Szkolenie „Efektywne zarządzanie zespołem produkcyjnym” pomaga dyrektorom, kierownikom, mistrzom produkcji w sprawnym komunikowaniu swoich potrzeb, efektywnym rozwiązywaniu problemów, skutecznym udzielaniu informacji zwrotnej, sprawnym delegowaniu i egzekwowaniu postawionych celów, motywowaniu pracowników oraz wzmocnieniu postaw asertywnych w trudnych sytuacjach. Warsztat pomaga również wzmocnić autorytet u podległego zespołu jak również działów współpracujących.
Cele szkolenia
Na szkoleniu poznasz różne aspekty mające wpływ na budowanie autorytetu, motywowanie pracowników, sprawne komunikowanie się z pracownikami i współpracownikami w sytuacjach trudnych oraz zaangażowanie podwładnych:
- Dowiesz się jakie postawy/zachowania ze strony dyrektora, kierownika, mistrza produkcji mają wpływ na budowanie autorytetu u podległego zespołu,
- Zrozumiesz jakie narzędzia, którymi dysponujesz możesz wykorzystać do motywacji indywidualnej
i zespołowej, - Poznasz zasady skutecznej komunikacji, które są niezbędne do sprawnego funkcjonowania
w zespole, - Zdobędziesz wiedzę, która pozwala kształtować w pracownikach zachowania proaktywne,
- Dowiesz się, jak zarządzać energią grupy podczas prezentacji swoich pomysłów/wyników,
- Poznasz metodologię, która umożliwia sprawnie prowadzić trudne rozmowy z pracownikami,
- Zdobędziesz wiedzę na temat narzędzi, które można wykorzystać podczas udzielania informacji zwrotnej,
- Zrozumiesz znaczenie swoich emocji i emocji innych ludzi w jaki sposób na poziomie świadomym
i podświadomym wpływają na sprawną komunikację, - Nauczysz się, jak radzić sobie z postawami agresywnymi ze strony pracowników
i współpracowników, - Zrozumiesz jakie zachowania sprzyjają tworzeniu i zaostrzaniu się sytuacji konfliktowych,
- Poznasz na warsztatach jakie postawy/zachowania/komunikaty sprzyjają zwiększeniu motywacji pracownika do działania.
Zdobędziesz umiejętności, dzięki którym komunikowanie się z pracownikami, współpracownikami i przełożonymi będzie łatwiejsze:
- Skuteczniej będziesz budował autorytet u pracowników,
- Lepiej przygotujesz argumenty, które będą przemawiać do słuchaczy podczas prezentacji/rozmowy,
- Zwiększysz poziom wywierania wpływu podczas prezentacji/rozmowy,
- Skuteczniej będziesz ich motywował do efektywnego działania,
- Sprawniej będziesz reagował w przypadku gdy u pracowników pojawią się niepożądane zachowania,
- Wzmocnisz umiejętność słuchania ze zrozumieniem poprzez zadawanie pytań,
- Łatwiej będziesz przydzielał zadania i egzekwował ich realizację,
- Nauczysz się udzielać informacji zwrotnej w sposób jak najbezpieczniejszy dla słuchacza,
- Zaczniesz zamieniać negatywną informację zwrotną na obszary do sprawdzenia lub wzmocnienia,
- Lepiej będziesz budował postawy proaktywne u pracowników,
- Zrozumiesz motywy postaw agresywnych u swoich pracowników,
- Wzmocnisz swoje kompetencje w zakresie budowania postaw asertywnych w trudnych sytuacjach.
Nauczysz się, jak sprawnie funkcjonować w trudnych sytuacjach:
- Poznasz trzy techniki pomagające budować zaangażowanie pracownika do realizacji celów,
- Podczas ćwiczeń nauczysz się jakie metody można wykorzystać w celu zachowania spokoju podczas agresywnych postaw rozmówców,
- Wzmocnisz się w zakresie przyjmowania postaw asertywnych w sytuacjach roszczeniowych postawach podwładnych,
- Rozwiniesz u siebie umiejętność w sytuacjach konfliktowych skupiania się na poszukiwaniu rozwiązań a nie człowieku.
Adresaci szkolenia
Szkolenie skierowane jest do dyrektorów, kierowników, mistrzów produkcji.
PROGRAM SZKOLENIA
I moduł – Rola lidera, budowanie autorytetu, motywowanie pracowników produkcyjnych
Wprowadzenie:
- Przedstawienie celu i programu szkolenia,
- Ustalenie indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Rola dyrektora, kierownika, mistrza w organizacji produkcyjnej:
- Cechy, umiejętności i zadania lidera zespołu produkcyjnego,
- Style przewodzenia.
Autorytet menedżera:
- Czym jest autorytet w pracy lidera?
- Kompetencje niezbędne w budowaniu autorytetu,
- Wizualne czynniki autorytetu.
Dawny kolega, obecny Szef – jak skutecznie wyznaczać i dbać o właściwe granice w relacjach z pracownikami produkcyjnymi:
- Co to są zdrowe relacje szef & pracownik?
- Określanie relacji,
- Rozpoznawanie zdrowych relacji szef & pracownik,
- Wzmacnianie u siebie nowych postaw i zachowań w stosunku do pracowników.
Motywacja indywidualna i zespołowa:
- Co motywuje pracowników produkcyjnych?
- Umiejętność rozpoznawania wiodącej potrzeby pracownika i umotywowania jej,
- Osobowość pracownika a motywatory,
- Motywacja finansowa,
- Metody motywowania a poziom rozwoju zawodowego,
- Chwalenia i doceniania,
- Główne motywatory w pracy i demotywatory w osiąganiu zamierzonych celów pracowników.
II moduł – Rozwiązywanie problemów i udzielanie informacji zwrotnej
Techniki i metody sprawnej komunikacji:
- Techniki sprawnej komunikacji w sytuacjach kryzysowych,
- Budowanie świadomości pracowniczej,
- Metodologia prowadzenia rozmów z pracownikami.
Narzędzia rozwiązywania problemów:
- Metody analizy problemów,
- Narzędzia poszukiwania rozwiązań.
Pozytywna komunikacja z pracownikiem:
- Docenianie pracownika i wyrażanie uznania,
- Pozytywne komunikaty.
III moduł – Udzielanie informacji zwrotnej
Feedback – informacja zwrotna:
- Rola informacji zwrotnej w procesach komunikacji,
- Kiedy informacja zwrotna jest efektywna i skuteczna,
- Korzyści płynące z udzielenia feedbacku,
- Wzmacniająca i korygująca informacja zwrotna.
Metodologia:
- Różnica między komunikatem typu ja i typu ty,
- Kolejne kroki udzielania informacji zwrotnej,
- Feedback udzielany z perspektywy obserwatora i uczestnika sytuacji,
- Kiedy mówić o własnych odczuciach a kiedy o konsekwencjach,
- Różnica między feedbackiem „na bieżąco” a rozmową okresową.
Co tak naprawdę mówimy i co tak naprawdę słyszymy podczas feedbacku?
- 4 rodzaje uszu i 4 rodzaje ust: model von Thuna,
- Co mówić i jak mówić, aby być słyszanym?
- Parafrazowanie i zadawanie pytań ( kiedy, jakie i po co) podczas feedbacku.
IV moduł – Trudne rozmowy z pracownikami produkcyjnymi
Postawy agresywne ze strony pracowników produkcji:
- Przyczyny postaw agresywnych,
- Metody reakcji ze strony menedżera,
- Budowanie zasobów odpornościowych własnych na postawy agresywne ze strony pracowników.
Trudne sytuacje na produkcji – wykorzystanie techniki i narzędzi poznanych na warsztatach:
- Pracownik odmawia wykonania polecenia,
- Pracownik nie realizuje celów produkcyjnych,
- Pracownik obgaduje przełożonego i podburza zespół,
- Pracownik nie przestrzega przepisów BHP,
- Pracownik nie stosuje się do norm obowiązujących w zespole,
- Delegowanie zadań i ich egzekwowanie,
- Motywowanie pracownika w sytuacjach trudnych,
- Budowanie postaw proaktywnych u pracowników,
- Inne sytuacje przygotowane pod potrzeby firmy.
Rozwijanie asertywnej postawy w procesach komunikacji:
- Nie uleganie presji pracowników,
- Przedstawianie swojego stanowiska,
- Mówienie „nie”,
- Przyjmowanie krytyki.
Rozkład godzinowy:
pierwszy dzień: 10:00 – 17:00
drugi dzień: 09:00 – 16:00