Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom wiedzy teoretycznej na temat asertywności oraz – przede wszystkim – ćwiczenie zachowań asertywnych w różnych sytuacjach zawodowych i życiowych. Uczestnicy po szkoleniu będą umieli odróżnić zachowania asertywne od uległych i agresywnych, a zatem właściwie na nie reagować. Będą umieli wzmacniać poczucie własnej wartości i zachowywać się asertywnie: odmawiać bez poczucia winy, reagować na krytykę, wyrażać swoje zdanie, rozmawiać z agresywnym klientem.
Cele:
- Uświadomienie uczestnikom wiedzy na temat zachowań interpersonalnych
- Pokazanie uczestnikom korzyści z zachowań asertywnych
- Przekazanie narzędzi do samodzielnego znajdowania zasobnych stanów emocjonalnych
- Pokazanie technik wyrażania uczuć, życzeń i opinii
- Kształtowanie u uczestników zachowań asertywnych
- Wypracowanie praktycznych umiejętności reagowania na agresję, krytykę
- Motywacja do pracy zawodowej
- Zdobycie umiejętności skutecznego osiągania celów
- Znajomość i obrona własnych praw
- Nauczenie pracowników różnic pomiędzy uległością, asertywnością i agresją
Korzyści dla uczestników:
Wartością asertywnych pracowników jest fakt, iż dostrzegają oni pozytywne aspekty popełnianych błędów, umieją analizować i wyciągać wnioski, co umożliwia lepsze działania i unikanie podobnych błędów w przyszłości. To dzięki asertywnym pracownikom, kierownik może wypracować optymalne rozwiązania. Pracownicy asertywni są często motorem pozytywnych zmian w firmie, przyczyniają się do realnych zysków organizacji.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie skierowane jest do:
- pracowników i zespołów, których praca wiąże się ze stresem, presją czasu, dużą odpowiedzialnością
- pracowników działów kontaktujących się pracowników klientami
- pracowników posiadających problemy z asertywności, nieasertywnych
- pracowników nadmiernie uległych lub agresywnych
- przełożonych, zarządzających zespołem
- pracowników różnych działów współpracujących ze sobą
- osób dbających o zdrowie fizyczne i psychiczne
- osób nastawionych na rozwój własnych kompetencji i umiejętności
Program szkolenia:
Asertywność – czym jest, a czym nie jest?
- Idea i zasady zachowania asertywnego
- Osobowość a asertywność – cechy człowieka asertywnego
- Odróżnienie asertywności od zachowań agresywnych, depresyjnych lub uległych
- Inteligencja emocjonalna i inteligencja społeczna a asertywność
- Czy każdy może być asertywny?
Mapa asertywności, moje prawa i ich obrona
- Mapa asertywności – kwestionariusz diagnozujący obszary, w jakich obszarach uczestnik przyjmuje postawę asertywną, a w jakich nie
- Lista moich praw – co oznaczają one w rzeczywistości
- Obrona moich praw w sytuacjach społecznych i osobistych
Asertywność a myślenie o sobie
- Praca nad poczuciem własnej wartości uczestników – analiza mocnych stron
- Czym jest monolog wewnętrzny i jak nad nim pracować, by myśleć asertywnie
- Ćwiczenia z komunikacji werbalnej i niewerbalnej w mówieniu o sobie – asertywna autoprezentacja
- Budowanie pozytywnego wizerunku siebie w oparciu o własne zasoby
Model postawy asertywnej
- Świadomość siebie a zwierciadło społeczne
- Co utrudnia mi bycie asertywnym?
- Pojęcie granic osobistych – wyznaczanie własnych granic, respektowanie granic innych ludzi
Techniki komunikacyjne w asertywności
- Asertywność a komunikacja
- Złote zasady asertywnej komunikacji
- Opis faktów zewnętrznych i wewnętrznych kontra ocenianie
- Umiejętność słuchania
- Mimika, gestykulacja, język ciała
Ćwiczenia ważniejszych sytuacji wymagających komunikacji asertywnej
- Asertywna pochwała
- Wyrażanie własnych opinii i przekonań
- Asertywne wyrażanie próśb i oczekiwań
- Asertywna odmowa
- Asertywna krytyka
- Reagowanie na krytykę i atak
- Wyrażanie gniewu i złości
- Obrona własnych granic
- Asertywne łagodzenie sytuacji konfliktowych
Użyteczne techniki do stosowania w trudnych sytuacjach
- zdarta płyta
- słoń
- jujitsu
- asertywna kanapka
- asertywne odraczanie
- asertywne pytanie na pytanie
Asertywność w organizacji
- Organizacyjne warunki dla asertywności
- Asertywne relacje ze współpracownikami
- Dlaczego asertywność jest potrzebna w zarządzaniu?
- Przywileje i obowiązki asertywnych menedżerów i pracowników
- Asertywne relacje z klientami miłymi i trudnymi
Podsumowanie szkolenia.
Rozkład godzinowy: pierwszy dzień: 10:00 – 17:00, drugi dzień: 9:00 – 16:00