Menedżerowie czasem nam mówią na szkoleniach: „Mam dość myślenia za swoich ludzi! Mam dość rozwiązywania za nich problemów! Jak mam się skupić na zarządzaniu, jak mogę szukać okazji do zmian i polepszania funkcjonowania firmy czy zespołu, jeśli poświęcam czas na pracowanie i myślenie za moich pracowników?”. Jeśli Ty też masz czasem takie odczucia lub obserwujesz takie zachowanie u swoich menedżerów – zapraszamy na warsztat, który pomoże Ci skupić się na tym, co tak na prawdę do Ciebie należy – na zarządzaniu. W jaki sposób? Przez świadome delegowanie, które wzmocni samodzielność i dojrzałość zawodową Twoich pracowników.
Szkolenie pomoże Ci połączyć wiedzę z zakresu procesu delegowania, założenia Management 3.0 z umiejętnością świadomego pracowania na motywacji i potrzebach Twoich ludzi. Z jednej strony umiejętności te „odciążą” Cię, pozwalając skupić się na działaniach zarządczych, a z drugiej – pomogą zarządzać rozwojem pracowników i zespołów.
Cel szkolenia:
Badania The voice of the European workforce 2020 (Deloitte Insights) wykazały, że w ostatnich latach pracownicy doświadczyli nie tylko pracy zdalnej, ale radykalnej zmiany w kierunku bardziej niezależnego sposobu pracy. Zmniejszyła się możliwość stałej kontroli i zwiększyła autonomia pracowników – zarówno na poziomie formuły pracy, jak i na poziomie ich osobistych potrzeb. To sprawia, że szczególnie ważne jest, by menedżerowie wzmacniali pracowników w skutecznym, samodzielnym działaniu.
Jednym z narzędzi, które w tym pomogą jest kompetencja delegowania zadań i/lub odpowiedzialności. Delegowania rozumianego nie jako wydawanie poleceń i zlecanie zadań („tylko w bardziej uprzejmy sposób” – jak kiedyś usłyszałam na szkoleniu), tylko jako proces, który wzmacnia samodzielność i samoodpowiedzialność pracownika dzięki stworzeniu odpowiednich warunków. A jednocześnie delegowania, które zapewnia menedżerowi odpowiedni poziom kontroli nad pracą podwładnych.
I dokładnie na tych elementach skupiamy się podczas szkolenia, odpowiadając na pytanie: jak delegować zadania lub odpowiedzialność, by były skutecznie realizowane, utrzymać kontrolę menedżerską a jednocześnie nie odbierać autonomii pracownikom.
Korzyści dla uczestników:
- Przeanalizowanie własnych zadań i zadań zespołu w kontekście optymalnej strategii ich delegowania pracownikom a w konsekwencji „odciążenie” menedżera i rozwój pracownika.
- Pogłębienie automotywacji, samodzielności oraz dojrzałości zawodowej pracowników.
- Wprowadzenie założeń empowerment do własnego stylu zarządzania zespołem.
- Przeprowadzenie procesu delegowania w taki sposób, by zapewnić skuteczną realizację zadań bez stałego nadzoru menedżera.
Uczestnicy otrzymają:
- Ćwiczenia oraz materiał merytoryczny
- Konkretne szablony i schematy do zastosowania w procesie delegowania
- Możliwość przećwiczenia i przedyskutowania tematu
Adresaci szkolenia:
- Kadra menedżerska: zarządzający, liderzy działów i zespołów.
Dodatkowe informacje:
- Przed szkoleniem Uczestnicy otrzymają zadanie wstępne.
- W trakcie szkolenia Uczestnicy zostaną zaproszeni do prowadzenia bieżącej autorefleksji nad silnymi stronami i obszarami do wzmocnienia w zakresie delegowania zadań.
PROGRAM SZKOLENIA
Moduł 1 Delegowanie i przygotowanie do delegowania:
Metody pracy: Dyskusja moderowana, praca grupowa, analiza case study, omówienie z dyskusją
- Różne cele delegowania – różne myślenie o słowie „delegowanie”. Przegląd i uporządkowanie terminologii oraz sytuacji, w których delegowanie może być wykorzystane.
- Delegowanie jako proces i warunki jego skuteczności.
- Jak optymalnie połączyć ludzi i zadania? Perspektywa organizacji, szefa i pracownika. Praktyczne zastosowanie macierzy odpowiedzialności.
- Co jeszcze potrzebuję wiedzieć, zanim zdeleguję? Krótki przegląd innych narzędzi przydatnych na etapie przygotowania do procesu delegowania.
Moduł 2 Rozmowa delegująca:
Metody pracy: Ćwiczenie wprowadzające, dyskusja moderowana, odgrywanie ról, omówienie z dyskusją
- Jak nie prowadzić rozmowy delegującej?
- Kluczowe elementy, które należy uzgodnić w rozmowie delegującej.
- Cztery elementy rozmowy zwiększającej zaangażowanie pracowników w zadanie – stan „empowerment” pracownika a postawa przełożonego.
- Założenia i przebieg rozmowy delegującej Push i Pull. Komunikacja zachęcająca pracowników do aktywności (kiedy mówić, kiedy pytać, a kiedy… milczeć).
- Symulacja rozmowy delegującej z pracownikami na różnych poziomach dojrzałości zawodowej (sytuacyjny model przywództwa).
Moduł 3 Przegląd i podsumowanie procesu delegowania:
Metody pracy: Dyskusja moderowana, praca indywidualna, odgrywanie ról / symulacje, omówienie z dyskusją
- Dla kogo jest przegląd postępów i podsumowanie procesu? Idea i założenia rozmowy przeglądowej i podsumowującej wg modelu PIE©.
- Jak prowadzić rozmowę przeglądową, by uruchomić aktywność pracownika?
- Podsumowanie procesu delegowania – perspektywa pracownika, przełożonego i organizacji.
Podsumowanie
Metody pracy: Dyskusja moderowana
- Delegowanie – styl zarządzania czy filozofia myślenia o pracownikach?
- Menedżer 3.0 – kluczowe kompetencje.
Podsumowanie szkolenia.
Rozkład godzinowy:
pierwszy dzień: 10:00 – 17:00,
drugi dzień: 9:00 – 16:00