Skąd potrzeba doskonalenia informacji zwrotnej w naszych firmach i organizacjach? CO sprawia, że na co dzień spotykamy tyle problemów z informacją zwrotną – a to jej brak, a to niewłaściwe stosowanie, które powoduje niepotrzebne emocje i zero skutków, a to nierównowagę w zakresie treści? Gdy pracownik słyszy „Przyjdź do mnie, bo muszę ci udzielić informacji zwrotnej” to najczęściej niestety nie odbiera tego tak, że otrzyma jakieś informacje o stanie sytuacji lub projektu, albo że zostanie pochwalony. Spodziewa się raczej krytyki, która może być nieprzyjemna. Przyjęło się bowiem, że menedżerska informacja zwrotna (ang. feedback), to ocena pracy pracownika – wyrażanie przez menedżera opinii o tym, jak pracuje pracownik. A jeszcze węziej – wyrażanie opinii krytycznej. Dlatego wiele osób nie ma gotowości przyjmować informacji zwrotnej i stosuje różne sposoby, aby nie skonfrontować się z nią, np. wymówki, obwinianie innych, atak, niesłuchanie. Jednak bez prawidłowo stosowanej informacji zwrotnej nikt nie będzie wiedział co robi dobrze, nie wzmocni swoich zachowań, nie poczuje dumy i satysfakcji, która daje siłę do pracy nad słabymi stronami, nie skoryguje i nie udoskonali tego, co można zmienić, nie rozwinie się, niemożliwe będzie egzekwowanie zadań. Warto stosować zrównoważoną, konstruktywną informację zwrotną, która będzie efektywna i skuteczna. I to będziemy doskonalić na tym szkoleniu.
Korzyści:
- trening różnych modeli rozmowy i wypowiedzi feedback i feedforward
- zdobycie sposobów minimalizujących opór rozmówcy przed feedbackiem
- poszerzenie świadomości nt. mechanizmów psychologicznych istotnych dla skuteczności feedbacku
- określenie i pokonanie ryzyk oraz obaw związanych z udzielaniem informacji zwrotnej
Adresaci
Menedżerowie, kierownicy, dyrektorzy, liderzy zespołów. Kierownicy projektów. Osoby przygotowujące się do roli menedżerskiej.
Zajęcia odbywają się w grupach do 15 osób.
PROGRAM SZKOLENIA
Moduł I:
- Do czego służy informacja zwrotna, a do czego nie
- Za i przeciw feedbackowi
- Kiedy i gdzie udzielać informacji zwrotnej, okoliczności, sytuacje
- Dlaczego niektórzy tak trudno przyjmują krytykę – ile można komuś powiedzieć, aby było to efektywne
- A co jeżeli nie mamy za co pochwalić?
- Typowe błędy podczas udzielania komuś feedbacku
- Jak minimalizować opór, bariery i wymówki
Moduł II:
- Emocje w pracy, emocje przy feedbacku? Jak wpływają na skuteczność przekazu i odbioru
- Słowa mają znaczenie – słownictwo wpływające na skuteczność feedbacku
- Konstrukcja i elementy feedbacku
- Modele feedbacku FUKO, UFKO, kanapka, feedforward – ćwiczenia
- Wyrażanie oczekiwań i kontraktowanie osoby, którą prosimy o zmianę zachowania
Moduł III:
- Feedbackowe rozmowy menedżerskie – rozmowy oceniające, rozwojowe, podsumowujące – scenariusze
- Proces egzekwowania realizacji zadania – bezboleśnie a skutecznie
- Inspirowanie autofeedbacku, pobudzanie do myślenia i odpowiedzialności za uczenie się oraz doskonalenie
- Feedback wobec przedstawicieli różnych pokoleń – czy można skrytykować Millenialsów i pokolenie Z? Czy trzeba chwalić pokolenie BB i Y?
Rozkład godzinowy:
pierwszy dzień: 10:00 – 17:00