Podczas szkolenia zostaną omówione konkretne zmiany w zakresie gospodarowania odpadami wprowadzonych przez ostanie duże nowelizacje ustawy o odpadach.
Cel szkolenia:
Pozyskanie wiedzy z zakresu zmienionych przepisów dotyczących gospodarki odpadami i funkcjonowania rejestru, ewidencji oraz sprawozdawczości w systemie BDO.
Korzyści dla uczestników:
Uczestnik po odbytym szkoleniu będzie płynnie poruszał się w systemie BDO w zakresie rejestru, aktualizacji danych, ewidencji i sprawozdawczości. Dodatkowo uzyska informację czy powinien się zarejestrować? Czy jego działalność będzie zobligowana do wniesienia opłaty rejestrowej i rocznej, a także kiedy może otrzymać decyzję odmowną dotyczącą wpisu do rejestru. Uzyska wyczerpujące odpowiedzi na pytania dotyczące ewidencji i sprawozdawczości odpadowej.
Adresaci szkolenia:
Przedsiębiorcy, specjaliści ds. ochrony środowiska, pracownicy odpowiedzialni za gospodarkę odpadami.
Program szkolenia
Podstawowe wymagania prawne dotyczące odpadów – przypomnienie najważniejszych regulacji obowiązujących od 2020 r.
Rodzaje odpowiedzialności w gospodarce odpadami.
- Kto musi prowadzić ewidencję odpadów w BDO.
- Zwolnienia z ewidencji.
- Przenoszenie odpowiedzialności za odpady.
Odpowiedzialność wytwórcy, transportującego odpady, obowiązki odbiorcy.
Podstawy gospodarki odpadami opakowaniowymi.
Zawartość BDO:
- Nowe funkcje systemu.
- Rejestr BDO.
- Kto powinien uzyskać wpis i jak go uzyskać?
- Formularz rejestracyjny i aktualizacyjny w odniesieniu do zakresu BDO wynikającego z ustawy o odpadach.
- Opłaty rejestrowe i roczne .
- Logowanie i dostęp do systemu BDO – wymogi dla użytkowników.
Dostęp do BDO dla Jednostek Administracji Publicznej.
- Rejestracja i sprawozdawczość .
Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, a także rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami – zmiany w obowiązkach przedsiębiorców.
Ewidencja odpadów i sprawozdawczość w BDO
- Podstawowe dokumenty ewidencyjne (nowe wzory).
- Nowe terminy: ewidencja papierowa, przekazujący, transportujący i przyjmujący odpady – zakres obowiązków i kompetencji.
- Proces przekazania odpadów za pomocą KPO i KPOK – kolejne etapy procedury od założenia do zatwierdzenia.
- Problem określenia wagi przekazywanych odpadów.
- Przypadki szczególne – przekazywanie odpadów osobom fizycznym, przekazywanie odpadów między oddziałami firmy.
- Statusy KPO – odrzucone, wycofane i konsekwencje z tego wynikające.
- Dokumenty potwierdzające odzysk i recykling odpadów.
- Ewidencja wytwarzanych, przyjmowanych i zbieranych odpadów – Katy KEO i KEOK – kto musi je prowadzić, procedura ich wystawiania?
- Ewidencja pełna, uproszczona i zwolnienia z ewidencji.
- Ewidencja odpadów w formie papierowej.
- Ewidencja przed wpisem do BDO.
BDO, a zbiorcze zestawienie danych o odpadach.
- Wymóg sporządzenia stanów magazynowych odpadów na dzień 1.01.2020 r.
- Przepisy przejściowe i sprawozdania za 2019 rok.
- Sprawozdawczość produktowa w systemie BDO.
- Kto powinien złożyć sprawozdanie o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami w BDO?
- Opłata recyklingowa za torby na zakupy z tworzywa sztucznego.
- Obowiązki wprowadzającego torby na zakupy.
Awaria systemu
Sankcje administracyjne i konsekwencje biznesowe braku wpisu do BDO.
Sesja pytań i odpowiedzi
- Praktyczne omówienie problemów uczestników szkolenia – panel dyskusyjny
Rozkład godzinowy: 10:00 – 16:00