Asertywność to umiejętność, dzięki której ludzie otwarcie wyrażają oraz wzajemnie szanują swoje myśli, preferencje, uczucia, przekonania, wartości, bez odczuwania wewnętrznego dyskomfortu i nie lekceważąc rozmówców. W sytuacjach konfliktowych, umiejętności asertywne pozwalają osiągnąć win-win, bez poświęcania czyjejkolwiek godności i rezygnacji z uznanych wartości. Ludzie asertywni potrafią współpracować bez agresji czy uległości, bez wyrzutów sumienia, złości czy lęku.
Cele szkolenia
Celem nadrzędnym kursu asertywności jest podniesienie kompetencji asertywności u Uczestników. Podnoszenie kompetencji oznacza poszerzenie wiedzy, uświadamianie postaw oraz trenowanie umiejętności.
Celem warsztatów jest przekazanie Uczestnikom wiedzy na temat asertywności oraz – przede wszystkim – ćwiczenie zachowań i komunikatów asertywnych w różnych sytuacjach zawodowych, w których sprawna komunikacja jest narzędziem tworzenia i podtrzymywania relacji społecznych oraz osiągania celów Organizacji. Uczestnicy po szkoleniu będą umieli odróżnić zachowania asertywne od uległych i agresywnych, a zatem właściwie na nie reagować. Będą umieli wzmacniać własny autorytet i zachowywać się asertywnie: odmawiać bez poczucia winy, adekwatnie reagować na zachowania konstruktywne i destrukcyjne, jednoznacznie wyrażać swoje zdanie i przekazywać polecenia, odmawiać, zarządzać emocjami w trudnych sytuacjach.
Uczestnicy warsztatów dostrzegą szereg nowych możliwości komunikowania, osiągania celów, budowania dobrych relacji i zaufania jak również wpływania na poglądy i decyzje innych osób.
Zadbamy również o to, aby Uczestnicy wiedzieli jak i potrafili samodzielnie:
- w zdrowy i bezpieczny sposób pokonywać stres, i redukować nadmierne napięcie
- skutecznie rozwijać poczucie własnej wartości
- bardziej doceniać swoje talenty i wartości, a mniej cudze oceny
- przestać bać się inicjatywy, kreatywności i nawet popełniania błędów
- zrozumieć, jak emocje kształtują relacje z innymi i poprzez zrozumienie emocji wpływać na decyzje, samopoczucie i zachowanie współpracowników, podwładnych, Klientów oraz własne
- w skuteczny sposób połączyć autorytet i wrażliwość
- budować wartościowe relacje, oparte na szczerości i zaufaniu
- znajdować motywację do rozwoju, usprawnień, efektywności
- przestać ze sobą i z innymi walczyć emocjonalnie na rzecz budowania porozumienia
- budować fundamenty pod trwale pozytywne relacje z innymi ludźmi,
- wspierać budowanie pozytywnego wizerunku Firmy,
- stosować skuteczne zasady asertywnej komunikacji w relacjach z Klientami/podwykonawcami, współpracownikami
- umiejętnie, aktywnie słuchać rozmówcę i prowadzić rozmowy oddzielające człowieka od problemu
- skutecznie wpływać na postawę, potrzeby i decyzje innych ludzi, przy jednoczesnym dopasowaniu i utrzymaniu pozytywnego kontaktu.
Jakie korzyści przynosi szkolenie asertywności?
Siłą asertywnych osób jest fakt, iż dostrzegają oni wartość i możliwość dążenia do porozumienia, są odporni psychicznie, słabo podlegają manipulacji a sami działają etycznie. Dostrzegają pozytywne aspekty popełnianych błędów, umieją analizować i wyciągać wnioski, co umożliwia lepsze działania i unikanie podobnych błędów w przyszłości. To dzięki asertywnym postawom można wypracować optymalne rozwiązania. Ludzie asertywni są często motorem pozytywnych zmian w domu, Firmie, społeczności; przyczyniają się do realnych zysków, prosperity i spokoju.
Adresatami szkolenia asertywności są osoby zainteresowane rozwojem umiejętności konstruktywnej, efektywnej komunikacji, zwłaszcza w pracy rozproszonej, w zmianie i kryzysie. Mamy pewność, że możemy wzmocnić u Uczestników motywację do działania, wybór adekwatnych narzędzi zarządzania emocjami, komunikacją i informacją w czasie zmiany, energię do efektywnego działania i kompetencje związane z osobistą skutecznością.
PROGRAM SZKOLENIA
KRÓTKI WSTĘP:
- Wzajemne poznanie się Uczestników oraz Trenerki
- Określenie celu warsztatów i zdefiniowanie potrzeb Uczestników
- Sprecyzowanie zasad obowiązujących na warsztatach oraz metodologii pracy
MODUŁ I – Asertywność – czym jest i skąd pochodzi – niezbędny wstęp:
- Idea, zasady i pochodzenie postawy asertywnej
- Osobowość a asertywność – cechy człowieka asertywnego i jakie to przynosi korzyści
- Odróżnienie asertywności od zachowań agresywnych, depresyjnych lub uległych
- Czy każdy może być asertywny?
MODUŁ II Asertywność a myślenie o sobie oraz współpracownikach:
- Praca nad poczuciem własnej wartości i autorytetu u Uczestników – analiza mocnych i słabych stron
- Budowanie pozytywnego wizerunku siebie w oparciu o posiadane zasoby – jak wzmacniać autorytet
- Czym jest monolog wewnętrzny i jak nad nim pracować, by wzmacniać asertywność
- Budowanie pozytywnego wizerunku siebie w oparciu o własne zasoby
- Co utrudnia mi bycie asertywnym?
- Pojęcie granic osobistych – wyznaczanie własnych granic, respektowanie granic innych ludzi
MODUŁ III – Techniki komunikacyjne w asertywności:
- Złote zasady asertywnej komunikacji
- Cel oraz intencja komunikatu
- Opis faktów zewnętrznych i wewnętrznych kontra ocenianie
Ćwiczenia ważniejszych sytuacji wymagających komunikacji asertywnej:
- Asertywna pochwała, docenienie
- Wyrażanie własnych opinii i przekonań
- Asertywne wyrażanie próśb i poleceń
- Asertywna odmowa
- Asertywna krytyka, konstruktywny feed back
- Reagowanie na krytykę, atak i inne zachowania inwazyjne
- Asertywne łagodzenie sytuacji konfliktowych
MODUŁ V – ,,Koncert życzeń” :
- Odpowiedzi na indywidualne potrzeby Uczestników
PODSUMOWANIE WARSZTATÓW:
- ewaluacja
- konkretne, spisane postanowienia wraz z metodologią
- pożegnanie
Rozkład godzinowy:
Dzień pierwszy: 10:00 – 17:00
Dzień drugi: 09:00 – 16:00