czym są, skąd się biorą i jak mogę je regulować:
- Czym są emocje – skąd się biorą, mechanizm powstawania
- Po co nam emocje – przydatność emocji w życiu
- Emocje jako komunikat – o czym informuje mnie moje emocja i czy chcę to zrozumieć
- Różnice w postrzeganiu i interpretacji tych samych zdarzeń – zauważanie różnic między faktami a prawdą
- Sposoby rozumienia i radzenia sobie z emocjami – każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku
Samokontrola i Samoregulacja:
- Wysoka samokontrola – od czego zależy zdolność zarządzania własnymi emocjami
- Proaktywność i reaktywność w pracy z emocjami – jak panować nad silnymi emocjami typu gniew, złość, irytacja, frustracja, bezradność, wstyd – co robić? czego nie robić?
- Jak sobie radzić z przeciążeniami/presją/stresem? Jak się samo-regulować?
- Czy zawsze muszę zachować ,,święty spokój” i zaakceptować sytuację? A może są sposoby bardziej adekwatne?
- Wartościowe sposoby na spędzanie czasu, edukację, wzmacnianie relacji, czyli lepiej zapobiegać niż leczyć
Empatia i umiejętności społeczne:
- Budowanie solidnych relacji – zdolność rozumienia potrzeb, postaw i emocji innych ludzi jako warunek sprawnego działania w środowisku zawodowym
- Jak umiejętnie wyrażać i komunikować emocje, aby budować zamiast rujnować – czy to Ty się wyrażasz czy Twoje emocje?
- Techniki asertywnego reagowania i wyrażania emocji w trudnych sytuacjach interpersonalnych – np.: atak werbalny, zaczepki manipulacyjne, krytykanctwo, obwinianie, ocenianie, ignorowanie itp.
- Zyski i straty – czy warto być empatycznym w biznesie? Po co nam empatia w relacjach?
MODUŁ III – ,,KONCERT ŻYCZEŃ”:
- Odpowiedzi na indywidualne potrzeby i pytania Uczestników
PODSUMOWANIE WARSZTATÓW:
- Ewaluacja szkolenia
- Konkretne, spisane postanowienia wraz z metodologią
- Wręczenie dyplomów
Rozkład godzinowy:
Dzień pierwszy: 10:00 – 17:00
Dzień drugi: 09:00 – 16:00