Otoczenie rynkowe i biznesowe, w którym działają firmy zmienia się bardzo szybko i z różnych powodów: zmiany pokoleniowe, wydarzenia społeczne i polityczne (pandemia, wojna) czy nowe wymagania klientów. Liderzy rynkowi wiedzą, iż aby osiągnąć sukces trzeba go dobrze zaplanować, a następnie wdrożyć w oparciu o efektywne narzędzia i standardy HR-owe. W związku z tym menedżerowie działów HR różnych organizacji coraz częściej stoją przed zadaniem (wyzwaniem), które można zawrzeć w jednym zdaniu „Opracować lub zmienić/udoskonalić procedury/procesy HR w firmie”. Dzieje się tak z różnych przyczyn, czasem motorem jest wola (życzenie) kierownictwa, czasem decydują o tym różnego rodzaju przepisy czy inne normy obowiązujące w organizacji, niekiedy wynika to z logiki rozwoju funkcji personalnej w danej firmie. Najważniejsze pytania to – jak przygotować procedury/procesy HR i co tak naprawdę ma się w nich znaleźć. Szkolenie niniejsze ma pomóc znaleźć odpowiedzi na te dwa kluczowe pytania oraz na dziesiątki innych pytań dotyczących praktyki przygotowania i wdrożenia procedur/procesów HR. Cechą decydującą o wyjątkowości niniejszego programu jest pokazanie jak tworzyć procedury, które nie tylko będą odpowiadały potrzebom biznesowym, ale także jak pracować z innymi podmiotami w organizacji, które determinują sukces całego procesu. Drugą cechą jest fakt, iż trener prowadzący szkolenie jest praktykiem, menedżerem HR z wieloletnim doświadczeniem, który miał okazję takie programy budować i wdrażać w dużych polskich i międzynarodowych organizacjach.
CEL SZKOLENIA
Wyposażyć uczestników w niezbędną wiedzę i umiejętności umożliwiające rozpoczęcie samodzielnych działań w zakresie budowania różnych procedur HR-owych uwzględniających misję, wartości i strategię organizacji przy wykorzystaniu wszystkich metod i narzędzi.
KORZYŚCI DLA UCZESTNIKÓW:
- ćwiczenie myślenia w kategoriach biznesowych, rozumienia i świadomego wdrażania narzędzi HR-owych
- nabycie umiejętności stworzenia skutecznych procedur/procesów dostosowanych do sytuacji konkurencyjnej, oczekiwań akcjonariuszy i potrzeb klientów
- uzyskanie kompletnej wiedzy niezbędnej do przygotowania i wdrożenia procedur/procesów
- nauczenie się patrzenia na swoją firmę w kategoriach strategicznych, makroekonomicznych, rynkowych i finansowych
- możliwość uzyskania konkretnych porad indywidualnych od prowadzącego
ADRESACI SZKOLENIA
Pracownicy różnych działów HR zaangażowani w tworzenie i wdrażanie nowoczesnych i zaawansowanych narzędzi zarządzania pracownikami, którzy w swojej pracy zajmują się (lub będą się zajmować) zagadnieniami przygotowania procedur/procesów HR-owych
PROGRAM SZKOLENIA
Dzień I
- Wprowadzenie w zagadnienia związane z funkcją, zadaniami i miejscem HR w organizacji.
- Strategia i polityka personalna – uzasadnienie dla organizacji: Strategia personalna a polityka personalna – rozróżnienie pojęć, system zarządzania zasobami ludzkimi, co się składa na strategiczne ZZL, cele organizacji a zadania ZZL, kluczowe zasady strategii HR, strategia HR i kultura organizacji, możliwe opcje w opracowywaniu planów strategicznych i polityk HR, zalety i wady różnych metod, praktyczne korzyści z posiadania strategii/polityki personalnej, oferujemy innowacje – tworzenie wartości dodanej dla firmy. Przykłady strategii i polityk personalnych.
- Systemy wartości i kodeks etyki w zarządzaniu organizacją. Tworzenie, doskonalenie procedur dotyczących etyki/ relacji, postaw i zachowań w miejscu pracy – przykłady dokumentów, kodeksów.
- Procesy biznesowe – podstawowe pojęcia – co jest proces biznesowy, jak go opisujemy, mapa procesu, rola procesów biznesowych w organizacji, HR-owe procesy biznesowe – opracowanie, wdrożenie do stosowania, dokumentacja, usprawnianie.
- Employer Branding – uzasadnienie wdrażania narzędzi EB, rodzaje metod i narzędzi EB, przykłady stosowania.
- Struktura organizacyjna – funkcja, tworzenie, zmiany, rodzaje struktur i ich wpływ na zarządzanie organizacją – rola HR w tworzeniu i wdrażaniu struktury organizacyjne.
- Biznesowo efektywne modele kompetencji – rola i funkcje modelu kompetencji organizacyjnych, jak przygotować i wdrożyć model kompetencji.
- Rekrutacja i zatrudnienie pracowników: opisy stanowisk, procesy/procedury rekrutacji, procesy/procedury zatrudnienia, procesy/procedury adaptacji nowych pracowników – przykłady dokumentów, zasad, formularzy.
Dzień II
- Polityka rozwoju pracowników: systemy oceny i rozwoju pracowników, polityka szkoleniowa, programy rozwoju utalentowanych pracowników – przykłady dokumentów, zasad, formularzy.
- Systemy wynagradzania i motywowania pracowników. Podstawowe zasady, uregulowania i przepisy ogólnie obowiązujące. Systemy bonusowe – ich rola i zasady stosowania. Tworzenie, doskonalenie regulacji dotyczących wynagrodzeń i premiowania w organizacji (omówienie możliwych zmian przepisów plus przykłady dokumentów).
- Controling personalny – kluczowe wskaźniki HR, zasady i cele stosowania. Dopasowanie do bieżących potrzeby organizacji. Raportowanie w HR – wytyczne, praktyka, punkty kluczowe.
- Regulaminy, Układy zbiorowe, Instrukcje HR, dokumentacja administracji kadrowej i płacowej – przykłady dokumentów, zasad, formularzy.
- Zarządzanie zmianą w okresie wdrożenia: przewidzenie trudności związanych z zarządzaniem ludźmi w okresie wdrożenia nowych narzędzi, zaplanowanie działań prewencyjnych niwelujących te trudności. Zaangażowanie partnerów biznesowych w przygotowanie i wdrażanie narzędzi HR.
Rozkład godzinowy:
pierwszy dzień: 10:00 – 17:00,
drugi dzień: 9:00 – 16:00